Gå til innhold

No er det borgarleg fleirtall

Anbefalte innlegg

Klar over dette, og det er dette systemet jeg er imot.

Regner med at du bor i tykkeste oslo siden du er mot dette,for skulle mandatene gå etter antall innbyggere så hadde alle folkevalgte kun kommet fra de tre største byene i Norge, nettop derfor er mandatene fordelt på fylker.

På godt norsk kalles dette DEMOKRATI :hmm:

Nei. Stortingsrepresentantene representerer fylker, ikke byer. Eneste rene by-fylket er Oslo. Alle fylkene ville få sine representanter på stortinget. Det som er feilen i dag er at enkelte fylker er overrepresentert med mandater i forhold til innbyggertallet.

I dag har Finnmark langt flere representanter på stortinget i forhold til f.eks Oslo enn det innbyggertallet skulle tilsi.

Er det demokrati når stemmen til ett menneske i Oslo er mindre verd enn stemmen til en fra Finnmark?

Edit: Lagt til litt.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det demokrati når stemmen til ett menneske i Oslo er mindre verd enn stemmen til en fra Finnmark?

Men da må du også svare på dilemmaet:

Er det riktig at Oslofolk skal bestemme over Finmarksfolk?

Dessuten fikk Venstre en inn fra Finmark. takket være stemmer fra Oslo.

Fikk hun et par hundre stemmer i Finmark?

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Klar over dette, og det er dette systemet jeg er imot.

Regner med at du bor i tykkeste oslo siden du er mot dette,for skulle mandatene gå etter antall innbyggere så hadde alle folkevalgte kun kommet fra de tre største byene i Norge, nettop derfor er mandatene fordelt på fylker.

På godt norsk kalles dette DEMOKRATI :hmm:

Nei. Stortingsrepresentantene representerer fylker, ikke byer. Eneste rene by-fylket er Oslo. Alle fylkene ville få sine representanter på stortinget. Det som er feilen i dag er at enkelte fylker er overrepresentert med mandater i forhold til innbyggertallet.

I dag har Finnmark langt flere representanter på stortinget i forhold til f.eks Oslo enn det innbyggertallet skulle tilsi.

Edit: Lagt til litt.

Det som er demokrati er at HELE landet får vere med å bestemme . Dette uavhengig av folketall, dette er virkelig demokrati i praksis :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er ett dilemma :)

Men det er ett enda større dilemma at ett mindretall av Finnmarkfolk skal bestemme over ett flertall av Oslofolk.

Jeg vil at mandatfordelingen i større grad enn i dag skal representere folketallet i fylkene og ikke som nå gjøre innbyggere i enkelte fylker til annenrangs velgere.

Lenke til kommentar

Det er ett dilemma :)

Men det er ett enda større dilemma at ett mindretall av Finnmarkfolk skal bestemme over ett flertall av Oslofolk.

Jeg vil at mandatfordelingen i større grad enn i dag skal representere folketallet i fylkene og ikke som nå gjøre innbyggere i enkelte fylker til annenrangs velgere.

Folk fra Finnmark bestemmer ikke over oslofolk, det er en kjent sak at dette heller er motsatt.

Dette fordi det er langt flere fylker i den sørlige delen med sammenfallende intresser og dermed blir de hørt oftes.

Det som er viktig er at alle fylker har mulighet til å påvirke saker i et demokrati, dette har de i dag selv om det som regel viser seg at deh sølige delen av landet som regel viner frem .

Skulle en gå etter folketallet ville denne muligheten forsvinne og lite befolkede deler av landet ville totalt miste sin innflytelse .

Lenke til kommentar

Olsen: Jeg er kritisk til et system der partier kan ha flertall på stortinget uten å ha flertall av stemmer. Hvordan løsningen burde være for å bedre dette regner jeg med at det er mange som innehar større kunnskaper enn meg om.

Regner med at du bor i tykkeste oslo siden du er mot dette

Heh, litt av en evne til å resonere og konkludere du sitter med. Imponerende.

Lenke til kommentar
Olsen: Jeg er kritisk til et system der partier kan ha flertall på stortinget uten å ha flertall av stemmer. Hvordan løsningen burde være for å bedre dette regner jeg med at det er mange som innehar større kunnskaper enn meg om.

Regner med at du bor i tykkeste oslo siden du er mot dette

Heh, litt av en evne til å resonere og konkludere du sitter med. Imponerende.

Nja regnet bare med at du bodde i et område med rimelig tett befolkning, hadde du bodd en annen plass i landet så regner jeg med at pipen hadde fått en aannen lyd :)

Poenget er uansett at vi lever i et demokrati der heldigvis alle partiene er enige om at vi skal ha det slik det er i dag da dette tjener demokratiet, reg dog at enkelte høyrefolk ikke er like fornøyde :hmm:

Lenke til kommentar
Det er ett dilemma  :)

hvorfor er det større dilemma? er ikke et svar om noe er større eller noe annet er mindre. grunnen til det er at graderingen er høyst subjektiv.

Det hele kan kokes ned til dette:

Hvorfor skal det sentrale østland (som har de aller fleste mandater) bestemme om det skal være oljeleting utenfor finmark?

Finmark i sin stilling at de har sedvanlig færre mandater uansett iforhold til østlandet (eller oslo for den saks skyld) kan aldri bestemme over østlandet, respektive oslo.

Om du ikke ser dilemmaet i disse beslutningene og men du ser det i antall stemmer pr mandat så har du desverre et tunnelsyn.

Nja. Det er langt flere mandater for Oslo enn Finmark uansett. Så hvis man skulle stått fylkesvis mothverandre så hadde Oslo uansett vunnet.

Men i norge stemmer man på partier. Man har da alltså valgt at geografi skal ha litt betydning og at de tunge befolkningssentrene ikke skal kunne overkjøre totalt fylker med lite borgere når det gjelder beslutninger.

Ingen som hevder at Oslofolk er annenrangs borgere. Oslo har fått et visst antall mandater, og Finmark har fått sine. Dette var oppe til revidering i den stortingsperioden vi nå har hatt. Alle partier, inkludert de borgerlige, forandret da valgloven slik at tettbygde strøk fikk større andel av mandatene, men at det _fremdeles_ skulle være slik at geografi betydde noe.

Dessuten har oslostemmer påvirket valget i Finmark ved at venstre fikk inn en representant derfra. Hvor demokratisk er det?

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Nja regnet bare med at du bodde i et område med rimelig tett befolkning, hadde du bodd en annen plass i landet så regner jeg med at pipen hadde fått en aannen lyd  :)

Men nå bor jeg jo i Porsgrunn da, ikke Oslo. ;)

:)

ja men da bommet jeg ikke så veldig da, det er jo litt flere innbyggere der enn i finnmark ;)

Lenke til kommentar
Det er ett dilemma  :)

hvorfor er det større dilemma?

Fordi én stemme ikke lenger er én stemme

Det hele kan kokes ned til dette:

Hvorfor skal det sentrale østland (som har de aller fleste mandater) bestemme om det skal være oljeleting utenfor finmark??

Fordi Finnmark er en del av Norge og det er stortinget som representerer befolkningen i Norge som bestemmer slikt. Du mener vel ikke at politikerne i Rogaland alene på 60-tallet skulle bestemme om vi skulle starte oljeboring i nordsjøen?

Finmark i sin stilling at de har sedvanlig færre mandater uansett iforhold til østlandet (eller oslo for den saks skyld) kan aldri bestemme over østlandet, respektive oslo.

Det er det heller ingen som har påstått at de gjør. Oslo har vel 17 representanter og Finnmark 4?

Om du ikke ser dilemmaet i disse beslutningene og men du ser det i antall stemmer pr mandat så har du desverre et tunnelsyn.?

Så de som ikke ser at én stemme skal telle ulikt har tunnelsyn?

Jeg vil at mandatfordelingen i større grad enn i dag skal representere folketallet i fylkene og ikke som nå gjøre innbyggere i enkelte fylker til annenrangs velgere?

Nja. Det er langt flere mandater for Oslo enn Finmark uansett. Så hvis man skulle stått fylkesvis mothverandre så hadde Oslo uansett vunnet..

Det er heldigvis ikke en konkurranse mellom fylker (det sørger bla. annet partiene og deres partiprogrammer for), og dette dreier seg om mer enn bare Finnmark.

Nettopp fordi representantene også er forpliktet av sine partiprogrammer (mer enn av lokalhensyn?) bør også velgerne ha like muligheter og stole på at de som velges inn på stortinget står for det som er til beste for landet uten å ta alt for mange snevre geografiske hensyn. Derfor burde det heller ikke være så farlig om fordelingen av representantene stod mer i forhold til befolkningen. Slik har det desverre ikke vært, siden lokale saker for mange har kommet først. Derfor er det på tide at det nå faller mer på byene enn det som har har vært tilfellet etter krigen.

Men i norge stemmer man på partier. Man har da alltså valgt at geografi skal ha litt betydning og at de tunge befolkningssentrene ikke skal kunne overkjøre totalt fylker med lite borgere når det gjelder beslutninger.

Man stemmer på partier fylkesvis. De fylkene som ellers ville være lavt representert får større makt enn det befolkningsgrunnlaget skulle tilsi. Hadde dette vært for ett fylke hadde det ikke betydd så mye, men når over halve stortinget består av bønder og lærere fra utkant-norge som aldri tatt hverken t-bane eller buss har de kanskje ikke akkurat det beste grunnlaget for å ta beslutninger for de delene av landet der flesteparten av befolkningen bor.

Det er en kjent sak at de sentrale områdene i Norge i hele etterkrigstiden har måttet lide bla. annet innenfor samferdselsektoren til fordel for utkantstrøkene nettopp på grunn av denne skjeve fordelingen av mandater.

Derfor er det på tide med mer makt til de sentrale strøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...