Gå til innhold

netshop lov til å nekte meg angrefrist?


Anbefalte innlegg

Sitat fra INTEL sine sider "Each packaged microprocessor is tested one more time, marking the last step in the chip-making process. The microprocessors are now ready to be sent to companies that will use them to make everyday items."

Dersom denne testen er slik som du innbiller deg, hvordan er det da mulig at Intel sender fra seg ting som ikke fungerer? Dette vil jo ifølge din "logikk" være umulig.

 

Jeg foreslår ganske enkelt at du tar deg en tur til produksjonsstedene og ser hvordan den påkrevde testingen egentlig foregår, og hva som faktisk er kravene til testing. Etter et slikt besøk vil du kanskje ikke være fullt så naiv om hvordan produksjon og testing av komponenter foregår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat fra INTEL sine sider "Each packaged microprocessor is tested one more time, marking the last step in the chip-making process. The microprocessors are now ready to be sent to companies that will use them to make everyday items."

Dersom denne testen er slik som du innbiller deg, hvordan er det da mulig at Intel sender fra seg ting som ikke fungerer? Dette vil jo ifølge din "logikk" være umulig.

 

Jeg foreslår ganske enkelt at du tar deg en tur til produksjonsstedene og ser hvordan den påkrevde testingen egentlig foregår, og hva som faktisk er kravene til testing. Etter et slikt besøk vil du kanskje ikke være fullt så naiv om hvordan produksjon og testing av komponenter foregår.

Ok, intel lyver du har rett. Hvis noen har behov for en tur til produksjonsstedene er det du som ikke klarer å se fakta selv om produsenten har skrevet med stor skift på 10cm avstand at de tester hvert produkt opptil flere ganger. Ref også blackbrd sitt innlegg. De tester nemlig hver cpu for å klassifisere de til 2.8ghz, 3.0ghz, totalt defekt etc.

 

Intel har jo ingen returer å snakke om, så de tester tydligvis grundig nok. Du får vise meg tall for det "store problemet" som du opplagt prøver å konstruere.

 

Eventuelle returer som følge av DOA må være i promille.

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar
Ellers er jeg helt enig i jevels sammenligning med en cpu som ikke klokker godt nok, da både cpuen som ikke klokker og skjermen med pikselfeil lever opp til sine spesifikasjoner, MEN ikke utover dette

 

La meg putte det på en måte du må være enig i

 

OM trådstarter sender tilbake en cpu til Netshop fordi den ikke klokker bra nokk haddet alle vært enige om at ham missbruker tjenesten uten tvil, det haddet aldrig blitt noe diskusjon.

 

Om du vrir på de å ser på det slik, ser du også at det er en dårlig sammenligning, døde pixler midt på skjermen er å blir en iriterendet feil for oss fobrukere uansett hvor mye produsenten å selger IKKE vill at det skall være det.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Og dette koster gjerne like mye som din forutsette prisøkning. Dermed kan du doble ditt anslag. Vil du betale 25-50% mer for en skjerm også?

 

EDIT: Må bare legge til noe litt mer generellt. Om dere ikke vil ha pikselfeil, gå til en VANLIG butikk da? Så får dere jo sjekket selv!

Har ikke bla samsung en pixelfeil-garanti? De er vel ikke 50% dyrere enn konkurrentene?

 

AtW

Lenke til kommentar
Produsentene bruker enten stikkprøver eller enkle tester. Enkle tester kan ikke sammenlignes med reell bruk og derav en del returer av defekt utstyr.

De utfører iallefall tester, ikke stikkprøver på alle LCD skjermer som er klassifisert etter ISO 13406-2-standarden. Det er bare å lese standarden så ser en det.

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar

Etter å ha lest dette her ser det ut som en del ting.

 

1: Folk vil ha i pose og sekk. Enten må dere betale mer og velge skjermer fra de som garanterer null feil, eller hold kjeft og kjøp noe annet.

 

2: Hvorfor ser dere negativt på at skjermer med 0-5 feil koster det samme? Alternativet ville jo vært at du aldri kunne hatt flaks og fått en uten feil, kun garantert med. Enten må en godta å risikere opp til 5 feil, ellers må en betale det moroa koster for garantert 0 feil. Veldig enkelt, selv småbarn forstår sånt.

 

3: Dere veit det finnes bare noen få som lager selve panelene til lcd skjermer? Selv velger jeg bare skjermer fra produsenter som har førstevalg på kvaliteten. Dette er selvfølgelig dyrere, men jeg vil ha null feil og dermed må jeg betale for det.

 

Vil en ikke betale prisen, får en kjøpe noe fra de som får restene etter at de med garanti og pris har valgt. Da kan en ha flaks eller uflaks, men en velger å satse, dermed kan en heller ikke forvente å vinne.

 

Og det finnes sikkert panelserier som ikke har 3ms respons osv, men heller går for null feil osv. Med andre ord er det ikke så lett å lage noe som funker for alle og har alt. En må velge. Jeg velger null feil og bra farger, det koster.

 

Er synd at folk bruker angrefristen på den måten mange gjør med skjermer. De veit veldig godt hva for et produkt de kjøper og at det finnes en risiko. De er ikke villige til å betale seg bort fra risikoen, dermed mener jeg de ikke burde fått rett til å angre på kjøpet heller på denne måten. Synd, men resultatet av dette blir nok at vi alle mister den angrefristen vi har i dag. Hvorfor? Jo for folk bruker den ikke til det den var ment som.

 

Setter pris på at netshop gjør som det gjør, nekter folk å handle hvis de bruker angreretten feil. Det gjør at jeg som kunde betaler mindre for det jeg vil kjøpe. Liker ikke å betale for at andre ikke gidder å bruke de ekstra pengene på å velge et annet lcd panel, men krever i pose og sekk.

Lenke til kommentar
2: Hvorfor ser dere negativt på at skjermer med 0-5 feil koster det samme? Alternativet ville jo vært at du aldri kunne hatt flaks og fått en uten feil, kun garantert med. Enten må en godta å risikere opp til 5 feil, ellers må en betale det moroa koster for garantert 0 feil. Veldig enkelt, selv småbarn forstår sånt.

Ja la meg få muligheten til å betale for 0 feil på den skjermen jeg vil ha da. Den muligheten finnes kun på få produkter i dag, jeg vil ha muligheten til å få det på alle.

 

Edit: Det heller ingen motsetning mellom å ha 3ms responstid på skjermen og 0-feil. Produsentene vet jo om den enkelte skjermen har feil, si det høyt og ta betalt for det så skal jeg betale. Enkelt og greit.

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar
2: Hvorfor ser dere negativt på at skjermer med 0-5 feil koster det samme? Alternativet ville jo vært at du aldri kunne hatt flaks og fått en uten feil, kun garantert med. Enten må en godta å risikere opp til 5 feil, ellers må en betale det moroa koster for garantert 0 feil. Veldig enkelt, selv småbarn forstår sånt.

Ja la meg få muligheten til å betale for 0 feil på den skjermen jeg vil ha da. Den muligheten finnes kun på få produkter i dag, jeg vil ha muligheten til å få det på alle.

Som sagt, en kan ikke få både i pose og sekk. En må velge. Men hvis alle begyner å velge de med garantert null feil, vil det også bli større marked og flere modeller vil komme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Sim sala bim noobies

 

edit, på sidelinjen: Mange kameraleverandører (Bla. Nikon) hvor kameraene har LCD-skjerm, opplyser eksplisitt i manualen om at 1-3 døde skjermpiksler er normalt og ikke grunnlag for reklamasjon. .

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Som sagt, en kan ikke få både i pose og sekk. En må velge. Men hvis alle begyner å velge de med garantert null feil, vil det også bli større marked og flere modeller vil komme.

Er det å få i pose og sekk at en betaler mer for et panel med 0-feil? Enlighten me!

Er i pose og sekk å kreve at alle modeller skal være uten feil, eller at en produsent skal gi alle mulighet til å kunne kjøpe skjermer med null feil helt automatisk i hver modell.

 

Men for all del, her er det sikkert muligheter for butikker f.eks netshop å ta litt ekstra betalt mot at de tester osv og garanterer null feil. Kunne jo vært et fint produkt fra dem, hvor både de og kunden hadde tjent. Men da må ikke folk begyne å klage på at de kanskje tar en 3 - 400 for jobben.

 

Som i resten av verden, en må velge. Enten vil en ha mest av det ene eller en vil ha mest av det andre. Er ikke altid en kan få begge. Se utenfor skjermen din. Alt rundt deg er garantert bygget på den måten, produsentene velger å gå for noe isteden for noe annet. Dermed må en velge, og kan ikke automatisk krevet at hver produsent skal dekke alt.

 

Du forstod heller ikke at jeg brukte 3ms og null feil som et eksempel bare, og at dette ikke nødvendigvis er det de setter krava etter.

Endret av msulland
Lenke til kommentar

Som sagt, en kan ikke få både i pose og sekk. En må velge. Men hvis alle begyner å velge de med garantert null feil, vil det også bli større marked og flere modeller vil komme.

Er det å få i pose og sekk at en betaler mer for et panel med 0-feil? Enlighten me!

Er i pose og sekk å kreve at alle modeller skal være uten feil, eller at en produsent skal gi alle mulighet til å kunne kjøpe skjermer med null feil helt automatisk i hver modell.

 

Men for all del, her er det sikkert muligheter for butikker f.eks netshop å ta litt ekstra betalt mot at de tester osv og garanterer null feil. Kunne jo vært et fint produkt fra dem, hvor både de og kunden hadde tjent. Men da må ikke folk begyne å klage på at de kanskje tar en 3 - 400 for jobben.

 

Som i resten av verden, en må velge. Enten vil en ha mest av det ene eller en vil ha mest av det andre. Er ikke altid en kan få begge. Se uten for skjermen din. Alt rundt deg er garantert bygget på den måten, produsentene velger å gå for noe isteden for noe annet. Dermed må en velge, og kan ikke automatisk krevet at hver produsent skal dekke alt.

 

Du forstod heller ikke at jeg brukte 3ms og null feil som et eksempel bare, og at dette ikke nødvendigvis er det de setter krava etter.

Det er ikke i pose og sekk å få en BenQ 937+ uten pixelfeil hvis jeg betaler ekstra penger for å ikke få pixelfeil. Det kan du umulig mene?

 

Og ja, pixelgaranti i butikkene er en god ide, og jeg betaler gjerne. Dumt at butikkene skal ta belastningen å teste noe produsentene allerede vet dog.

 

Det er nok ikke lenge før alle LCD produsentene tilbyr 0-feil på flere paneler, men det har tatt lovlig lang tid.

Lenke til kommentar

"Det er nok ikke lenge før alle LCD produsentene tilbyr 0-feil på flere paneler, men det har tatt lovlig lang tid."

 

Kunne ikke vært mer enig.

 

"Og ja, pixelgaranti i butikkene er en god ide, og jeg betaler gjerne. Dumt at butikkene skal ta belastningen å teste noe produsentene allerede vet dog."

 

Tanken var mer at netshop f.eks. burde brukt dette som et salgstriks nesten. For å trekke kunder :) Men samtidig garanterer at ikke skjermen har fått seg et slag på turen fra kina og hitt. Eller at den har pasert produsenten uten at de så feilen osv.

 

" Det er ikke i pose og sekk å få en BenQ 937+ uten pixelfeil hvis jeg betaler ekstra penger for å ikke få pixelfeil. Det kan du umulig mene? "

 

Nop, men å kreve at alle butikker skal gjøre det er litt i pose og sekk. Som over, synes helt klart at f.eks. netshop burde hatt en mulighet for dette. Så er enig med deg der.

Lenke til kommentar
Actually, it turns out that the ISO 13406-2 Class 2 standard is not an adequate guarantee of quality. Initially drafted in 1999 and finalized in 2001, it was evidently designed for small screens. Now it does no more than minimize the damage. Who would be prepared to wait for their screen to have ten defective pixels before replacing it? Not us. It is now crucial for manufacturers to adopt Class 1, the only one that ensures a perfect display, or a new standard should be adopted.

 

Fordi som ikke orker å lese ut hele til slutten med iso standeren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...