Gå til innhold

R520: Første troverdige lekkasje.

Kjetil-H

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Regner med at ATi også har noe ala TransparacyAA, men blir spennende å se om de har AA for HDR også
With every generation our hardware becomes faster and more powerful, and we'll add interesting new features when we introduce our next generation hardware. Interesting I've seen David Kirk from NVIDIA saying that in his view some of our new features are years away, so I guess the new hardware could make a bit of a stir. Our focus is always on usable features which run at full speed, so I'm looking forward to the fact that our new hardware will change the games development landscape for the better in ways that games developers will welcome. Indeed the one word which games developers commonly tend to use when we discuss the new hardware with them is simply "Cool!"

The single thing which will make games look better in the next generation is full on HDR. HDR stands for "High Dynamic Range" and what it really means in our context is rendering 3D images using data which is very like that found in the natural world. "HDR" has become the buzzword in the games industry because a few games developers have started to show demos which use HDR and the difference is simply stunning. But the trouble right now is that all the HDR implementations in the market to date are limited in one way or another which makes the decision to use HDR a somewhat painful compromise. We plan to eliminate the compromise and thereby do away with the pain.

- http://www.nvitalia.com/articoli/Intervist...ex.php?pagina=7

Det virker ihvertfall lovende.

Lenke til kommentar
Ta det for det det er verd..

ATi R520XT Scores 85xx In 3DMark05

'Testen' finnes her.

Hvis 8500 stemmer så er det meget skuffende, så det håper jeg ikke...

GeForce 7800GTX som er rundt 4 månder gammel nå, og klokkes fra 430Mhz til 490Mhz av forskjellige fabrikanter scorer 7800 på 450Mhz, og 8500 på 490Mhz...

Fra Xbitlabs sin test av eVGA 7800GTX

5dm_total.gif

http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...7800gtx_24.html

Hardware.no sin test av XFX 7800GTX (@450Mhz)

3.png

Edit: Hvis du da putter på samme minnet på GeForce kortet, altså 1,2ns minne som klokkes til 1400Mhz, og setter på en dual-slot kjøler så kan GPU klokkes greit mellom 500 og 510Mhz.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Tenkte meg det, direkte dårlig om det stemmer :no: , hatt den følelsen hele tiden. Og hvorfor skulle de ikke ha presset kortet alleredet, det er jo drit viktig for dem å få så mye ut av det som mulig, mens gtx som de påstår blir slått med 1000k er jo en genial overklokker som lett kan kommer over 8500 (der ligger jo till å med jeg nå med standardkjøling å godet temp!!, jeg har 8400+ på 480 - 1300)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
så kommer X1800XT CF da.. blir vell en del bedre :)

Problemet er jo at det finnes 7800GTX i SLI og, og da kan du bruke to like kort for eksempel to XFX kort på 490Mhz...

Sparker unna det og, og er ikke sikkert at det blir så mye bedre enn CrossFire, desuten trenger du ikke et spessielt "Master Kort" fra nVidia heller

Edit:

Og hvorfor skulle de ikke ha presset kortet alleredet, det er jo drit viktig for dem å få så mye ut av det som mulig, mens gtx som de påstår blir slått med 1000k er jo en genial overklokker som lett kan kommer over 8500 (der ligger jo till å med jeg nå med standardkjøling å godet temp!!, jeg har 8400+ på 480 - 1300)

På en FX55 (klokket til FX57) med en Zalman kjøler har jeg testet et XFX 490Mhz standard kort og klokket det til 510/1300 fikk jeg over 8900

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Raptor' date='11/09/2005 : 22:23']
så kommer X1800XT CF da.. blir vell en del bedre :)

Problemet er jo at det finnes 7800GTX i SLI og, og da kan du bruke to like kort for eksempel to XFX kort på 490Mhz...

Sparker unna det og, og er ikke sikkert at det blir så mye bedre enn CrossFire, desuten trenger du ikke et spessielt "Master Kort" fra nVidia heller

time will show, når kortet faktisk kommer ut og de ikke bruker WIP drivere, og de får testet det ut skikkelig...

er vell bare og smøre seg med litt merer tolmodighet :)

Lenke til kommentar

Nåda, før dere Nvidia boys danser i glede husk på følgende faktorer :

*Ikke optimaliserte drivere enda.

*Sannsynnligvis rimelig god overhead og overklokkingspotensiale (men ikke sikkert).

*32 pipes muligens rundt hjørnet ved neste revisjon av kjernen.

*24 pipes / 16 pipes ute nå som del av strategien for å få Nvidia til å lansere sitt gullkort (ultra?).

Edit : Med forbehold om at dette ikke stemmer ;)

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Nåda, før dere Nvidia boys danser i glede husk på følgende faktorer :

Om du ser litt nøkternt på det så er det vel mer slik:

*Ikke optimaliserte drivere enda.

Hvorfor er det noe grunn å tro at ATI vil kunne skvise noe mer ut av driverene på f.eks. de neste 3 månedene enn det Nvidia kan? Om noe så er de jo så sent ute med lansering at driverene burde allerede være velmodne.

*Sannsynnligvis rimelig god overhead og overklokkingspotensiale (men ikke sikkert).

Hva er dette basert på? Grunnen til at de ikke skal lansere "vanilla" på høyere enn 550Mhz er vel nettop fordi det er for få av kortene som går vesentlig høyere enn dette. I tillegg til dette så er jo kortet de testet en 650Mhz'er, altså det raskeste som kommer til å bli lansert, og i tillegg det som man forventer vil være dårligst tilgjengelighet på. 7800 derimot er jo gullegodt for overklokking, faktisk en av de bedre GPU'ene på flere år. Det er selvfølgelig lov å håpe, men det er mye mer som peker på at R520 blir en middelmådig overklokker. Høyt energiforbruk og dobbelslot kjøler som standard er vel heller labre indikatorer på at det er så gode marginer å gå på...

*32 pipes muligens rundt hjørnet ved neste revisjon av kjernen.

Tsja, kanskje, men hvis du begynner med "om" og "hvis", så kan jo Nvidia innen den tid ha lansert en ny revisjon med bedre ytelse også. Det er et svakt salgsargument å si at "jammen, det kommer kanskje bedre kort senere" :p

*24 pipes / 16 pipes ute nå som del av strategien for å få Nvidia til å lansere sitt gullkort (ultra?).

Ultra-versjonen av 7800 ble avlyst. Det kjenner selvfølgelig ATI også til, og hadde ikke basert strategien på det. Nei, grunnen er vel heller slik som flere kilder har hintet til, at det er problemer med yields på de med flere pipelines. Det skal visstnok være bare 10 eksemplarer at 32'pipeline versjonen fra det ryktene sier.

Jeg prøver ikke her å leke Nvidia-fanboi, men jeg pleier å kalle en spade for en spade. Personlig kjøper jeg alltid det "beste" produktet, helt uavhengig av produsent. Jeg er ekstremt ulojal i forhold til merkevarer. Jeg tror dog at Nvidia har "vunnet" denne runden. Ikke så mye fordi de har et bedre teknisk produkt, men heller fordi de var (mye) tidligere ute med tilsvarende sterkt produkt, og hadde skikkelig tilgjengelighet fra dag1 (en bragd i seg selv). 7800-serien har heller ingen store ulemper (slik som f.eks. 5000-seriens dustbusting, eller prescots varme), og da blir det totalt sett et veldig sterkt produkt.

Nå skal vi selvfølgelig ikke ta slike halvrykter som dette for god fisk helt ukritisk, men det virker veldig sansynlig at det kan stemme i forhold til det lille vi vet fra før av. R520 XT blir nok omtrentlig gjevngod med 7800GTX, og det holder, men ikke 3-4 måneder for sent med begrenset tilgjengelighet :no:

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

ATi har hatt fysisk hardware siden desember 2004, dvs at dem har nå hatt ~10 måneder på å optimalisere driverene. Man kan si at ganske finpusset drivere vil være en positiv ting med forsinkelsene.

Når det gjelder 3DMark05 så er den hovedsaklig vertex fetch begrenset med G70, og jeg ville tro R520 vil gjøre det bedre her med 8VS@600Mhz.

Lenke til kommentar

Stigma oppsumerer det slik :

1 : Det tar ca produsentene min 3 måneder etter lansering for å kunne få økt ytelsen betraktelig eller oppdage bugs som for eksempel den Ati hadde med minnet som reduserte ytelsen. Nvidia har for eksempel nylig ryddet opp i en ganske så uheldig bug med FSAA som forårsakte shimmering.

Selv om Ati har hatt kortet internt en god stund så betyr ikke det at selve sluttugaven som de forskjellige fabrikantene skal produsere stemmer 100% med det opprinnelige produktet (bug fixes, tweaks, produksjonsedringer) så jeg tror at Ati kanskje har hatt alt fra 6 måneder til 3 måneder å jobbe med det som skulle bli sluttproduktet.

2 : Som sagt jeg skrev ikke sikkert, dette er tipping fra min side, men rent generelt så har Nvidia og Ati hatt en overhead på ca 10% de kunne gå på, for eksempel et x800pro kort klokket på orginale 475 greier som regel 500 til 520 uten problemer på kjernen noe som er ca 5- 9% økning.

Produksjonsprossesen er nå krympet ned et hakk til 90nm og man har tidligere erfart at dette øker klokkbarheten betraktelig, har man da fortsatt samme overhead så vil man kunne klokke kortet nye 5 - 10% med standard kjøleløsning eller sannsynligvis dobbelt så mye (ny tipping fra min side).

Ergo : Nytt kort : 600 Mhz Til 660 eller 690~700Mhz.

3,4 : Egentlig veldig vanskelig å si hva som kommer, om det nå er en +16p versjon eller en annen teknologi som øker ytelsen uten å trenge flere pipes, men dette er kun om ati har valgt å sende en lettversjon av kortet sitt for å se hva Nvidia kontrer med (fordi nvida kommer neppe til å sitte og se på at kortet sitt blir slått av Ati).

Du bør heller ikke kåre en vinner før produktene er ute og tilgjengelig for kundene, tipper personlig at Ati kan tjene godt på det siste kvartalet i året om produktet er bra nok.

Ellers så er jeg fullstendig enig med deg Stigma om at man velger det produktet som passer en best, om det da måtte være ren ytelse eller annen preferanse og ikke basert på produsent, mine personlige preferanser er :

*Støy.

*Bildekvalitet.

*Ytelse.

*Driverstøtte og support (windows xp).

Posten min var nok litt mere ment for at man skal vente til fakta er bekreftet og ikke ta det for god fisk før alt er bekreftet.

Edit : Rettet på den før jeg går av vakt :)

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Ati hatt en overhead på ca 10% de kunne gå på, for eksempel et x800pro kort klokket på orginale 450 greier som regel 500 til 520 uten problemer på kjernen noe som er ca 10 - 15% økning.

x800pro kjører default 475

mao 5-9% økning

edit: ergo (by your own reasoning), nytt kort fra 600 til 630 eller 654mhz

Endret av charlie di meola
Lenke til kommentar
Raptor' date='08/09/2005 : 13:32']
Men ATI sitt nye kort skal da kunne kjøre 16xs AA  i crossfire

Ikke 16x, men 12x og 12x

Med dagens nVidia kort kan du derrimot bruke SLI AA og få 8x eller 16x

Crossfire med X8x0 støtter 8x, "10x" (8xMSAA + 2xSSAA), 12x og "14x" (12xMSAA + 2xSSAA). Jeg mistenker også at dette med programbar sample mønster gir bedre edge kvalitet enn nVidia sin offset metode.

Lenke til kommentar
Selv om Ati har hatt kortet internt en god stund så betyr ikke det at selve sluttugaven som de forskjellige fabrikantene skal produsere stemmer 100% med det opprinnelige produktet (bug fixes, tweaks, produksjonsedringer) så jeg tror at Ati kanskje har hatt alt fra 6 måneder til 3 måneder å jobbe med det som skulle bli sluttproduktet.

Dette har lite betyning på driver utviklingen. Bugs og rom for andre forbedringer vil det alltids være.

Lenke til kommentar

Dette har lite betyning på driver utviklingen. Bugs og rom for andre forbedringer vil det alltids være.

Endringene fra første brikke som kom desember 2004 til den som kommer til å bli lansert nå i oktober er ikke så stor at det blir problemer for de som skriver drivere. Det er typisk bare layout og fysiske lag i brikkene som endres i slike re-spins, ikke nye funksjoner som legges til.

Desuten beynner driverutviklingen lenge før de får fungerende brikker, R520 kan simuleres i programvare.

ATi har nok kunne jobbet med sluttproduktet i rundt 9 månder... At R520 kunne kjøre spill og grafikkdemoer under E3 om Comdex i mai og juni sier sitt til at driveren antagligvis kommer til å være bra når kortet kommer...

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere bruker tid på å være skuffet før det faktisk dukker opp.

For meg er det også interesant hva slags kvalitet på bilde den kan produsere under 1280x1024 uten at jeg opplever at den går under 60fps.

Og håper at kortet er såpass bra at det vil føre til at ATI og nVidia forsatt kommer til å presse hverandre på pris og kvalitet

Men uttover det er det vel ikke noe poeng å sjase mer rundt enn å vente og se hva som skjer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...