kyrsjo Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Ikke ta knekken på de? Fikk du kanskje ikke med deg hvordan USA taklet den katastrofen?! Det må være noe av det verste jeg noen gang har sett. Unødvendig mange mennesker omkom og gjenomgikk de forferdeligste ting før Bush en gang gadd å vise trynet sitt. Når det er sagt - hvis du er redd for global oppvarming og stigende havnivå, er New Orleans en mellomstor filleby på størrelse med Oslo. Banghladesh derimot... ang. byer på mars - joda, fint med base der. Så lenge den er totalt uavhengig av forsyninger på jorda. Ellers så vil det ikke ha en dritt å si ved store katastrofer etc. Hva mener du med "tilpasse oss forholdene der"? Hvis du tenker på å puste i mars-atmosfæren, så er det et ørlite problem - den består av rundt 70% CO2, og er svært tynn på grunn av at mars ikke har et skikkelig magnetfelt. Noe som medfører at halve atmosfæren "blåser av" hver gang sola har et litt kraftig utbrudd. Noe som vanskeliggjør/umuliggjør terraforming. Faktisk mulig man kan ha større hell med Venus - dersom man greier "lufte". Kansje om noen tusen år så har vi en svak idé om hvordan det vil være mulig? (omtrent som de gamle kineserene hadde en svak idé om at rakett var en fin ting om man ville til månen...) Jeg ville ikke holdt pusten mens jeg venta i alle fall Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Forskere har jo ambisjoner om at første byen på Mars skal være bosatt om 100 år...Så hvis noe sånt blir realitet, så vil vi nok om 500 år være veldig forandra.. Da har vi kanskje begynt å dra lenger enn Mars også og må tilpasse oss forholdene der... Hvilke forskere er det som tror at den første byen på Mars skal være bebodd om 100 år. Det høres for meg ganske optimistisk og kansje litt urealistisk? Jeg tror de største hindringene er politiske. Teknologisk, så tror jeg at innen hundre år så er dette fullt mulig. Jeg tror faktisk det ville være mulig i dag, om den politiske viljen var til stede, den øknomiske finansieringen 'ubegrenset' og man kunne akseptere en viss risiko og dødsfall i gjennomføringen. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Forskere har jo ambisjoner om at første byen på Mars skal være bosatt om 100 år...Så hvis noe sånt blir realitet, så vil vi nok om 500 år være veldig forandra.. Da har vi kanskje begynt å dra lenger enn Mars også og må tilpasse oss forholdene der... Hvilke forskere er det som tror at den første byen på Mars skal være bebodd om 100 år. Det høres for meg ganske optimistisk og kansje litt urealistisk? Jeg tror de største hindringene er politiske. Teknologisk, så tror jeg at innen hundre år så er dette fullt mulig. Jeg tror faktisk det ville være mulig i dag, om den politiske viljen var til stede, den øknomiske finansieringen 'ubegrenset' og man kunne akseptere en viss risiko og dødsfall i gjennomføringen. Det er selvsagt teoretisk mulig om vi hadde hatt ubegrensett med penger, men slik er det jo ikke i virkeligheten. Er det ikke om 50 år eller noe slik man venter at de første menneksene vil komme til Mars? Kostnadene er jo enorme Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Forskere har jo ambisjoner om at første byen på Mars skal være bosatt om 100 år...Så hvis noe sånt blir realitet, så vil vi nok om 500 år være veldig forandra.. Da har vi kanskje begynt å dra lenger enn Mars også og må tilpasse oss forholdene der... Hvilke forskere er det som tror at den første byen på Mars skal være bebodd om 100 år. Det høres for meg ganske optimistisk og kansje litt urealistisk? Romforskere er i gang med "idé-arbeidet". Man har ved University of Arkansas i USA testet jordiske organismers evne til å overleve i marsliknende forhold... På Devon Island i Canada har NASA en testbase som er prinsippielt lik en marsbase, sånn den er tenkt... Rettelse: Byen skal stå klar om hundre år, klar til å bosettes. "Oppdrag Mars" tillegg til IllVit Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Økonomi, etikk og politikk er hindringer romforskning ikke burde vært offer for Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Økonomi, etikk og politikk er hindringer romforskning ikke burde vært offer for Det er jo lov å drømme, men dette tror jeg er de reelle problemene, mer enn det de tekniske problemene er. Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Økonomi, etikk og politikk er hindringer romforskning ikke burde vært offer for Det er jo lov å drømme, men dette tror jeg er de reelle problemene, mer enn det de tekniske problemene er. Vi hadde snart vært i verste science-fiction verden vi, hvis ikke de hindringene hadde vært der... Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Diskuterte mye av det samme med en klassekamerat for en liten stund siden. Jeg tror at menneskene vil utvikle seg etter forholdene de lever. Slik som Darwin fant ut i sin utviklingslære. Ta feks. fammilier som har drevet med perledykking i genrasjoner utvikler større lunger, folk i rundt ekvator vil bli lenger og få mindre kroppshår for å kunne skille ut svette lettere. osv. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Kan ikke kropshårene også brukes til å beskytte mot sola? Lenke til kommentar
The Norwegian Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Vi kommer til å bli høyere med tanke på høydeforsjellene gjennom årene... Kanskje vi blir sånn 2-3 meter som normalt... Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Dark Knight: På femti-seksti-tallet trodde jo forskere at vi skulle ha byer på månen innen 2000. Du ser jo hvor bra det gikk. Men ja, politikk, etikk og økonomi er store problemer. Desverre. Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Dark Knight: På femti-seksti-tallet trodde jo forskere at vi skulle ha byer på månen innen 2000. Du ser jo hvor bra det gikk. Men ja, politikk, etikk og økonomi er store problemer. Desverre. Eneste forskjellen er at i dag har vi en god del masse mer kunnskaper enn vi hadde på 50-60 tallet... Det er jo på 50-60 tallet laget illustrasjoner av åssen jorda skulle se ut etter 2000... Mye av det jeg har settt er jo villere enn værste sci-fi filmene... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Nåja, de var ikke alt for dumme på 50- og 60- tallet. Forskjellen er at da så de at på "få" år hadde gått fra første sattelitt til første mann i rommet til måneferdene. Hastigheten teknologien utviklet seg med da var sinnsyk - og store oppdagelser ble gjort med et høyere tempo enn nå. Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Nåja, de var ikke alt for dumme på 50- og 60- tallet. Sa ikke at var dumme, sa de hadde mindre kunnskaper.. Lenke til kommentar
Coke lovin chick Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Begynner ikke folk i amerika allerede å få mindre føtter? det leste jeg et eller annet sted.. Hvis de får mindre føtter, så blir de vel lavere også vel? Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Begynner ikke folk i amerika allerede å få mindre føtter? det leste jeg et eller annet sted.. Hvis de får mindre føtter, så blir de vel lavere også vel? Det er alt nevnt i tråden Det er logisk at de blir lavere(mener jeg da..) vet ikke helt... Lenke til kommentar
Coke lovin chick Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 uffda, så ikke det eg Lavere it is then.. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 I et forsøk på å hale tråden tilbake til tema og likevel kommentere et par av de siste innleggene, vil jeg ganske enkelt vise til Flynn-effekten. Lenke til kommentar
Equtious Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Hvordan vil menneskene utvikle seg? Kan si en ting da, homosapiens vil bli borte. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 homo sapiens, eksisterer de enda? Jeg trodde vi var omdefinert til homo sapiens sapiens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå