Gå til innhold

netshop lov til å nekte meg angrefrist?

Anbefalte innlegg

Personlig hadde jeg på ingen måte tolerert en død pixel på min LCD-skjerm. Betaler jeg 7000 kr for 20", skal det jaggu være de peneste 20" jeg noen gang har sett. Så det så!

Har du det kravet, så må du sørge for å kjøpe fra noen som kan garantere deg at skjermen ikke har pixelfeil. Enkelt og greit. Kjøper du skjerm fra en produsent som ikke garanterer annet enn at skjermen følger ISO-standard, er det ditt problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La oss si de skrota eller solgte de siste 10-20% til spotpris, så ville da bedriften ha 10-20% svinn som må dekkes inn i prisen på resten som skulle tilsi i overkant av 12,5-25% prisøkning om jeg ikke tar feil.

Så du ville ikke hatt noen problemer om en skjerm som i dag koster rett under 10000 går opp med 2500 - 3000 kroner? Eller hadde du da deltatt i en annen tråd her og klaget over prisøkningene?

Lenke til kommentar
Svar på dette:

Hvorfor skal en skjem med 5 pixelfeil koste like mye som en med 0. (Det er jo konsekvensen av dagens "klassifisering", eller mangel på klassifisering)

Fordi du som kunde da har valgt å kjøpe fra en produsent som kun garanterer at skjermen følger ISO-standarden. Det er faktisk ditt eget ansvar som kunde å velge et produkt som tilfredsstiller kravene dine.

Lenke til kommentar
Personlig hadde jeg på ingen måte tolerert en død pixel på min LCD-skjerm. Betaler jeg 7000 kr for 20", skal det jaggu være de peneste 20" jeg noen gang har sett. Så det så!

Har du det kravet, så må du sørge for å kjøpe fra noen som kan garantere deg at skjermen ikke har pixelfeil. Enkelt og greit. Kjøper du skjerm fra en produsent som ikke garanterer annet enn at skjermen følger ISO-standard, er det ditt problem.

Har jeg det kravet får jeg bare sørge for at skjermen jeg får tildelt er helt perfekt, samme hvor mange forsøk de bruker, er ikke værre. Du kan qoute fler enn én person i en post vettu! Sinnsykt irriterende at du slenger ut fire poster rett etter hverandre! :mad:

Lenke til kommentar
Har jeg det kravet får jeg bare sørge for at skjermen jeg får tildelt er helt perfekt, samme hvor mange forsøk de bruker, er ikke værre. Du kan qoute fler enn én person i en post vettu! Sinnsykt irriterende at du slenger ut fire poster rett etter hverandre! :mad:

Som jeg skrev tidligere liker jeg ikke å la ting gå utover butikker som ikke kan noe for dette i det hele tatt. Men innser at veldig mange ikke har noe i mot å påføre butikker store tap samtidig som de whiner om at de ikke får varene billig nok.

Lenke til kommentar
La oss si de skrota eller solgte de siste 10-20% til spotpris, så ville da bedriften ha 10-20% svinn som må dekkes inn i prisen på resten som skulle tilsi i overkant av 12,5-25% prisøkning om jeg ikke tar feil.

Så du ville ikke hatt noen problemer om en skjerm som i dag koster rett under 10000 går opp med 2500 - 3000 kroner? Eller hadde du da deltatt i en annen tråd her og klaget over prisøkningene?

Ja det hadde vært helt greit for meg å betale 3300->3700 for en skjerm som i dag koster 3000 og samtidig vite at den var uten pixelfeil. Jeg hadde heller ikke startet en egen tråd og klaget over prisen. Det finnes folk som vil betale litt ekstra for å være sikker, men det må stå i forhold til reelle kostnader hos produsenten.

Lenke til kommentar

Synes det er utrolig teit å kjøpe skjerm på nettet dersom du er kresen på pixelfeil. Alle skjønner at pixelfeil _kan_ være irriterende, særlig dersom det er flere, men er det en så viktig sak for deg at du sender skjermen i retur dersom det er én enslig liten pixel som ikke er med på leken, får du heller ta turen til sjappa og håndplukke en skjerm der og da.

Billigere for deg, billigere for oss.

Lenke til kommentar
Som jeg skrev tidligere liker jeg ikke å la ting gå utover butikker som ikke kan noe for dette i det hele tatt. Men innser at veldig mange ikke har noe i mot å påføre butikker store tap samtidig som de whiner om at de ikke får varene billig nok.

Jeg liker heller ikke at det skal gå utover butikkene, det burde gå utover produsentene som setter butikkene i den klemma på grunn av dårlig klassifisering av skjermene. Butikkene burde gå sammen og presse produsentene.

Lenke til kommentar

Da de starta produksjon av skjermene HADDE de ikke muligheten til å ha noen 100% garanti, det er just derfor standarden kom i det hele tatt, og produksentene hadde lyst til å selge skjermer, noe jeg er vanvittig glad for.

Nå kan du midlertidig kjøpe den skjermen du ønsker, men da får du betale for det.

Enig med de siste 5 postene til Tee her :thumbup:

Lenke til kommentar

Da er du igjen tilbake til skratch med å godta det produsenten gir ut pga butikken ikke skall få tap og produsenten ikke skall sette opp prisen.

Jeg svelger ikke helt dette heller for jeg ser lcd overalt, nye merker dukker opp daglig, Rema1000 selger lcd, hvordan i all verden kan det da være så dyrt å så lite lønsomt for produsent å lage dem og for butikk å kjøpe å selge, jeg fanger ikke helt denn heller

Edit: du får heller ikke en forsvarlig pris i forhold til kvalitet når du kjøper lcd 20 tommer+ i steden for crt

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Edit: du får heller ikke en forsvarlig pris i forhold til kvalitet når du kjøper lcd 20 tommer+ i steden for crt

I beg to differ. Har sammenliknet CRT og LCD til 5000 kr, og selv om der er et klart skjønns-spørsmål, ville jeg uten tvil valgt LCD skjermen.

Lenke til kommentar
Nå kan du midlertidig kjøpe den skjermen du ønsker, men da får du betale for det.

Det er jo nettopp det jeg ikke kan, det finnes f.eks ingen BenQ 937s+ med garantert 0 pixler feil, den kategorien finnes ikke hos noen forhandlere!

Da må jeg velge en annen skjerm fra en annen produsent selv om det garantert finnes en haug med BenQ 937+ som er feilfrie, jeg kan bare ikke kjøpe den, men må spille lotto og håpe på det beste.

Lenke til kommentar

Se i prisguiden - crt 20 tommer feks starter på 3000kr å har Høyeste oppløsning: 2048 x 1536 punkter

lcd starter på 5100kr å har max oppløsning:1600 x 1200 punkter på max 75 hz

det er det jeg snakker om

Edit: Men dette topicet handler om lcd, poenget er at jeg venter med min lcd til jeg får samme kvalitet til ok pris

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Det er jo nettopp det jeg ikke kan, det finnes f.eks ingen BenQ 937s+ med garantert 0 pixler feil, den kategorien finnes ikke hos noen forhandlere!

Kanskje fordi BenQ rett og slett ikke tør å satse på 0-pixel-skjermer.

Det er ikke fullt så enkelt som å si at de bare bør ta et par tusen mer for sine 100% feilfrie skjermer; det innebærer mye ekstrajobb ifm testing, sending osv. De får jo faktisk dobbelt så mange varer i sitt sortiment hvis de skal levere to utgaver av alle skjermer.

Lenke til kommentar
Skal jeg kjøpe LCD skjerm som koster litt hadde jeg ringt butikken og bedt om å få en uten pixel feil. Vil de ikke sjekke skjermen for meg, ringer jeg til neste butikk. De er vel klar over at en retur koster langt mer enn de 10 minuttene det tar å teste skjermen.

Men de må jo tross alt åpne en eske... Jeg hadde ikke uten videre godtatt en eske med delikat elektronisk utstyr der forseglingen var brutt :ermm:

Lenke til kommentar

Kanskje fordi BenQ rett og slett ikke tør å satse på 0-pixel-skjermer.

Det er ikke fullt så enkelt som å si at de bare bør ta et par tusen mer for sine 100% feilfrie skjermer; det innebærer mye ekstrajobb ifm testing, sending osv. De får jo faktisk dobbelt så mange varer i sitt sortiment hvis de skal levere to utgaver av alle skjermer.

De tester jo skjermene at de ikke skal ha mer enn 5 pixelfeil allerede i dag så det koster ikke mer å se om de siste 5 pixlene også funker.

De har en klasse på 0-5 pixler feil kun for at kundene skal betale samme pris uansett om det er B vare de får, de gjør det av kyniske forbrukerfiendlige økonomiske hensyn. De vet hvilke av de skjermene som har 0 feil og hvilke som har 5 feil men vil ikke opplyse det i frykt for å skade salget.

Som nevnt tidligere i tråden, 12->25% prisøkning for en feilfriskjerm forutsatt 80-90% perfekte skjermer i produksjonen, noe som ikke er urealistisk i dag.

Dobbelt sortiment vil det vel være en stund, før alle kjøper en skjerm som har 0-pixel feil.. Det vil ikke ta lang tid spør du meg, om du VET på forhånd at skjermen som er 300 kroner billigere faktisk garantert har pixelfeil.

Lenke til kommentar
Ja det hadde vært helt greit for meg å betale 3300->3700 for en skjerm som i dag koster 3000 og samtidig vite at den var uten pixelfeil. Jeg hadde heller ikke startet en egen tråd og klaget over prisen. Det finnes folk som vil betale litt ekstra for å være sikker, men det må stå i forhold til reelle kostnader hos produsenten.

Du burde da kanskje sjekke litt nærmere hvor mye ekstra kostnader testing, kassering av skjermer med pixelfeil og ekstra produksjon pga dette fører til. Det er sjelden at de større produsentene av skjermer har 4-5 ansatte og små kostnader med manuell sjekking av hver enkelt skjerm.

Edit: Nei, de tester ikke hver enkelt skjerm for å sjekke om det er mindre enn 5 pixler med feil. Tror du virkelig at det sitter folk på fabrikkene som skrur på og sjekker hver skjerm med lys og mørk bakgrunn før den pakkes ned og sendes ut? :roll:

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Balleklorin: de tester slett ikke skjermer med 5 pixel garanti som du sier, og at de har noen egen "klasse". teknologien på skjermene blir fortsatt bedre, men er enda ikke feilfri.

Fatter ikke at noen fortsatt bare MÅ diskutere og rote og vite bedre enn de dusinene med selskaper som leverer skjermer.

Lenke til kommentar
De tester jo skjermene at de ikke skal ha mer enn 5 pixelfeil allerede i dag så det koster ikke mer å se om de siste 5 pixlene også funker.

Dette tror jeg faktisk ikke de tester så supergrundig; det er derfor regelen med bytte hvis mer enn x antall pixler er tilstede. Det er klart at de sorterer bort opplagte feilvarer, men om det er 1, 3, 5 eller 10 pixler feil tror jeg neppe blir finsjekket.

Husk forøvrig at f.eks. 20% prisøkning fra produsent vil føre til langt mer enn 20% økning i den endelige prisen; det er mange ledd på veien som påvirkes - moms, toll/avgifter, importørs påslag o.l. beregnet ut i fra produksjonsprisen. En leverandør beregner seg for eksempel selvfølgelig høyere avanse i kroner på en vare til 5000,- enn en til 6000,-

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...