Gå til innhold

Ny maskin fryser

Anbefalte innlegg

Har nettopp oppgradert maskinen med ny cpu (amd x2), hovedkort (epox NF4) og skjermkort(radeon), beholdt 2 harddisker, 2 minnebrikker osv fra gamlemaskinen. alt funket greit før, om enn litt treigt :p

Men nå har maskinen begyne å fryst fullstendig. Får ingen feilmelding, alt bare fryser og må rebootes. Først var det bare når jeg kopierte musikkfiler til mp3-spilleren via usb, men skjedde etterhvert også når jeg flyttet filer mellom harddiskene mine. har ikke observert at det har skjedd andre ganger enn ved flytting/kopiering, men vil ikke utelukke dette. Noen som har noe tips/råd til hva som er feil, eventuelt hva jeg kan sjekke etter?

Kjører forreste windows xp pro med sp1, normalt harddiskoppsett uten noe raid eller noe.

Takker for alle svar og råd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formattete ja, og reinstallerte windows xp pro. La inn driverene til hovedkortet som fulgte med i pakken, bør fungere bra. eneste er at kanskje PSU er for liten...

Har en 350W psu, og kjører dette oppsettet:

AMD x2 3800+

Sapphire ATI Radeon x800xl ultimate 256mb

2 stykk 160GB harddisker, en WD og en Samsung. helt vanlige disker

3x 80mm vifter

1x dvd-rom

1x dvd-brenner

SoundBlaster Audigy2 ZS

2x 512 ddr333 minnebrikker

Epox nForce4 ultra HK (med liten vifte på :p )

Meget mulig jeg trenger ny psu, men vil for lite strøm forårsake slike feil? at hele systemet bare fryser opp og maskinen må rebootes?

Lenke til kommentar

PSU er ikke så sannsynlig, X2 bruker forholdsvis lite strøm, og selv om skjermkortet ditt er noe mer strøm-tørst enn mitt så tviler jeg på at det kan overbelaste PSU, selv en billig 350W burde yte over 300, og det du gjør når den fryser er ikke akkurat belastende for skjermkort og CPU. Det jeg kjører på en AOpen 350W psu uten problem: Klokka Pentium D, 6600GT, 3 Sata-disker, 2 DVD-RW, CPU + kabvifte, 4 enheter på USB-strøm, tror kassa mi bruker LITT mer strøm.

Heller mer mot annen hardwarefeil jeg da, siden dette skjer ved filoperasjoner er det gjerne IDE-kontrollere/kabler som bør sjekkes først (er det IDE disker forresten? Tror kanskje det siden de kommer fra en gamlere maskin?). Prøvd å ta bort noen enheter? Feks prøve uten DVD'ene osv. Har vært borti feil på eldre AMD system (VIA chipset da men), når DVD var tilkoblet ble det kopieringsfeil både mellom disker internt og fra/til nettverk. Kan ikke se bort fra at det gamle minnet er upopulært hos minnekontrollern heller, hvis du kunne låne noen brikker og teste litt, evnt prøve andre slotter og med en og en brikke.

Edit:

Hvis det hadde vært PSU`en hadde jo maskinen bare rebota hele tiden eller slått seg av.
Nei, det kan skje mye rart når PSU ikke klarer å levere. Satte inn nytt skjermkort engang i en AMD XP-maskin med liten og svak PSU (aldri mer chieftec) og der ble problemet at skjermen svartna før det kom masse rare farger, etter ei lang stund kom bildet tilbake i 640x480 med 16 farger. Det hendte at den reboota også ja, men som regel ikke. Det ordna seg med litt kraftigere PSU. Endret av th-3
Lenke til kommentar
Hvis det hadde vært PSU`en hadde jo maskinen bare rebota hele tiden eller slått seg av. ;)

Det jeg og mente, at psu er for liten ville vel bare få maskinen til å slå seg av, eller gi en eller annen varsling. For meg virker dette mer som kanskje en minnefeil eller noe slikt? Kan feil på harddiskene forårsake noe slikt? Er ikke så lett å sjekke slikt, så tenkte å forsikre meg om det kan være at det er harddiskene som forårsaker det.

Minnebrikkene er nokså gaml, men har fungert bra hittil.

Virker som om maskinen bare fryser ved overføring. har nå stått på lenge uten noe last og den har ikke krasjet enda når den ikke overfører noe

Lenke til kommentar

Kjører vanlig parallell ATA. Kablene er nye, byttet til de nye som fulgte med hovedkortet. Hovedkortet er også helt nytt, så kontrolleren her bør ikke være noe feil på, men kan vel ikke utelukke saken. Tror egentlig ikke det er psu sin feil, for dette systemet jeg har nå skal ikke trekke mer strøm enn det forrige

Lenke til kommentar

Har testet litt med å forandre voltstyrken i BIOS. Stod orginalt på 2.51V, satte den så opp til 2.6V. Det hjalp ikke noe. Testet så med 2.7V, ikke det hjalp heller. Ikke sikker på hvor mya man bør skru opp denne, så venter litt med å teste mer nå. Noen som har noe andre tips?

Lenke til kommentar

Satt nettopp og spilte den nye FEAR demoen (forresten skikkelig fet :p ) og ingenting har krasjet når jeg har spilt eller drevet med noe annet , KUN når jeg overfører filer til/fra mp3-spiller via usb, eller mellom harddiskene mine. Har aldri hørt om at harddisker forårsaker denne typen feil da... Noen andre som har?

Tenkte å få lånt meg noen minnebrikker og sjekke om det kan være noe feil på dem, men tviler egentlig. Men når sant skal sies går jeg bare og venter på en unskyldning for å bestille de OCZ brikkene fra NetShop :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...