Gå til innhold

Død piksel på ViewSonic VX924 19"

Panasony

Anbefalte innlegg

Har endelig fått min etterlengtede 19" flatskjerm, en ViewSonic VX924 19" til ca. 4.000,-. Denne skjermen svarer så absolutt til forventningene og anmeldelsene som har blitt gjort tidligere.

Men en utrolig plagsom feil på skjermen er at en piksel er død. Selv om det kun er snakk om én, så synes den røde flekken svært godt når man jobber med sort bakgrunn, og jeg synes det er urimelig med en slik feil på en vare som er såpass dyr.

Spørsmålet mitt blir om dette er en feil som forhandleren (Netshop.no) plikter å ordne opp i? Ser for meg å sende skjermen i retur og få tilsendt ny feilfri skjerm..

Mvh,

Panasony

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er faktisk interessert i å se hva svar du får her selv, for jeg har også en rød pixel, til høyre, ca midt på.

Evt. går det an å fikse døde pixler på en eller annen måte?

Edit:

Har funnet enda en død pixel, MIDT på skjermen

Endret av Kverni
Lenke til kommentar
Er faktisk interessert i å se hva svar du får her selv, for jeg har også en rød pixel, til høyre, ca midt på.

Evt. går det an å fikse døde pixler på en eller annen måte?

Edit:

Har funnet enda en død pixel, MIDT på skjermen

Hæhæ... har en død en jeg også (rosa) på en VX924 jeg har lånt... denna skjermen utgår.

Og nei... du har faktisk ikke krav på at netshop ordner opp. Det er ifølge iso standarden akseptabelt med optil x antall døde før du kan kreve ny.

Trist men sant.

Lenke til kommentar

ISO 13406-2 standarden tillater 5 døde piksler. Hadde du undersøkt litt før du kjøpte så hadde du sett at de selger forsikring mot dette altså at du får byttet skjermen hvis det er døde piksler og de er sjenerende vel å merke.

http://www.netshop.no/aspx/login.aspx?Retu...5041&plid=15041

Du har 14 dagers returrett men veit at de ikke blir no særlig fornøyd hvis du returnerer skjermer med pixel feil men de kan ikke nekte deg. Kjøp evt skjermen i vanlig butikk og sjekk den før du kjøper. Da unngår du dette

Lenke til kommentar

Vet ikke om det her fungerer. Men mange har gitt gode tilbakemeldinger på sine PSP skjermer ved å prøve å fikse døde pixler på denne måten;

Gå på denne siden:

http://www.psp-vault.com/M4V56052.MP4

Kjør denne videon over en natt eller døgn. Pass på at video-vinduet kjøres over der den "låste" pixelen er :)

Du må forøvring ha quicktime movie player for å spille av denne filmen.

Metoden er å få "løsnet" den "låste" pixelen ved å få skjermen til å skifte mange farger der den "låste" pixelen er. Denne videon kan ikke fikse døde pixler. Men om din pixel er rød, så er den låst og ikke dødt :)

Denne metoden er som sagt IKKE 100%. Alt skjer på eget ansvar :)

Endret av Cyclops
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg sitter med akkurat samme problem her. Har kjøpt meg ny skjerm fra NetShop.no - ViewSonic 17" 3ms...

Hvor lenge er det nødvendig at det programme skal stå å kjøre?

Min er blå, og nesten mitt på skjermen :(

Død eller låst?

Edit: 17" ikke 19"

Endret av Newt32
Lenke til kommentar

død=alltid av,låst=alltid på

Et annet tips er å ta en myk klut op fungertuppern og "massere" skjermen der pikselen sitter, dette kan fikse så det blir kontakt igjen og pikselen fungerer. Man må være forsiktig så man ikke riper eller skader skjermen på annen måte dog.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det her fungerer. Men mange har gitt gode tilbakemeldinger på sine PSP skjermer ved å prøve å fikse døde pixler på denne måten;

Gå på denne siden:

Kjør denne videon over en natt eller døgn. Pass på at video-vinduet kjøres over der den "låste" pixelen er :)

Metoden er å få "løsnet" den "låste" pixelen ved å få skjermen til å skifte mange farger der den "låste" pixelen er. Denne videon kan ikke fikse døde pixler. Men om din pixel er rød, så er den låst og ikke dødt :)

4838066[/snapback]

Superkult. Pixelet funker nå. (Ny 17" fra SHG.no billigste modell)

Min pixel var hvit. Kjørte videoen i 1 time. Det hjalp ikke, men leste på en side at massasje hjalp, ofte i kombinasjon med videoen. Så etter en time med kjedelig video i minst mulig visningsmodus.. masserte jeg området med "midtleddet på pekefingeren" ikke hardt, men liksom litt hardere siden det ikke funket umiddelbart med lett massasje. Så funket plutselig pixelet.

Til info: quicktime er _ikke_ nødvendig. Klarte det fint med Mediaplayer.

:!: :thumbup:

Et tips er kanskje å ta en tape eller noe over området som skal masseres.

Endret av Troxx
Lenke til kommentar

Må smile litt når jeg leser denne posten. Kjøpte selv ViewSonic VX924 for to dager siden... og tro det eller ei, denne har også en rød pixelfeil ca 11.5cm fra topp og 12cm fra høyre.

Begynner nesten å lure på om dette er en feil med alle skjermene i denne serien fra ViewSonic...

Sett bort fra det er jo skjermen bare helt ufattelig digg. Endelig en fullgod erstatter til CRT for spilling.

Edit: Tenker jeg skal prøve den videosnutten for fiksing av pixelfeil. Kanskje jeg er heldig, selv om jeg tviler sterkt med min "flaks".

Endret av Falconer
Lenke til kommentar

Gå på denne siden:

4838066[/snapback]

fant en grønn pixel i dag :cry::cry: er det verdt å prøve dette da?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Eg har og VX924, og har eitt stykk frosen piksel oppe i høgre hjørne av skjermen. Den er berre synleg mot svart/mørk bakgrunn, men er i grunnen veldig skjemmande. :thumbdown:

Eg prøva meg med denne filmsnutten, både med og utan å gni på den aktuelle pikselen i samstundes. Eg har ikkje hatt nokon suksess så langt, men hadde no ikkje tenkt å gje meg rektig enno... ;) Ut frå det eg har lese her og i andre fora på nettet, så verkar det som om det er over halvparten av dei som er ramma av frosne pikslar som får dei til å virke att.

Me får sjå korleis det går!

Lenke til kommentar

Du kan jo lese litt om garantiene hos Viewsonice:

For any sub pixel defect (red or green or blue) ViewSonic LCD display products are warranted in accordance with the ISO standard 13406-2 class II. On pixels ViewSonic exceeds ISO 13406-2 class II requirements not allowing for any defective (permanently dark or bright) complete pixel consisting of red, green, and blue sub pixels (“Zero Pixel Defect Policy”).

http://www.viewsoniceurope.com/data/63/I13406e2.pdf

http://www.viewsoniceurope.com/NO/Support/warranty.htm

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
men jo,  :blush: kan en pixel dø etter en stund? liksom sån pluttselig en dag er en pixel død?

5341860[/snapback]

Jepp... fikk nettopp min Samsung 960BF, ingen døde eller låste pixler da jeg åpna den. Etter bare TO dager får jeg faenmeg en død pixel nede til venstre. ARGH! Vet ikke hva jeg skal gjøre, har mest lyst til å hive den i søpla "bare" pga. dette.

En annen ting er at skjermen er ufattelig teit - den har NULL knapper å trykke fysisk på for å stille den inn, alt gjøres via buggy software som fryser hele fukkings maskina etter 1 min, kjempegøy :(

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
men jo,  :blush: kan en pixel dø etter en stund? liksom sån pluttselig en dag er en pixel død?

5341860[/snapback]

Jepp... fikk nettopp min Samsung 960BF, ingen døde eller låste pixler da jeg åpna den. Etter bare TO dager får jeg faenmeg en død pixel nede til venstre. ARGH! Vet ikke hva jeg skal gjøre, har mest lyst til å hive den i søpla "bare" pga. dette.

En annen ting er at skjermen er ufattelig teit - den har NULL knapper å trykke fysisk på for å stille den inn, alt gjøres via buggy software som fryser hele fukkings maskina etter 1 min, kjempegøy :(

5415000[/snapback]

Høh... så det der på en annen samsung skjerm at det KUN var via programvare du kunne stille inn skjermen... pent.... men ikke så veldig kult når du sitter i et spill og bare skal øke lysstyrken litt... gakk! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...