Gå til innhold

Hvordan vil menneskene utvikle seg?

co2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mennesket har sluttet å utvikle seg. Naturlig utvalg er borte, alt og alle overlever. Eneste måten å forandre oss på er å tukle med genene selv.

Selv om enkelte samfunnssystemer prøver å bekjempe naturens gang klarer man aldri å stoppe utviklingen. Konkurranse, arv og individuelle variasjoner vil alltid finnes.

Lenke til kommentar

Om menneskene lærer seg å kurere sykdommer er det en av våre styrker, som gjør at rasen klarer seg bedre. Utvikling handler også om dét.

Det som er mer merkelig i mine øyne er at vi betaler inn til en felles kasse, hvor en del penger går til å gi andre muligheten (råd) til å få barn, derunder også individer som rett og slett er for late til å skaffe midlene på egenhånd. Om da denne latskapen ligger blandt annet i genene, og også oppdragelsen, vil det på sikt føre til flere late mennesker, som svekker vår rases overlevelsesmuligheter. Altså; barnetrygd / trygd til sluskete sniker -> fiendtlighet ovenfor vår egen rase.

*Jeg sitter på en spiss, og faller snart ned*

Lenke til kommentar
Mennesket har sluttet å utvikle seg.
Jaha. Hvordan forklarer du da Flynn-effekten?

huh :p

Bare en lekmann som uttaler seg poplistisk jeg ;)

Men det kan vel tenkes at bedre skoler for folk generelt sett og bedre og nok mat er en medvirkende årsak.

Ser og at økninger en på ca. 3 hvert 10år. Hvor smarte var egentlig folk for 200 år siden da?

Men det er ikke bare IQen som øker. For høyden er også på vei oppover. Og det skyldes nok heller ikke noen utvikling, men det at vi har bedre og mer mat som fører til at vi får vokst oss så høye som genene tilatter.

Edit: Ser ikke ut som herr. Flynn mener at folk blir smartere av utvikling heller.

Flynneffekten är ett brydsamt fenomen för de som tror att intelligenstester ger ett objektivt mått på en persons intelligens, eftersom det skulle betyda att dagens människor är intelligentare än tidigare generationer. Flynn anser själv att så inte är fallet, utan menar att det är istället är möjligt att någonting i det moderna samhället (större krav på abstrakt tänkande, tillgång till datorer, mer visuellt orienterad kultur etc.) är orsaken

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flynneffekten

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar
Om menneskene lærer seg å kurere sykdommer er det en av våre styrker, som gjør at rasen klarer seg bedre. Utvikling handler også om dét.

Det som er mer merkelig i mine øyne er at vi betaler inn til en felles kasse, hvor en del penger går til å gi andre muligheten (råd) til å få barn, derunder også individer som rett og slett er for late til å skaffe midlene på egenhånd. Om da denne latskapen ligger blandt annet i genene, og også oppdragelsen, vil det på sikt føre til flere late mennesker, som svekker vår rases overlevelsesmuligheter. Altså; barnetrygd / trygd til sluskete sniker -> fiendtlighet ovenfor vår egen rase.

*Jeg sitter på en spiss, og faller snart ned*

Ikke for å omgjøre dette til en politisk diskusjon, men:

Om du er fattig eller rik, avhenger bare til en viss grad av "latskap". Jeg kjenner/vet hvem er både folk som jobber sinnsykt mye og har lite penger, og folk som ikke gjør en dritt og bader i det. De *aller aller aller fleste* trygdemottakere (arbeidsledighet, uføretrygt etc.) er ikke trygdesnyltere, på tross av hva enkelte-trebokstavers-partier-med-en-del-folk-som-liker-kle-seg-ut-som-spøkelser prøver å påstå.

Og hva med barn? Dersom faren/moren din faktisk hadde vært en lat idiot, eller rett og slett bare fattig - hadde du da fortjent å ikke få noen skikkelig skole, ikke noe skikkelig helseværn, ikke noen skikkelig utdanning ettersom nevnte foreldre ikke kan/vil betale (merk at nevnte parti svært gjerne vil fjerne hele studielåns-ordningen. Skal markedet fikse det? "Hei du, ta deg et lån i banken. Ingen sikkerhet? Nei, da blir det 50% rente. Ikke råd, sier du? Nei vel. Du får klage til gud, det er jo han som har skapt verden og bestemt hvordan allt er).

Merk: Jeg mener ikke at det er alles rett å få barn, uansett genetiske feil etc. som dermed blir videreført - men dette er et helt annet spørsmål en de politisk-økonomiske du reiser.

Ang. "flere late mennesker" som du snakker om om vanskeligstillte - har du fått med deg hva som stort sett har skjedd med barneflokker i fattige u-land?

Lenke til kommentar
Mennesket har sluttet å utvikle seg. Naturlig utvalg er borte, alt og alle overlever. Eneste måten å forandre oss på er å tukle med genene selv.

Naturlig utvalg kan per def. ikke forsvinne. Det er alltid noen som får barn og noen som ikke får dem. Alle prøver nesten hele tiden, men langt på nær alle klarer det.

Lenke til kommentar
Ikke for å omgjøre dette til en politisk diskusjon, ....... på tross av hva enkelte-trebokstavers-partier-med-en-del-folk-som-liker-kle-seg-ut-som-spøkelser prøver å påstå.

Om du faktisk mener at du ikke ønsker å gjøre dette til en politisk diskusjon, så bør du kutte ut slike barnslige provokasjoner.

Lenke til kommentar

Vel, tråden dreier seg i stor grad nettopp om biologisk darwinisme kontra sosial darwinisme, og det blir nødvendigvis politikk. I tillegg er dette ekstra aktuelt i forbindelse med stamcelleforskning og partier som ikke ønsker det de kaller et "sorteringssamfunn". Dette uttrykket er faktisk en protest mot en sentral del i darwinismen.

I vår del av verden er biologisk utvalg endret drastisk. Sosialt utvalg blir stadig viktigere. En trenger ikke å like tankerekken, men en må være klar over at euginisme vil dukke opp også i seriøse diskusjoner.

Lenke til kommentar
Jeg tror menneskeheten vil dø ut av massive naturkatastofer som rammer hele verden samtidig.

Nå er det strengt tatt ikke så veldig mange naturkatastrofer som kan utrydde hele befolkninga på jorden da.

De jeg kommer på i farta er:

- Asteroide eller komet som kolliderer med jorda (men ESA er allerede i gang med å planlegge hvordan man kan hindre dette i fremtiden: [link])

- Gamma Ray Bursts i vår egen galakse rettet mot oss (enorme stjerner som kollapser eller kolliderer). Dette er en virkelig trussel mot jorda, men sannsynligheten for at det skjer i nær fremtid er nok liten. Jeg leste en gang at det er en god del massive stjerner noen få tusen lysår unna oss som kan være en fare for oss, men man regner ikke med at noe skjer før om rundt 100 000 år.

Noe som er litt mer sannsynlig er at menneskene bomber hverandre til dit du vet, men ettersom vi får håpe verden har lært litt siden Hiroshima... Folk flest vet jo hvor store konsekvenser en atomkrig vil få for verden så jeg tror nok de aller fleste vil være forsiktige med å starte en atomkrig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...