Gå til innhold

keyboard trøbbel på en HP Laptop

Prelude

Anbefalte innlegg

heisann.

i disse dager hvor TCPA/palladium osv.. begynner å spøke i skyggene så tenkte jeg skulle prøve å gjøre meg litt bedre kjent med linux og siden jeg har liggende en laptop som egentlig ikke er i bruk så tenkte jeg kunne bruke den til eksperimentelle formål. :)

laptopen jeg hadde tenkt å bruke er en HP Pavilion ZE4351EA som består av en Celeron 2.2Ghz, 512MB ram, IGP340 grafikk, ALi lyd, 2 usb1.1, firewire, 10/100 lan floppy og kombi cd-brenner/dvd-spiller samt en floppystasjon.

men, der er alltid ett men, jeg har støtt på ett problem, ett ganske stort ett egentlig.

tastaturet på laptopen fungerer ikke/sjeldent. problemet ligger i at laptopens bios ikke resetter tastatur-kontrolleren ved boot. når jeg er i lilo/grub så fungerer tastaturet og der gir jeg kommandoen kbd-reset som skal etter det jeg har lest løse problemer med tastaturer som ikke virker etter boot. men det som skjer er at i det øyeblikket lilo/grub starter bootingen fra cd/hd så dør tastaturet. bemerk, med windows på denne maskinen er dette problemet ikke eksisterende.

nå har jeg vært innom mandriva, her fungerte kun usb-tastatur. alle spinkle forsøk på å få til det innebygde tastaturet feilet. i tillegg så virket ikke usb-mus overhodet.

jeg har prøvt Solaris 10. installerte med usb-tastatur tilkoblet, tastet inn root passord og laget en bruker-konto. rebooter og får ikke logget inn fordi solaris nektet å godta hverken root eller bruker passordet jeg la inn. formaterte og prøvde en gang til, samme greia.

nå har jeg kommet til Debian og her virker 'alt', sånn nesten. det trøblete tastaturet mitt virker, på ett vis. jeg må reboote maskinen en til fem ganger før tastaturet henger med etter boot, men da fungerer maskinen tilnærmet perfekt. lyd, video-avspilling og usb fungerer som en drøm, det ser ut til at jeg enten har gjort en liten feil ved install eller jeg må oppdatere grafikkdriveren for jeg får bare 800x600 i oppløsning på skjermen men dette regner jeg med kan løses på en grei måte. i tillegg så må jeg fikse apm/acpi og få lagt til batteri styring, samt det hadde vært kjekt om volumknappene på maskinen hadde virket.. men det haster ikke akkurat nå. ;)

jeg prøvde å oppgradere kernelen fra 2.4.27 til 2.6.8 med synaptic package manager (som er genial!) men med den 2.6 kernelen så virket ikke tastaturet mitt overhodet, selv etter 15 reboots med kbd-reset i grub, så nå er jeg tilbake til 2.4.27 kjernen. jeg regner med jeg må bygge en ny kjerne men her begynner jeg å bevege meg ut på skjør is.

er det noe jeg kan gjøre med boot-scriptet/kjernen som gjør at tastaturet mitt vil virke hver eneste gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...