Gå til innhold

No er det borgarleg fleirtall

Anbefalte innlegg

Årsaken til forskjellene i antall stemmer er jo ganske enkel.

det er ford vert fylke hae et bestemt anntall mandater og hvert fylke har forskjellig anntall innbyggere, så enkelt er det bare :-)

men enkelte folk skjønner ikke det, så da velger dem så sutre som 6 åringer som ikke får kjærlighet-på-pinne :)

Husker dere helt tilbake til den gangen da George W Bush vant over Al Gore, selv om A.G hadde flere stemmer? Jeg husker hvertfall at noen mente at dette var udemokratisk og tåpelig, men jeg husker ikke hvem det var :hmm:

ikke si det til meg, jeg bryr meg svært lite om usas politikk.

les denne du

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser ikke sammenhengen desverre. Det at RV ville støttet en rødgrønn regjering forandrer ikke det faktum at de rødgrønne fikk flere mandater, men færre stemmer.

Færre stemmer enn hvilket alternativ? Det rødgrønne alternativet fikk flest stemmer av de faktiske alternativene til regjering.

Lenke til kommentar
Det er jo en kjent sak at USA samarbeider med alle som kan gagne dem økonomisk; det være seg Osama bin Laden, Saddam Hussein, eller August Pinochet og hyggelige karer i Sør-Amerika.

Sammenlikner du en rødgrønn regjering med massemordere? Det blir litt feil, men jeg skjønner tankegangen.

Lenke til kommentar
Færre stemmer enn hvilket alternativ? Det rødgrønne alternativet fikk flest stemmer av de faktiske alternativene til regjering.

Hva alternativet er til dagens regjeringsstituasjon er ikke hva jeg snakker om. Regner vi sammen stemmene til de tre regjeringspartiene er disse på 1,26 millioner. De såkalte borgerlige ligger på 1,28 millioner. Førstnevnte har fem mandater mer, flertall, men ikke flertall av stemmer hos folket.

Men at frp ikke støttet en borgerlig regering det betyr ingenting, der skal stemmene med
Jeg har ikke nevnt FrP med et ord, heller ikke borgerlig regjering.
Lenke til kommentar

Hva alternativet er til dagens regjeringsstituasjon er ikke hva jeg snakker om. Regner vi sammen stemmene til de tre regjeringspartiene er disse på 1,26 millioner. De såkalte borgerlige ligger på 1,28 millioner. Førstnevnte har fem mandater mer, flertall, men ikke flertall av stemmer hos folket.

Men at frp ikke støttet en borgerlig regering det betyr ingenting, der skal stemmene med
Jeg har ikke nevnt FrP med et ord, heller ikke borgerlig regjering.

Nei men du nevner dem i tall,du tar jo med deres stemmer i dette :hmm:

Ifølge tallene hadde de borgerlige partiene fått 21.000 flere stemmer enn det rødgrønne regjeringsalternativet.

I tallene var Frp medregnet, men ikke RV,

Da hundre prosent av stemmene var telt opp, viser tallene at de tre rødgrønne partiene til sammen har fått 1.485.461 stemmer, mens de tre regjeringspartiene Høyre, KrF og Venstre fikk 834.336 stemmer.

Regner man Fremskrittspartiets stemmer inn, får de borgerlige partiene 1.507.844 stemmer. Hvis man plusser RVs stemmer sammen med de rødgrønne regjeringskameratenes blir det 1.524.939 stemmer til sammen.

Det gir en favør på 17.095 stemmer til venstresiden.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=290187

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Enkelt og greit fordi:

• Hvert fylke har et fast antall mandater
  • De borgerlige partiene har mesteparten av stemmene sine i tettsteder og byer

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Ifølge tallene hadde de borgerlige partiene fått 21.000 flere stemmer enn det rødgrønne regjeringsalternativet.

I tallene var Frp medregnet, men ikke RV

Da RV ikke har nok stemmer til en mandat engang, er deres rolle ikke til stede. En kan ikke plusse på RVs stemmer til de rødgrønne for å forsvare at de fikk færre faktiske stemmer enn de andre partiene, men flere mandater.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Da RV ikke har nok stemmer til en mandat engang, er deres rolle ikke til stede. En kan ikke plusse på RVs stemmer til de rødgrønne for å forsvare at de fikk færre faktiske stemmer enn de andre partiene, men flere mandater.

Hvordan kan du da prate om et borgerlig flertall når de partiene som tilhører den blokken ikke vil samarbeide?

Lenke til kommentar

Partier trenger ikke sammarbeide for å ha flertall på stortinget, kun få en veldig mange stemmer. Og det er det som er "problemet" mitt, nemlig at tre partier har fått flertall av mandater selv om de ikke har støtte for det av flertallet av stemmer. Har ikke regnet ut hvor mange de "burde" hatt, men.

Edit: Men det er nå slik systemet fungerer, uansett hvor urettferdig det måtte være.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

I tallene var Frp medregnet, men ikke RV

Det var da en merkelig måte å regne på, da må vi jo gå gjennom alle fylkeslistene og trekke ut alle stemmene til de forskjellige partiene som ikke fikk mandater, det er jo flere fylker der høyre eller krf har mistet sine, etter din regnemåte skal vi altså trekke disse ut.

Ser du ikke hvor feil dette blir :hmm:

Lenke til kommentar
Partier trenger ikke sammarbeide for å ha flertall på stortinget, kun få en veldig mange stemmer. Og det er det som er "problemet" mitt, nemlig at tre partier har fått flertall av mandater selv om de ikke har støtte for det av flertallet av stemmer. Har ikke regnet ut hvor mange de "burde" hatt, men.

Edit: Men det er nå slik systemet fungerer, uansett hvor urettferdig det måtte være.

Hadde man regnet som du gjør så hadde RV fått to mandater og "rød-grønt" hadde fått flertall alikevel.

Men jeg er interesert i å høre dit alternative valgsystem. Skal partiene stille til valg i landet som helhet og nominere de personene de vil fra hele landet slik at vi kan havne i en situasjon der stortinget utelukkende er befolket av osloitter?

Lenke til kommentar

Her tar du grundig feil uten sammarbeid intet flertall, om sammarbeidsforhandlingene mellom de rødgrønne bryter sammen har vi ikke lengre et flertallsgrunnlag.

Klar over dette, og det er dette systemet jeg er imot.

Regner med at du bor i tykkeste oslo siden du er mot dette,for skulle mandatene gå etter antall innbyggere så hadde alle folkevalgte kun kommet fra de tre største byene i Norge, nettop derfor er mandatene fordelt på fylker.

På godt norsk kalles dette DEMOKRATI :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...