Crinos Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 Har lest litt fra og til når det gjelder pumper for vannkjøling. Har fått et intrykk av at veldig mange reduserer effekten på pumpa, for å få mindre støy i systemet. Så her for leden en dag, leste jeg et innlegg om at ved å redusere pumpa, så ville pumpa bli varmere og muligens gå ut over levetiden. Er det noen som har erfaring med dette? Jeg tenkte at jeg skulle redusere AquaBee'n min litt. Har ikke behov for å sirkulere så mye vann som 1000liter i timen. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 For det første, du kan være ganske sikker på at du ikke pøser på med 1000ltr/t! Denne verdien måles med pumpa i "fritt fløde" altså uten motstand i systemet. Men motstand har du, garantert! Litt avhengig av komponentene i systemet, ikke minst radiatoren. Sannsynligvis oppnår du neppe mer enn 300 til 500ltr/t, i beste fall! Ser derfor ikke noe poeng i å "redusere pumpa" (du mener vel vannmengden?), du får ingen gevinst i form av redusert støy på denne måten. Men å optimalisere vannmengden gjennom systemet, kan muligvis gi en viss gevinst, kjølemessig sett. Kan ellers aldri tenke meg at pumpa vil gå varmere, eller slites fortere ut om du reduserer vannmengden ytterligere, så bare klem igjen slangene du! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå