The_Darkness Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Jeg ville tatt en NAF-test. Da får du vertfall en objektiv vurdering, spesielt siden bilen ikke er eid av "dame på 60 år som brukte den til kirka hver søndag".. Hvordan funker dette egentlig? er det bare å spørre eieren om å få ta en NAF-test før man kjøper bilen? må NAF-tester bestilles? evt lang tid i forveien? Tar skjekken lang tid, eller er den gjort på en times tid? hvor utføres slike tester? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 I fare for å ryke litt OT nå, men en NAF test bestilles på NAF sine veistasjoner. Den må betales på forhånd, og du MÅ være NAF medlem for å bestille en. (Dvs. du må melde deg inn og betale kontigent før du får kjøp testen.) Summa summarum kommer innmelding og test p ca. 1.500,- hvis jeg ikke husker feil. Om du får gjort det umiddelbart eller om det tar litt tid avhenger vel av hvor mye den enkelte stasjon har å gjøre. Jeg fikk min gjennomført på tre dager da jeg bestilte. Fikk eieren av bilen til å dra opp med bilen for å få den testet og fikk resultatet på telefon fra NAFstasjonen direkte. -KJ Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 jevel: Koster 1600,- for testen og 150 for medlemskap. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Takk for oppdateringen, Ongabonga Ett år siden jeg kjøpte bilen min, så enten er det hodet mitt eller prisene som har endret seg (Kan godt være det første...) -KJ Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 I fare for å ryke litt OT nå, men en NAF test bestilles på NAF sine veistasjoner. Den må betales på forhånd, og du MÅ være NAF medlem for å bestille en. (Dvs. du må melde deg inn og betale kontigent før du får kjøp testen.) Summa summarum kommer innmelding og test p ca. 1.500,- hvis jeg ikke husker feil. Om du får gjort det umiddelbart eller om det tar litt tid avhenger vel av hvor mye den enkelte stasjon har å gjøre. Jeg fikk min gjennomført på tre dager da jeg bestilte. Fikk eieren av bilen til å dra opp med bilen for å få den testet og fikk resultatet på telefon fra NAFstasjonen direkte. -KJ Er ikke bare sånn at det er veldig mye dyrere for ikke-medlemmer? Men så lenge innmeldinga er så liten, så er for dumt å la være.. Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 8. september 2005 Forfatter Del Skrevet 8. september 2005 Bilen var råtten, så jeg kjøpte den ikke! Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 I fare for å ryke litt OT nå, men en NAF test bestilles på NAF sine veistasjoner. Den må betales på forhånd, og du MÅ være NAF medlem for å bestille en. (Dvs. du må melde deg inn og betale kontigent før du får kjøp testen.) Summa summarum kommer innmelding og test p ca. 1.500,- hvis jeg ikke husker feil. Om du får gjort det umiddelbart eller om det tar litt tid avhenger vel av hvor mye den enkelte stasjon har å gjøre. Jeg fikk min gjennomført på tre dager da jeg bestilte. Fikk eieren av bilen til å dra opp med bilen for å få den testet og fikk resultatet på telefon fra NAFstasjonen direkte. -KJ Er ikke bare sånn at det er veldig mye dyrere for ikke-medlemmer? Men så lenge innmeldinga er så liten, så er for dumt å la være.. Det stemmer. Sjekk ut www.naf.no for de som fremdeles mener man må være medlem. Det er oppgitt to priser. En for medlemmer, en for ikke-medlemmer. Hva var råttent med bilen..? Alt..? Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 8. september 2005 Forfatter Del Skrevet 8. september 2005 Jobben som han har gjort med bilen var ikke særlig bra utført. Prøvde å skrape i lakken, og da flasset det av. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 (endret) For å gi et litt on topic svar Sjekk etter rust: Særlig i kanaler og under evnt skjermbuelister. Baklukene på disse årsmodellene er også et yndet lunsjbord for stålmarken. Hvis du ikke ser noe rust, vær litt mistenksom, disse bilene ruster. Ta med en magnet og sett den på litt forskjellige steder på karosseriet. Se etter gamle kollisjons skader: Åpne opp panser, og sjekk at alt ser rett ut. Samme i bagasjerom løft opp tepper, og reservehjul. Det du ser etter er "grøftekanten-auto" oppretting en kollisjonsskade som er rettet opp på proff skadeverksted, med papirer gjør ikke noe. Sjekk at stoler sitter orntlig fast, at det ikke er noe brudd i rammen på setene. Sjekk at de glir lett frem og tilbake. Motor: Forgasser-designet på 1,6 og 1,8 literen uten innsprøytning på disse golfene er sårbare, varierer motor turtallet på tomgang, eller at det er stilt veldig høyt kan være indikasjon på at autochoken begynner å grine på nesa, denne består at en zillion duppeditter som alle er overpriset Det gode gamle sparke i hjulet trikset har faktisk noe for seg, vri rattet helt over og rugg på hjulet ved å sette foten øverst på det. Slitte bærekuler vil gjøre at det rugger unormalt mye. Sjekk drivknuter. Fullt rattutslag og moderat gasspådrag, vil fremkalle kakling. Sjekk om drivmansjettene er hele. Hvis de ser nye ut, påse at drivknutene er byttet. Hvis kun mansjetter er byttet, pga hull i dem, så kan du være sikker på at drivknuten ryker innen 5000km. Girkasse, kjør bilen skikkelig varm, og sjekk at den fortsatt går lett igir. Skrikelyd ved oppstart, og gasspådrag med kall motor, er sjeldent bare slitt vifterem, det er lageret i vannpumpa som jamrer seg. Disclaimer: Jeg er kun legmann som har eid en '86modell golf, og rådene bør sees på deretter. Kjøpte den på 156k km, her er hva heg byttet på den iløpet av 2år, og 50k km: dynamo, vannpumpe, registerrem (røk, ingen skader på motor!) alle 4 dempere, clutch, girkasse, førerstol, drivknuter ytre og indre begge sider, hjulager bak, bremseskiver, klosser calipere foran, bremsebånd bak. + panser og framskjermer da, men det var jeg som kløna på glatta regnr på den er BN15373 så be warned LOL EDIT: Glemte en ting, sjekk at det er riktig nivå, og farge på alle vesker dvs olje, girolje, bremseveske, frostveske. Dette gir en indikasjon på om det er noen som har brydd seg om bilen. Endret 8. september 2005 av bzzlink Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå