Gjest Slettet+432 Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Hei! Har mye viktig skolearbeid ++ innpå maskinen, og vil gjerne at det skal ta automatisk backup av det hver dag. Vil altså at det skal sendes fra maskinen min til serveren. Har hørt om rsync, er det bra? Må det settes opp en tjener på maskinen det skal sendes til da? Det virker litt komplisert.. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 (endret) rsync er flott om du vil synkronisere mot serveren. rsync må sjølvsagt kunne overføre ting til serveren, og då er det kjekt om du har montert ein eller annan servermappe på desktop-maskina di med NFS. http://www.tldp.org/HOWTO/NFS-HOWTO/index.html Det går også an å bruke SSH (SCP). Då må du setje opp SSH slik at ein slepp å bruke passord (enkelt). Du kan begynne med å setje opp NFS eller passordløs SSH, så er det berre å setje rsync i crontab. Endret 7. september 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Har montert en samba tilkobling til serveren, går det ikke an å bruke det? Ellers går jeg for NFS... Leste litt i manualen til rsync, men skjønte ikke helt hvilke flagg jeg skal legge på rsync kommandoen for at den skal kopiere en mappe til en hjemmemappen min på serveren... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Har montert en samba tilkobling til serveren, går det ikke an å bruke det? Ellers går jeg for NFS... Leste litt i manualen til rsync, men skjønte ikke helt hvilke flagg jeg skal legge på rsync kommandoen for at den skal kopiere en mappe til en hjemmemappen min på serveren... Samba tek ikkje vare på brukarrettigheitar osv, så om du vil ha det er ikkje Samba tingen, men ellers skal det gå bra. Eg brukar: rsync -av --delete <mappe> <backup-mappe> Brukar eigentleg ein meir avansert metode, der eg lagrar backupen for kvar dag i ein eigen mappe, slik at eg alltid har backup 7 dagar tilbake, men det er berre om du treng det. Så tek eg backup av fleire mappar samtidig. Alt gjer eg med eit BASH-script og crontab. Endret 7. september 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Satt opp rsync nå, skal mounte og da for jeg opp: aleks:~ aleksander$ sudo mount 192.168.1.8:/home/aleksander /Users/aleksander/Hjemmemappe mount_nfs: /Users/aleksander/Hjemmemappe: Operation not permitted Vet noen hvorfor? Har vel mest sannsynlig med klienten å gjøre. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Satt opp rsync nå, skal mounte og da for jeg opp: aleks:~ aleksander$ sudo mount 192.168.1.8:/home/aleksander /Users/aleksander/Hjemmemappe mount_nfs: /Users/aleksander/Hjemmemappe: Operation not permitted Vet noen hvorfor? Har vel mest sannsynlig med klienten å gjøre. Korleis ser /etc/exports ut på serveren? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 # See exports(5) for a description. # This file contains a list of all directories exported to other computers. # It is used by rpc.nfsd and rpc.mountd. /home/aleksander 192.168.1.2(rw,sync) Lenke til kommentar
mikis Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Her er et annet alternativ: http://www.nongnu.org/rdiff-backup/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Takk, men nå har jeg stresset nok med rsync, skal få det til å funke også. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 # See exports(5) for a description. # This file contains a list of all directories exported to other computers. # It is used by rpc.nfsd and rpc.mountd. /home/aleksander 192.168.1.2(rw,sync) Restarta du NFS-serveren etterpå? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 (endret) nei, men skrev exportfs -ra, som skal få den til å lese konfigurasjonen på nytt. Edit: funket ikke å starte nfs på nytt heller. Endret 7. september 2005 av Slettet+432 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 192.168.1.2 er IPen på desktoppen din? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Finst mappa /Users/aleksander/Hjemmemappe ? Prøv: sudo mount -t nfs -o rw,hard,intr 192.168.1.8:/home/aleksander /Users/aleksander/Hjemmemappe Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Ja, mappen finnes. Samme melding med den der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Ingen som vet hva som kan vær gale? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå