Gå til innhold

Hvilket MMORPG er det best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

World of Warcraft: Morsomt for nybegynnere innen sjangeren, "proffe", eller folk som ikke har spillt et MMORPG før og kunne tenke seg å prøve et. Mange sier kanskje at man går opp i level litt for fort i WoW, men det er nå alt etter som hvor mye du spiller. Er du en "Casual gamer" som det så fint heter, kan du spille WoW i månedsvis før du når høyeste lvl som er 60. PvP i WoW har jeg ikke prøvd meg så mye på, men det lille jeg har prøvd virker engasjerende nok til ytterligere PvP'ing med ranks og alt hva nå enn det måtte innebære.

 

Guild Wars: Svært ulikt WoW, da PvP her er et av de største trekkplastrene. Personlig synes jeg ikke PvP biten var så mye å skryte av, da det ofte krever godt balanserte grupper(som til tider er veldig vanskelig å få tak i), samtidig som at man må samarbeide til ytterste grad. Gjør man ikke det går fort kampen rett i vasken. Grafikken i GW er nydelig og atmosfærisk etter min mening, men spillbarheten og historieforløpet er litt for kjedelig etter min mening. Anbefales for de som ikke gidder å spille i timesvis bare for å komme opp på et høyt lvl slik at man kan få utbytte av PvP turneringene etc.

 

Everquest 2:

Everquest 1 var et av de første MMORPG'ene som kom på markedet og solgte i bøtter og spann verden over. Mange vil nok kanskje se på EQ som et "hardcore" MMORPG hvor man må bruke ørten timer på å gå ut i verden for å kunne slakte et ekorn. Dette er en sannhet med modifikasjoner vil jeg si. EQ2 er et av de MMORPG'ene som det virkelig tar lang tid å gå opp i level etterhvert. Craftingsystemet(lage egne gjenstander) sies å være både bra og dårlig, noe jeg ikke kan uttale meg om da jeg ikke har prøvd det ut noe særlig. Virker som om man må slite hardt for å få tak i materialer til ting og tang etterhvert ihvertfall. Forøvrig er nok EQ2 det mest hardwarekrevende MMORPG'et til dags dato, ihvertfall hvis man skal spille med alle detaljer og effekter på maks. En stor ulempe i EQ2 er at man har noe som kalles zoning, som betyr at når man går inn i et nytt stort område får man opp en loading screen. Dette gjør at verden føles mindre sammenhengende og ødelegger litt for "storhetsfølelsen" etter min mening. EQ2 har ennå heller ikke PvP, det kommer først i tilleggspakken Desert of Flames som kommer denne måneden. EQ2 vil jeg anbefale til erfarne MMORPG fantaster og rollespillere.

 

The Saga of Ryzom:

Kanskje ikke akkurat det mest populære MMORPG'et til dags dato, men vi tar det med på lista alikevel. Saga of Ryzom(SoR heretter) er et ganske så annerledes MMORPG. Her har du ikke noe som heter klasser eller levels, i stedet har utviklerne laget et unikt skill system som gjør at du kan velge å øke ferdighetene dine i en spesiell gren akkurat når du vil. Drep monster med kniv eller sverd og få erfaringspoeng som kriger, kvest monstre med magi for å få erfaringspoeng som magiker, eller høst naturressurser og lag fine ting av dem for å få erfaringspoeng som "bonde" eller "gjenstandsmaker"(hørtes ikke helt lurt ut det her men:P). I SoR har man også to rivaliserende faksjoner, Kami og The Karavan. Kami er romvesenlignende skapninger som tyr til magi og våpen, mens Karavan er mer teknologi orienterte og avanserte. Hvilken faksjon du vil tilhøre velger du selv. PvP har jeg dessverre ikke fått testet i SoR, men jeg _tror_ at det er basert på Guild Vs Guild PvP og/eller Kami Vs Karavan. Vennligst rett på meg de som vet mer om dette... SoR er for deg som kanskje ikke helt er hardcore rollespiller, men for deg som vil prøve noe nytt og litt utenom det vanlige når det kommer til MMORPG.

 

City of Heroes:

Lag din egen superhelt! Dette høres kanskje vanvittig moro ut, det er nok også hvis du ikke forventer deg et fullverdig MMORPG med "stat crunching" og det som værre er. CoH er nemlig svært actionbasert og det eneste man får når man avanserer i level er skillpoeng som man kan distrbuere til å få nye og bedre skills, som f.eks flygeferdigheter og alt annet snacks som superhelter pleier å ha. Har heller ikke testet PvP i CoH, men tror man kjemper mot hverandre i spesielle arenaer i forskjellige turneringer. Når City of Villains kommer ut før jul vil det bringe "real" PvP til CoH, hvor superskurker kjemper mot superhelter. Vil anbefale CoH til actionsultne folk som har en liten superhelt boende i seg.

 

FF XI + bonus expansions rise of the zilart og chains of promathia:

Bare for å få en ting klart. FF XI er veldig ulikt de eldre innstallasjonene av Final Fantasy spillene. Elementer slik som Chocobos, Black Mages og Summons er selvfølgelig tatt med, men der stopper nok likhetene med andre FF spill vil jeg tro. Fra lvl 10 er det praktisk talt umulig å komme noen vei om man ikke har en gruppe å spille sammen med, typisk 4-5 personer. Også i FF XI tar det uhyre lang tid før man går opp i level etterhvert, om det er positivt eller negativt kommer vel helt an på hva du selv synes om level avansering. Penger er også et stort problem i dette spillet, da items som er litt høyere opp i gradene ofte koster flere millioner. Et pluss med spillet er at det er svært stabilt(ihvertfall på den serveren jeg spillte som het Kujata) og at Square Enix gir spillet store ansiktsløft i form av gigantiske patcher flere ganger i året. Anbefales for folk med mye fritid og god tålmodighet, også FF fans, men ikke forvent deg et spill i samme kaliber som Final Fantasy 7 f.eks. I FF XI må man være på lvl 40+ for å kunne delta i PvP kamper, som kalles Ballista og minner om en slags sær rugby lignende sport.:p

 

Horizons: Empire of Istaria

Knappest noen som spiller dette spillet lenger vil jeg tro. Men får du tak i spillet til en billig penge er det vel verdt pengene. Craftingsystemet er enormt og komplekst, men adventure moden er ikke mye å skrive hjem om. Liker du å lage ting og leve livet som f.eks våpensmed, skredder, tømmermann eller murer er dette spillet for deg, da mye av guildaktivitetene baserer seg på å samarbeide og lage store hus osv. Ingen PvP i Horizons såvidt jeg vet.

 

ROSE Online:

Sukkersøtt MMORPG med anime inspirert grafikk og historie. Dessverre alt for lineært og "grinde" basert. ROSE er en forkortelse for Rush On Seven Episodes, det finnes syv planeter i spillet og derav syv "episoder". Mener å huske at ROSE ikke har PvP.... Var gratis å spille når jeg prøvde det og tror det er det ennå.:)

 

Ragnarok Online:

2d basert MMORPG som også har hentet inspirasjon fra japansk tegneseriekultur. Klassesystemet er ganske komplekst etter hva jeg kan huske, men da dette spillet ikke appelerte noe særlig til meg kom jeg aldri lenger enn til lvl 10, så jeg kan dessverre ikke uttale meg noe mer om spillet. Ragnarok har vel også en form for PvP kamper, eller?

 

Lineage 2:

Kongen av "grinde" spill etter min mening. Kalles ofte "Grindage 2" pga at man bruker så utrolig lang tid for å gå opp i level etterhvert. Grafikkmotoren er den samme som ble brukt i Unreal 1 og spillet ser slettes ikke så værst ut spørr du meg. Lineage 2 skal ha pluss i margen for PvP systemet sitt. Ute på "eventyrmarkene" kan du angripe hvem du vil, enten monstre eller spillere. Selvfølgelig har dette sine ulemper også, da hvilken som helst high lvl karakter kan "ganke" deg til helvetes undergrunner og tilbake. Castle Sieges er også en stor del av Lineage 2 PvP systemet, hvor flere guilds kjemper om kontrollen av store slott som annenhver uke. Det guildet/alliance som har kontroll over et slott får store fordeler, ved å kunne f.eks øke skattene i et land osv. Hvis du bestemmer deg for å prøve ut Lineage 2 så vær forberedt på få quests, generellt dyre items, massiv "grinding" og et fritt-for-alle PvP system.

 

Knight Online:

Gratis MMORPG som ikke er verdt å nevne mer enn som så..... Pure Crap etter min mening.

 

Star Wars Galaxies:

Ikke spillt nok til å kunne uttale meg noe særlig om det. Det lille jeg spillte det gav meg et inntrykk av at det var utrolig mye lagg og questsystemet var ikke spesiellt godt utarbeidet. Star Wars fans koser seg nok kanskje med dette....

 

Huff, dette ble en utrolig lang første post. Håper det gav noen innblikk i de forskjellige MMORPG'ene som finnes der ute, selvfølgelig finnes det fler men jeg tror dette er de som er mest spillt. Fullt mulig jeg har glemt noen, isåfall får dere legge det til lista!:)

 

mvh

GR-Petter

Lenke til kommentar

Anarchy Online - Enormt, Variert, Kvalitet, PvP, Lifespan, Vanskelig.

Diablo II: Action, Morsomt, Begrenset, God Medievel-setting.

Guild Wars: Flytende grafikk, Knallgod Action, Varierte Quests, PvP.

World of Warcraft: Utrolig Eventyr/Fantasy Setting, Hardcore, Variasjon.

 

Rett gjerne på meg, men dette er min personlige mening om spillene ^^

Lenke til kommentar

Veldig bra post GR-Petter :)

Synd du ikke fikk med Anarchy Online :p

AO begynner å bli gammelt nå, men kommer fortsatt expantions i hytt og pine. Ganske komplekst, og det er det som jeg liker ved det. Sci-Fi setting, med både pisoler og sverd, moro :)

Det er også gratis å laste ned, og spille uten expantions pack. Nå har de faktisk også gratis til 15/1-06 med alle exp.

Vil si at lære-kurven på spillet er veldig bratt i begynnelsen, men ufattelig kult når man begynner å få snøring :)

 

Ang. GW...

Syntes storyen er bra.. men hvis man bare mottar en quest og trykker på accept uten å lese noe av det som står der, og bare følger map'en etter hvor man skal, fullfører, og jogger tilbake, så blir både spillet og storyen dritt kjip(t) :p

Lenke til kommentar

AO ja. Har faktisk spillt det litt før også, tro det eller ei. Nådde lvl 8 med en martial artist såvidt jeg husker. Synes spillet var litt for lite strømlinjeformet og det var litt for mye å ta tak i når det gjelder skills, stats osv.

 

To MMORPG'er som jeg ser fram til er D&D Online og Dark and Light. Bare søke på google så finner du nettsidene! :thumbup:

 

For de som ikke er glad i hverken fantasy eller sci-fi, så kommer det et MMO som heter Auto Assault. Som navnet tilsier er det et såkalt bil-MMO, som kan bli spennende etter min mening. Release date'n er jeg usikker på...

 

Diablo 2 er vel knappt et MMORPG. Såvidt jeg husker kunne man spille 8 eller 16 personer i multiplayer over battle.net, og det er ikke akkurat av den storskalaen som et MMO er. Men Diablo 2 holder koken ennå som hack & slash RPG synes jeg. World of Warcraft har jo lånt litt fra Diablo 2 når det kommer til talent points og GUI( kanskje ikke så rart da begge spillene er utviklet av blizzard). Mener å ha lest et sted at blizzard rekrutterte folk til videreutvikling av diablo musikken eller noe. Noen som har lest noe om dette?

Lenke til kommentar

GR-Petter: Veldig enig med det du sier om World of Warcraft, Guild Wars og ROSE Online. Det lille jeg har prøvd de andre spillene synes jeg ikke jeg kvalifiserer meg til en uttalelse, men det virker veldig likt det jeg har tenkt om de.

 

Destructionz: Wow er veldig lite hardcore imo. Som GR sier så er det for nybegynnere innen sjangeren. Jeg hadde det morro med spillet tom. lvl 60, men så var det veldig nok. Pvpen er stor skuff (kaos og zerging) og endgame består av instance raiding.

 

Mitt favortitt MMORPG er Dark Age of Camelot. Det er et PVP fokusert spill der 3 land (realms) er i konstant krig. Alle realmsene har sitt eget hjemmeområde der mesteparten av quester og levling foregår, mens PVPen (aka Realm vs realm (rvr)) fåregår i frontierer. Rundtom i frontieren er det en masse keeps man kan raide. De som eier flest keeps får bonuser av div. sorter og får tilgang til ting som et gigantisk dungeon som er populært å hunte og raide i. RvRen skjer som oftest i form av 8 vs 8 group battles og keep raids (og store keep raids aka relic raids (der man som mål skal få tak i en relic som git bonuser til hele realmet)). Spillet har 45 classer og er svært velbalansert. Jeg vil kalle det det ultimate PvP MMORPG. Det er enormt gøy og man får et utrolig kick at gode RvR battles.

 

Dessverre er det blitt veldig slitsomt å skaffe seg det man trenger for å bli effektiv i RvRen etter de siste expantions, så å være ny til spillet er en utfordring, men ikke umulig. Å lære seg 45 classer med STORE mengder spells, abileties, realm abileties (som man får av RvR rewards) master levels og viktige items tar mye tid. I tillegg til dette er strategi, gruppe sammensettning og skill veldig viktig for å lykkes. I kampene skjer alt raskt og man må kunne sin classe inn og ut ha god overall kunnskap om de 44 andre classene for å lykkes. I motsettning til WoW, er dette et veldig hardcore spill.

 

Jeg gleder meg også til D&D Online (har mye potensiale, men mye det kan faile på), men selv om Dark and Light kan se flott ut som første inntrykk så er modellene og animasjonen noe av det dårligste jeg har sett. Gameplay virker lite imponerende. Kommer selvom til å teste det siden jeg er nysjerrig på hvordan landskapet ser ut in motion.

Endret av zappy
Lenke til kommentar

Hva kan jeg si... :p Har spilt wow siden us beta (og de andre betaene) og jeg er fremdeles like hekta.... :roll:

Akkurat nå er guilden min opptatt med å downe ragnaros, og d tilter snart for meg.. Vi wipet på 2% :cry::cry: ....

Nå har ikke jeg spilt på samme charen hele veien da jeg liker å variere litt + at det er greit å ha en alternate å gå til om natten når det ikke er instance å kjøre ;)

Liker pvp delen og, men ctf er vel ikke akkurat det du forventer i en mmorpg. Akkurat der tror jeg daoc er bedre.

Jeg har hørt at det skal komme utendørs "captive" points som gir faction bonuser i wow og diverse greier så d kan bli bra, og så kommer jo arathi basin snart (bg) :)

Lenke til kommentar

 

FF XI + bonus expansions rise of the zilart og chains of promathia:

Bare for å få en ting klart. FF XI er veldig ulikt de eldre innstallasjonene av Final Fantasy spillene. Elementer slik som Chocobos, Black Mages og Summons er selvfølgelig tatt med, men der stopper nok likhetene med andre FF spill vil jeg tro. Fra lvl 10 er det praktisk talt umulig å komme noen vei om man ikke har en gruppe å spille sammen med, typisk 4-5 personer. Også i FF XI tar det uhyre lang tid før man går opp i level etterhvert, om det er positivt eller negativt kommer vel helt an på hva du selv synes om level avansering. Penger er også et stort problem i dette spillet, da items som er litt høyere opp i gradene ofte koster flere millioner. Et pluss med spillet er at det er svært stabilt(ihvertfall på den serveren jeg spillte som het Kujata) og at Square Enix gir spillet store ansiktsløft i form av gigantiske patcher flere ganger i året. Anbefales for folk med mye fritid og god tålmodighet, også FF fans, men ikke forvent deg et spill i samme kaliber som Final Fantasy 7 f.eks. I FF XI må man være på lvl 40+ for å kunne delta i PvP kamper, som kalles Ballista og minner om en slags sær rugby lignende sport.:p

Perfekt, kunne ikke sagt det bedre, utenom det å nevne at spillet er utrolig bra ;)

Lenke til kommentar

Jeg har nett begynt å spille Guild Wars og jeg må si at de første timene satt jeg bare å beundret den nydelige grafikken :thumbup: Jeg har sett WoW og at GW er overlegen grafisk sett er det ingen tvil om. Men etter som eg spillte utover natten og gikk opp i level osv synes eg det var litt mangelfult på rollespill siden. ikke så mye detaljer rundt karakterbyggingssystemet som eg ville hatt og litt mer info om ting og tang man slår fiends med hadde ikke skadet.. Ikke misforstå det er et sinnsykt pent og bra spill. Coop systemet er veldig bra og det er lagt opp slik at man bør være flere på tur sammen. :cool:

Lenke til kommentar

Si meg hvilket MMO hvor endgame ikke består av raiding, hehe.

Sikkert forskjell fra spill til spill men de fleste MMO's går mye på raiding

i endgame, folk som liker MMO's generelt sett trives med raiding.

 

Det å være highlvl i et MMO og ha en bra guild er nok for plenty av

morro: henge med guilden, raide, PvP etc. Vil si de fleste MMO's

baserer seg på dette.

 

Ellers kan man jo si at de 4 mill accounts

aktive i wow prater for seg selv, det er Nok å finne på ^^

 

Btw veldi enig med lucien, GW er et morsomt og bra spill,

gøy gøy gøy i starten men det var liksom ikke nok.

Det jeg mener med å kalle wow hardcore, det er mer for

Elite MMO players imo et skikkelig online univers.

Mens GW er mer enkelt og masse action hvor hvem som

helst kan hoppe inn og ha det gøy.

Endret av Destructionz
Lenke til kommentar
Btw veldi enig med lucien, GW er et morsomt og bra spill,

gøy gøy gøy i starten men det var liksom ikke nok.

Det jeg mener med å kalle wow hardcore, det er mer for

Elite MMO players imo et skikkelig online univers.

Mens GW er mer enkelt og masse action hvor hvem som

helst kan hoppe inn og ha det gøy.

Helt enig.

 

Men... jeg liker å dele wow inn i to nivåer.

 

"Ikke-Hardcore Nivå" - dette er de som bruker evigheter på å bli lvl 60, og kanskje ikke spiller så mye pga. liten tid osv. Disse folka syns også WoW er gøy, selvom de ikke får drept de feteste bossene osv. Disse folka passer inn i Guild Wars

 

"Hardcore Nivå" - dette er de som raider mye, spiller mye, har bra guild, bra gear, lite fritid (måtte bare).. men jeg mener at disse spillerne syns ikke WoW er noe mer gøy enn de "Ikke-Hardcore-"spillerne kanskje.. bare bruker mer tid på det.

 

Så dette var min mening ja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...