duveit Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Hei, jeg lurer på om det er noen som har en link til en oversikt over hvor raske (ca) forskjellige prosessortyper er sett opp mot hverandre. Vet at det er forskjell på raskhet ved at noen CPU'er takler multitasking bedre og den slags, men en generell oversikt ville vært greit uansett. I første omgang lurer jeg på om P4 mobile har helt samme ytelse som vanlige P4 på stasjoner? Og hvis ikke, hvordan den gjør det opp mot intel mobile centrino, som etter min erfaring er raskere på enkelt oppgaver som spill, men dårligere på multitasking enn P4. Sammenliknet min Centrino 2ghz opp mot min 2.6 P4 (800 fsb), rent overfladisk vel og merke. Noen jenter jeg bor sammen med som skal kjøpe seg laptop hvor jeg må vise litt ekspertise , og jeg kjenner at det er stund siden jeg var oppdatert på akkurat dette feltet. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Hei, jeg lurer på om det er noen som har en link til en oversikt over hvor raske (ca) forskjellige prosessortyper er sett opp mot hverandre.Vet at det er forskjell på raskhet ved at noen CPU'er takler multitasking bedre og den slags, men en generell oversikt ville vært greit uansett. I første omgang lurer jeg på om P4 mobile har helt samme ytelse som vanlige P4 på stasjoner? Og hvis ikke, hvordan den gjør det opp mot intel mobile centrino, som etter min erfaring er raskere på enkelt oppgaver som spill, men dårligere på multitasking enn P4. Sammenliknet min Centrino 2ghz opp mot min 2.6 P4 (800 fsb), rent overfladisk vel og merke. Noen jenter jeg bor sammen med som skal kjøpe seg laptop hvor jeg må vise litt ekspertise , og jeg kjenner at det er stund siden jeg var oppdatert på akkurat dette feltet. Fins ingen CPU som heter Centrino. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 (endret) Hei, jeg lurer på om det er noen som har en link til en oversikt over hvor raske (ca) forskjellige prosessortyper er sett opp mot hverandre.Vet at det er forskjell på raskhet ved at noen CPU'er takler multitasking bedre og den slags, men en generell oversikt ville vært greit uansett. I første omgang lurer jeg på om P4 mobile har helt samme ytelse som vanlige P4 på stasjoner? Og hvis ikke, hvordan den gjør det opp mot intel mobile centrino, som etter min erfaring er raskere på enkelt oppgaver som spill, men dårligere på multitasking enn P4. Sammenliknet min Centrino 2ghz opp mot min 2.6 P4 (800 fsb), rent overfladisk vel og merke. Noen jenter jeg bor sammen med som skal kjøpe seg laptop hvor jeg må vise litt ekspertise , og jeg kjenner at det er stund siden jeg var oppdatert på akkurat dette feltet. Fins ingen CPU som heter Centrino. Nei, så hvorfor bekrefter du ikke at den heter Pentium M(obile), i stedet for å poste et nytteløst innlegg om hva den ikke heter? Pentium 4 mobile har ca. samme ytelse som pentium 4 northwood på samme hastighet. En pentium m yter ca. det samme som en pentium 4 northwood/prescott med 800-1000MHz høyere klokkefrekvens. Altså pentium m på 2GHz=pentium 4 på 2.8GHz (3 til 3.2GHz i spill) Men i enkelte oppgaver må p-m se seg slått pga. lav fsb/minnehastighet, men dette er heller unntaket enn regelen. Om du skal anbefale en bærbar, så hold deg langt unna Pentium 4 mobile. Her er det pentium m som gjelder. Har selv en bærbar centrino maskin med en pentium m 1.6GHz Banias cpu, og den fungerer ypperlig til det meste. Endret 9. september 2005 av kjaks Lenke til kommentar
duveit Skrevet 13. september 2005 Forfatter Del Skrevet 13. september 2005 Takk for svar Kjaks, og jeg tok vel feil av centrino som vel er intel sitt navn på bærbarsteknologien deres(?), og navnet på selve CPU'en innen den familien som i dette tilfellet var Intel Mobile. Nå vet jeg iallefall sånn ca ytelse på P4 mobile, og at det ikke er å anbefale, har også hørt at den blir varmere ved middels ytelse. (Og jeg er litt fristet til å si at tilbakemeldingen din Johan, var helt johan, for å bruke et godt gammelt uttrykk). Nå lurer jeg i neste omgang om det er noen som har noen erfaringer med Mobile AMD Sempron™ sett opp mot Intel sin Mobile? Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Takk for svar Kjaks, og jeg tok vel feil av centrino som vel er intel sitt navn på bærbarsteknologien deres(?), og navnet på selve CPU'en innen den familien som i dette tilfellet var Intel Mobile. Nå vet jeg iallefall sånn ca ytelse på P4 mobile, og at det ikke er å anbefale, har også hørt at den blir varmere ved middels ytelse. (Og jeg er litt fristet til å si at tilbakemeldingen din Johan, var helt johan, for å bruke et godt gammelt uttrykk). Nå lurer jeg i neste omgang om det er noen som har noen erfaringer med Mobile AMD Sempron™ sett opp mot Intel sin Mobile? Kan bekrefte at du har oppfattet det riktig nå ja! Flisespikkeri dette her:) AMD Sempron-m konkurrerer med Intel Celeron-m, men Celeron-m yter bedre og bruker mindre batteri. AMD Turion er Intel Pentium-ms konkurrent, Turion er også en nyere serie enn Sempron og finnes dermed i nyere pcer. Mellom Turion og Pentium-m er ikke ytelsforskjellene fullt så store, så det er vanskelig å kåre en sammenlagt vinner. Pentium-m bruker derimot minst batteri. Det beste du kan gjøre er å lese laptop testene her på hw.no og se hva som passer deg best. Her finner du alle testene, dog er nok de nyeste mest interessante Om du ikke spiller, så er det f.eks lite vits i å velge en maskin med kraftig og dyrt grafikkort. Da er det bedre å legge pengene i ekstra ram eller raskere cpu, men du får selvsagt bedre batteritid med en svakere cpu. God batteritid kommer godt til nytte om du er mye på farten, om ikke så er det greit å ha ekstra ytelse hjemme i sofakroken Edit: Hehe, nå som det var så lenge siden sist jeg svarte her, så glemte jeg at du allerede hadde en bærbar og at du var ute etter tips til ei jente. Jeg tar meg ikke tiden til å vinkle innlegget etter det, nå som det allerede er skrevet. Du kan jo vise henne noen gode alternativer (hardwaremessig) og så får hun bestemme hva som ser bra ut på design/farge fronten Endret 13. september 2005 av kjaks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå