Cultofluna Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 (endret) Nasjonal sikkerhetsmyndighet advarer mot faren for et hackerangrep i forbindelse med det kommende stortingsvalget. Fra Dagbladet.no.no Er det noen vits å bekymre seg i det hele tatt? hvorfor skulle en stakkars hacker få lov å styre valget slik som det passer han? Endret 8. september 2005 av HiTeCk Lenke til kommentar
embark Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Teit. Selv om VG.no og IT-avisen.no ble hacket for over en måned siden, betyr ikke det at valget "blir hacket". Anything for a story, eh...? Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Du mener vel db.no ? du linka til dagbladet ihvertfall. Men tviler på at det skjer. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 8. september 2005 Forfatter Del Skrevet 8. september 2005 Sorry litt trøtt på morningen. Tviler på at det skjer ja, men hva om det skjer? hvilke konsekvenser vil dette ha om det skjer? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Ærlig talt. Det eneste de kanskje kan ta ned eller manipulere er resultat lagt ut på nett. Jeg anntar stemmetellesystemet er såpass sikkert at resultatet ikke blir sendt ukryptert over åpne, usikrede linjer... Lenke til kommentar
Decline Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Vel, det kan alltids snappes opp og dekrypteres. Men jeg antar de bruker et heftig krypteringssystem da, så hva ville vært poenget. Uansett, godt gjort at selveste ITavisen ikke har forstått forskjellen på 'hackere' og 'crackere' - mens tilogmed RV har gjort det i sitt program... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Uansett så er det ikke noe stress. Stemmene telles meg bekjennt opp manuelt. Så feil i resultaet vil fort bli oppdaget og stemmene blir telt om igjen. Hackerangrep kunne vært et problem om man brukte elektronisk stemmegivning. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Jeg tror ikke at eventuelle hackerangrep vil være noe problem i dette valget. Jeg tror heller at eventuell feiltelling kan være et problem. (avhengig av metoden som blir benyttet) Lenke til kommentar
smetho Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Nå var vel problemet hos ITavisen og VG DoS-angrep, og det er også dette som er mest sannsynlig under et valg - gjøre tjenester utilgjengelig for skikkelige brukere ved å generere enorme mengder trafikk. Hacking på et annet vis er selvsagt også mulig, men vanskeligere og mer tidkrevende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå