Selvbyggern Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Heisan, jeg har et lite problem. Har nettopp kjøpt dette hovedkort og kjører 2 stk 512mb corsair i dual channel, jeg har også 1gb corsair ram til liggenes. Da jeg hadde det forige hovedkortet mitt (MSi K8n neo), brukte jeg alle tre brikkene. Men nå klarer jeg bare å bruke enten de to på 512mb, eller bare den ene brikken på 1gb. Hvis jeg setter brikkene i noen av disse kombinasjonene: 1gb+512mb, 1gb+512mb+512mb, piper bare pc'n og vil ikkje slå seg på. Har prøvd alle mulige måter å sette ram brikkene i de forkjellige dimm portene( b1,b2,a1,a2) men det vil ikke fungere. Derfor lure jeg på om det er noen måte å disable dual channel, slik at jeg kan bruke de 2gb ram jeg har? Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 (endret) Dualchannel avhenger kun av fysiske faktorer (ihvertfall innenfor rekkevidden til vanlige brukere) - det kan ikke deaktiveres f.eks. i BIOS eller software. Den eneste måten å kjøre i singlechannel på, er å montere alle brikkene på samme kanal - noe som jo blir umulig i ditt tilfelle. Endret 8. september 2005 av Bob Ibsen Lenke til kommentar
Selvbyggern Skrevet 8. september 2005 Forfatter Del Skrevet 8. september 2005 Må vel bare bite i det sure eple da, og kjøpe meg enda en 1gb corsair ram, da vil jeg ha 3gb ram(noe jeg egentlig ikke trenger... trenger ikke mere enn 1,7gb). Vil begge de 512mb brikkene kjøre dual sammen med de to brikkene på 1gb da? Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Jeg er usikker, men tror de vil kjøre i dual. Men jeg ville ha prøvd å selge de to 512-brikkene, og satset på to identiske på 1GB. Lenke til kommentar
kr0ken Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 jeg har hørt at asus-kort er kresen på rammen. kanskje den ikke liker forskjelllige hastigheter eller ulike størrelser. studer manualen NØYE i minne-delen og se om du finner noe. jeg vet også at noen hovedkort ikke liker 3 ram-moduler, som kan være forklaringen på det problemet (selv om jeg trodde 1gb+1x 512 burde gå bra. f.eks. mitt gigabyte kort nekter å kjøre 3 ram-moduler (har ikke testet det, bare lest i manualen...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå