Gå til innhold

R520: Første troverdige lekkasje.

Kjetil-H

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AnandTech har fått tak i mere info om ati road map.

det virker som x1800 blir på 16 pipelines,som blir delt i 4.x1800 bruker også 512mbit ring buss.

"The 90nm R520 components will come in three flavors as we mentioned earlier, all with the X1800 Radeon moniker. The available marketing information claims that the GPU uses an "ultra-threaded quad-core 3D architecture" and a "512-bit ring bus" memory controller. There's definitely some marketing hyperbole going on there, but let's get into the details.

Those of you who know a little bit about GPU architecture should recognize the "ultra-threaded quad-core" design as a standard GPU. X800XL/XT would also qualify as ultra-threaded and quad-core, as would the 6800GT/Ultra. They have a core split up into groups of "quads" - four pixel pipelines that can be deactivated as a group in case one of them is faulty. Our understanding from the documentation is that there are once again four quads, so expect to see 16 pipes on this card. There are some "confirmations" of 24pp and 32pp, but the roadmaps clearly say four cores/quads (at least to begin with) due to yeild. All signs indicate that a future generation, R580, will use six cores instead.

The 512-bit internal ring bus actually excites us the most; Cell's Elemental Interface Bus (EIB) uses a 16-byte wide quad ring bus, capable of transferring 16-bytes per cycle to the various SPEs. R520's ring bus would actually be four times wider than the bus found on Cell; though this implementation is in R520's memory controller rather than the PPE-to-SPE interface. With all the hype for R520 so far, everyone is banking on the memory controller to put X1800 ahead of G70. However, there is once again some hype occurring. The memory subsystem is still connected by a more typical 256-bit memory bus, and the 512-bit ring bus is something else. We'll have to wait for actual cards and benchmarks before we can really discover how the card performs.

Other interesting technologies on R520 include Shader Model 3.0 (and thus HDR), Adaptive anti-aliasing, and up to 512MB of GDDR3 memory. Our sources indicate that only the Crossfire versions of X1800 will support 512MB initially, but this may change further downstream. Radeon X1800, X1600 will also feature ATI's AvivoTM technology, which we currently cannot discuss further. There was also indiciation in the roadmap that this generation of ATI cards will fully support Windows Vista, with beta drivers already available."

spent på hvordan ytelsen på x1800 blir i forhold til 7800gtx.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2527

Lenke til kommentar

Ja, begynner å bli spennende, men, skal ikke jobbe meg opp over dette, ble så vanvittig skuffet over 7800GTX at jeg blir sikkert skuffet over dette også... :roll: og ja, jeg hadde VANVITTIG høye forventninger til 7800GTX. Endte opp med at jeg ikke kjøpte det...

Med litt "uflaks" så må jeg sikkert vente til januar før jeg gidder kjøpe noe som helst.

Lenke til kommentar

40k på pc, slik var jeg før og, men nå så er det bare såvidt jeg fokuserer litt penger på det.

Fokuserer heller pengene mine på bilen.

Men alt er smaksak, får håpe du får bygget deg en sikkelig spillmaskin da.

Håper å få øye på tråden din om den en gang i framtida og :) Morro å lese vettu.

Lenke til kommentar
40k på pc, slik var jeg før og, men nå så er det bare såvidt jeg fokuserer litt penger på det.

Fokuserer heller pengene mine på bilen.

Men alt er smaksak, får håpe du får bygget deg en sikkelig spillmaskin da.

Håper å få øye på tråden din om den en gang i framtida og :) Morro å lese vettu.

hehe, skal lage en tråd om den om noen måneder da jeg nermer meg målet.. passer meg fint egentlig at noen av delene jeg skal ha ikke har kommet enda.. for det er noen måneder til jeg får råa... men tru meg.. jeg skal ha en 40K PC :thumbup:

Og som SilverCRX sa, bare den følelsen av at alt funker er alene værdt 40k :yes:

Lenke til kommentar

Oioioi, jeg har sååå lyst på topputgaven av kortet men er redd for at prisen kommer tl å ligge på rundt 5000 kr med det første slik som med 7800 GTX, spesielt siden tilgangen blir begrenset. Håper ikke det blir slik som med f.eks Rossignol Bandit B4 skiene, det ble kun tatt inn to par av dem til Norge hvorav hvert kostet 15 000 kr...

Edit: Blir kortet virkelig så stort? Legg merke til den litt utradisjonelle vifte plasseringen... http://www.hkepc.com/hwdb/r520firstlook/testing.jpg

Endret av lovehater
Lenke til kommentar

Siden R520 blir lansert lenge etter 7800gtx blir nok ytelsen høyere, men personlig håper jeg at det ikke blir FOR mye :) En annen tanke er jo at lanseringen har blitt utsatt og utsatt og utsatt noe som kan tyde på at selv med de flotte spec`sa at ATI sliter med og pumpe opp ytelsen... ;)

EDIT: leif

Endret av Be__bad
Lenke til kommentar

Edit: Blir kortet virkelig så stort? Legg merke til den litt utradisjonelle vifte plasseringen... http://www.hkepc.com/hwdb/r520firstlook/testing.jpg

Det er ikke den viften som kommer til å følge med. Hvis du hadde lest teksten, så sier det at de fikk ett kort uten kjøle løsning på. Så de måtte montere på en selv. De fant ut at Arctic Cooling kjøleren som er laget for 6800 passet. Så det er den de bruker. Det var ett annet bilde av kortet med den kjøleren som mest sannsynlig blir brukt, og der ligger selve viften mot DVI utgangene, og kobber blokk lik den på bildet.

Lenke til kommentar
Raptor,08/09/2005 : 08:02] Edit:

Denne er kanskje litt vond å svelge for enkelte her?  ;) Når skal Øyvind Dahle ut på sykkeltur egentlig?

The will only be PCI-Express boards. AGP versions are definitely not planned.

Ja, han må kanskje skynde seg. For det blir stadig kaldere vær framover. :!: Eller var det å spise en hatt som var veddemålet. Hva var veddemålet til Øyvind Dahle denne gang? Hva var tidsaspektet for at veddemålet skulle forbli gyldig? De kan jo ennå ta i bruk en bro-løsning.

Endret av G
Lenke til kommentar

Så mye tid de har brukt nå Må det være mye bedre Be_bad, Det må lett gå over 9500 (det du kan få truet 7800gtx opp i om du har high en system hele veien) i 2005 får at jeg skall lette på øyne brynene, om ikke venter jeg heller på svaret fra Nvidia

eller sparer til gtx gs sli :dribble:

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Ja, begynner å bli spennende, men, skal ikke jobbe meg opp over dette, ble så vanvittig skuffet over 7800GTX at jeg blir sikkert skuffet over dette også... :roll: og ja, jeg hadde VANVITTIG høye forventninger til 7800GTX. Endte opp med at jeg ikke kjøpte det...

Med litt "uflaks" så må jeg sikkert vente til januar før jeg gidder kjøpe noe som helst.

Høh? Hvordan kan du ha blitt skuffet over 7800GTX? I forhold til beste modell fra forrige generasjon er det gjevnt over nesten dobbelt så raskt, bruker mindre strøm, produserer mindre varme, og er den beste overklokker GPU'en på mange generasjoner. 7800GTX er uten tvil den beste generasjonen produsert fra Nvidia på mange år.

Hva hadde du forventet da? en tidobling av ytelse? 7800-generasjonen har allerede økt mer i forhold til forrige generasjon enn noen annen før den på par siste årene. Ble du skuffet over denne serien, så må du seriøst ha hatt helt urealistiske forventninger.

-Stigma

Lenke til kommentar

Enig der,9700 hadde jo overtaket på alle produktene av Nvidia som ble lansert noen år tilbake. Selv har jeg 7800 GT og skal si at denne klarer mer enn det jeg forventet. Skjønner ikke at du er skuffet... Det beste som har skjedd Nvidia siden floppen med FX 5700 :)

Lenke til kommentar

Hva slags maskin bør man ha ellers for at det skal være noe vits å kjøpe 7800 GTX? Sitter nå med en relativt brukbar (i mitt syn da :love: ) pc som gjør jobben sin i Battlefield 2. (Kjører det meste på medium i 1024x768, unntatt dynamic light/shadows og light som jeg satt til low for å få noen ekstra fps. Og 2xAA (ofrer litt eye candy for at det skal gli relativt brukbart.) Men det rykker og napper litt enda i ny og ne selv med såpass lave innstillinger. Kan jeg forvente en revolusjon av grafikken med et 7800 GTX + dertil tilhørende pc utstyr, i forhold til den jeg har nå? (Specsa mine står nedenfor) Tenker da på både dagens (Nyere) spill og de som kommer framover.

Er forsåvidt ganske opptatt av bra grafikk og eye candy og enda mer opptatt av at det flyter mest mulig knirkefritt. (En kombinasjon av dette er jo selfølgelig det optimale :w00t: ) Men for at jeg skal bruke så mye grunker på nytt utstyr må jeg virkelig føle at jeg har rykka noen divisjoner opp (helst nesten generasjoner ang pcutstyr) for å si det sånn. :roll:

Og for å gjenta meg selv : hva slags CPU / Ram bør man ha i tillegg til en 7800 GT/GTX for at det skal være forsvarlig å bruke 4000 på et skjermkort?

Nåværende Specs :

-XP 2800+ (333mhz Barton)

-1024mb Corsair PC3200

-6600 GT 128mb

Edit : kom akkurat på at dette var en Radeon tråd så jeg tror jeg poster den under Skjermkort / Tvkort tråden :!:

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...