Gå til innhold

Ta kopi av ferdig installert windows?

thamule

Anbefalte innlegg

Planlegger å installere windows på nytt i helga, og lurte dermed på om det er et program som gjer at eg rett etter installasjonen, kan lage meg ein slags windowsinstallasjon der drivere og forkskjellig programvare er installert.

Mulig dette var vanskelig å skjønne, men det eg er ute etter er at etter at når eg reinstallerer windows neste gang skal alle drivere pluss alle fotoprogram, office og antivirus ligge inne..

Noen som skjønte noe av det der? :blush::cool:

Takker for alle innspill.. :yes:

Endret av blaster88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norton Ghost er ideelt til dette. N.S lager en imagefil. Denne filen - ellere imaget er en komprimert versjon av hele systemet ditt, som du kan bruke til å gjenopprette systemet til den tilstanden det var i da du lagde imaget. Det fungerer på den måten - at når man har Norton Ghost installert, så kan man åpne programmet, og lage et image. Dette tar ca fem minutter, og gjøres mens Windows kjører. Da blir det laget en image-fil som altså inneholder hele systemet (Windows XP, programmer, innstillinger, oppdateringer, osv) på det tidspunktet du laget imaget. Hvis du så skulle få problemer en gang, eller bare ønske et frisk og nyinstallert system, så er det bare å boote fra Ghost-CDen, som er den samme CDen du installerte programmet fra. Så velger man hvilken imagefil man vil gjenopprette, også gjør den dette på noen få minutter. Selve imagefilen har jeg lagret i en egen partisjon på harddisken.

Jeg for min del bruker å lage meg to imagefiler til senere bruk; en som jeg lager rett etter at jeg har installert XP og SP2 og alle sikkerhetsoppdateringene. Og en som inneholder alle drivere, innstillinger og programmer i tillegg. Jeg syns dette er noe av det smarteste jeg har gjort noen gang når det gjelder å forenkle bruken av data. Uansett hvordan problemer jeg måtte ha, så redder et slikt image dagen, uansett om det måtte være virus, et installert program som skaper problemer eller en lillesøster som har forkludret alt på maskinen. Det finnes også andre program som gjør samme nytten, for eksempel Acronis True Image.

Lenke til kommentar

Jeg bruker å et program som heter Acronis TrueImage, som jeg synes funker ganske bra. Jeg bruker å lage 2-4 image jeg. et som er laget rett etter installasjon av Windows+Sp, et rett etter at drivere og viktige programmer er installert (IE, .Net Framework, DirectX osv, Et etter at Antivirus og Brannmur er installert, og tilslutt et til, som blir laget etter at Antivirus/Brannmur og Windows er oppdatert og klar til bruk. Etter at jeg har laget det siste Image gidder jeg ikke å lage noen flere. Ser ikke helt vitsen i det.

Jeg brukte et annet program som heter Drive Image 2002 til denne jobben før, men jeg har nå bytta til Acronis TrueImage. Synes dette er bedre dessutten er det Windows bassert :)

Lenke til kommentar

med norton ghost følger det med noe som heter norton explorer som fungerer som windows utforsker og det lar deg gjøre dette. Det er også en del andre muligheter med ghost.

siste er ghost 9 etter det jeg har hørt, men jeg kjører 2003 og har satt opp flere hundre maskiner med det. Enkelt og greit etter min mening og alle kan forstå det.

Det å ta å lage image fra win skal være mulig i ghost 9 etter det jeg har hørt, men det er sterkt anbefalt å gjøre det fra dos så man slipper problemer med filer som kjører og er låst fast.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...