surrehue Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Hei, for noen årsiden hjalp en kompis av meg, meg med å bygge pc. Den har følgene oppsett. - Aopen Midi tower ATX HQ48A Blue (P-4) Kabinett m/300W Power for Pentium 4 - AMD Athlon XP1800+ 1.53 GHz 266 MHz bus Socket A (Palomino) prosessor - GlobalWin CPU-Vifte Socket A/7/370/FCPGA CAKII68, Opp til 2,0GHz Problemet er er at detta bråker alt for mye. Jeg tror det er cpu vifta som er den største synderen, uten at jeg skal si noe sikkert. Så i første omgang kunne jeg tenke meg å bytte ut denne. Spørsmålet er hva skal jeg velge, hvor høy temperatur tåler min prosessor, og hvilke vifter støyer minst? Er dette riktig sted å starte i det heletatt? Jeg var inne på komplett å tittet litt. Det stememr at viftene som passer er disse Vifter/kjølere > Socket A/370 Håper noen kan gi meg noen tips, jeg er litt grønn når det gjelder dette Lenke til kommentar
Filla Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 - Åpne kabinettet, legg hodet inntil og lokaliser hvor den kraftigste støykilden er. I ditt oppsett er det enten CPU vifta eller strømforsyningen. Sannsynligvis vil samtlige av de kjølerene komplett har være stillere enn den du har, da fokuset på støyreduksjon har vært mye større siste årene. - Om du har mye ledig plass rundt prosessoren din, vil Bitspower sin "Silent Storm" være en god kandidat. Den kjøler meget bra, og kan gjøres nærmest lydløs med den trinnløse viftestyringen som følger med. - Om det er strømforsyningen som bråker, vil en enkel F/S 350 watter være mer enn tilstrekkelig for ditt oppsett. Lykke til ! Lenke til kommentar
surrehue Skrevet 8. september 2005 Forfatter Del Skrevet 8. september 2005 Takk for hjelpen! Jeg skal prøve det! Lenke til kommentar
surrehue Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 Jeg la øret ned til, og det virker faktisk som Hardisken bråker vel så mye som vifta. Det er en Maxtor IDE ATA-133 60GB 7200RPM DiamondMax Plus D740X, Maxtor IDE ATA-133 60GB 7200RPM DiamondMax Plus D740X. Er det noen som har erfaring med at den har høyt støynivå. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Hva jeg gjorde med min PC, slik at den ble omtrent lydløs: -Kabinett: Lian Li 6077 (eller noe sånt). Men kabinettet er ikke så viktig i seg selv. -CPU vifte: Mist Silent Twin -PSU: Mist 350Watt -Zalman passiv kjøler for skjermkort -Zalman passiv kjøler for hovedkort -Strikkoppheng for harddiskene -Seagate harddisker -Støydempingsmatter -Kabinettvifter og vifter for kjøling av harddisker: Papst 12 desibel Alt dette, bortsett fra selve harddiskene, kan kjøpes på www.microplex.no selv om jeg kjøpte noe fra Digital Impuls i Møllergata i Oslo. Nå er det så vidt jeg kan høre maskinen om jeg konsentrerer meg. Meget fornøyd med det prosjektet Lenke til kommentar
surrehue Skrevet 11. september 2005 Forfatter Del Skrevet 11. september 2005 Det ser vel og bra ut dette her, men det er begrenset hvor mye jeg har tenkt å bruke på dette. Håpet at en bytte av vifte eller noe skulle roe ned maskinen. Men nå vet jeg ikke helt. HVor mye kostet dette prosjektet? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Det ser vel og bra ut dette her, men det er begrenset hvor mye jeg har tenkt å bruke på dette. Håpet at en bytte av vifte eller noe skulle roe ned maskinen. Men nå vet jeg ikke helt. HVor mye kostet dette prosjektet? Slikt som kabinett må du ikke kjøpe nytt om du har en ledig 5,25" plass å henge strikkopphenget til harddisken i. Harddisk er jo også en relativt dyr investering. Så hvis vi ser bort fra kabinettet og harddisken: Dagens priser på www.microplex.no CPU vifte Silent Twin: 395,- Passiv kjøler til skjermkort, Zalman GPU-kjøler, Heatpipe : 129,- Passiv kjøler for hovedkort, Zalman chipsetkjøler m/kjølepasta : 39,- Strikkoppheng for harddisk, Sunbeam Harddisk Silencer : 165,- Kabinettvifter, Papst vifte, 33m³/time, 12 dB(A) : 139,- PSU'en finner jeg ikke igjen. Håper ikke den har gått ut, for den er ypperlig. Stabil og meget støysvak. I mange tilfeller er det faktisk strømforsyningen som støyer mest. Dette er imidlertid en ganske dyr komponent, og kan oppgraderes om man finner behov for det og man får råd. Men vær oppmerksom på at mange som skilter med lavt støynivå, allikevel blir ganske støyende når maskinen har blitt varm. Se om du finner en MIST med lavt støynivå. Støydempingsmatter, MIST støydempingsmatter, Standard, 5 stk : 295,- Disse mattene kan bli litt smør på flesk, så du kan evt. investere i disse om du ikke er fornøyd med støydempingen etter de ovenstående elementer er kjøpt inn. Så la oss si at du kun kjøper tingene i første bolk, og at du kjøper til sammen to kabinettvifter. Det blir en total pris på 1000 kroner. Dette kan kanskje virke litt mye. I såfall prøv med CPU kjøleren og passiv kjøler til skjermkortet først. Sleng gjerne med en passiv kjøler til hovedkortet også ettersom den kun koster 39 kroner. Hvis harddisken også støyer en del, så kan det hjelpe med strikkopphenget også. Ville slengt med en slik også jeg. Så kan du arbeide deg nedover etterhvert som økonomien strekker til. CPU kjøleren er en av de dyreste investeringene her, så du kan jo se om du finner noen spesifikasjoner på kjøleren du har. Er den rundt 25dB vil du ikke merke stor forskjell, så da kan du sløyfe CPU kjøleren til å begynne med og se om du klarer å lokalisere den største støykilden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå