Gå til innhold

Bærbar til max 12 000

andreasat

Anbefalte innlegg

Heisan!

Er studerende på en civil.ing utdannelse i danmark, og trenger en labtop fort:)

Ser for meg at jeg kommer til å kjøre litt tunge program på den, så spesifikasjonene blir noe slik som:

-må ha noe ganske kraftig, minimum 1.73Ghz prossessor,

og har hørt at jeg bør gå for intel (av nyeste type)

-minimum 1Gb RAM

-15" skjerm - og ikke widescreen.

-skjermoppløsningen må være god. Vet ikke helt hva en bør ha på ca. 15" for å få en litt skikkelig oppløsning.

-harddisk størrelsen er ikke viktig. 60Gb holder.

Men er det ikke noe med harddisk-hastigheten en bør tenke på?

-vekt: helst ikke mer enn 3kg

-må ha operativsystem med på kjøpet

-av andre ting, må jeg ha innebygget nettverksforbindelse, iallefall ikke færre enn 3 usb innganger og kanskje også et litt ordentlig grafikkort.

-og ja pris; max 12 000kr

Setter VELDIG stor pris på all hjelp!

Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. hvis du trenger en labtop så skal du vel ha frakk og da?(forsøk på å være morsom..)

2. Ellers, gå på www.dell.no (eller dk) og finn Inspiron 6000. Den tipper jeg duger til det meste og skulle passe deg bra. Husk å reduser garantiordningen! Ellers har acer noen fine maskiner i den klassen.

Edit: så ikke det om ram. På dell må du ikke oppjustere ram. Det må du heller kjøpe siden og etterinstallere selv, det blir mye billigere. Ellers kan du se på tundra 1557 eller 1559, evt. whitebox el. tilsvarende. (men der er jeg ikke sikker på skjerm og byggekvalitet.)

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Takker for det..

Men jeg lurer på; 1Gb RAM - PC'er er jo som oftest ganske dyre maskiner..

så kan jeg kjøpe en rimelig 512 RAM PC,

og så etterinstallere enda et "minnekort", og få en PC fult på høyde med dyrere 1Gb RAM PC'er?

Og er dette en ekel operasjon, gjort på 1-2-3?

Andreas

Lenke til kommentar

For å holde tråden din i gang:

Aner ikke hvor enkelt det er. Har sett på tråden "Inspiron 9300- erfaringer" at man anbefaler å la være å oppgradere ved innkjøp, og heller oppgradere siden. Normalt antar - mrk antar- jeg at det skal være nokså enkelt. Dersom du ikke får andre svar: Jeg regner det som mest sannsynlig at det vil være enkelt, og at du i værste fall må oppsøke en butikk, for eksempel Datakjeden (som er billig på tross av at den er mer enn nettbutikk).

Påstanden "Dell er dyrt" som presenteres ovenfor, synes jeg for øvrig ikke har basis i virkeligheten. Prøv for eksempel å sette sammen en I9300, så finner du et uslåelig tilbud for ca. 14000. Noe av det samme med I6000, som er en rimeligere modell. Det er riktignok beklagelig at du ikke får oppgradert til et bedre skjermkort i denne.

OS følger for øvrig med nesten alle maskiner.

Se for øvrig dinside sin nye artikkel om tre pcer til ca. 8500. Disse er heller ikke dårlige, men jeg vil påstå at de er et lite hakk dårligere enn Dell I6000.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...