mikis Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Kjørte apt-get dist-upgrade, noe som resulterte i at apt og rpm forsvant fra systemet (Fedora Core 4). Hvordan får jeg installert rpm igjen? Jeg ønsker å holde meg til pakkesystemet og vil helst ikke installere rpm fra source. Jeg har forsøkt å oppgradere med CD'en. Problemet her er at man ikke kan velge hvilke pakker som skal installeres/oppgraderes. Kun pakker som allerede eksisterer på systemet installeres. Har tittet litt på kickstart. Kan det løse problemet? Har også prøvd å boote i rescue mode fra CD'en, men der har jeg heller ikke tilgang til rpm. Noen forslag? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Bruker ikke Fedora YUM da? Mulig jeg tar feil her.. yum install rpm ? eventuelt apt-get install rpm? Endret 7. september 2005 av Lassie Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 (endret) edit: lesehelenestegangja... Endret 7. september 2005 av Gimper Lenke til kommentar
mikis Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Joda, Fedora bruker YUM også. YUM er ikke installert på maskinen min, og jeg får heller ikke installert det fordi jeg mangler rpm. Som sagt forsvant apt samtidig med rpm. Endret 7. september 2005 av mikis Lenke til kommentar
xeon Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 du får ikke installert rpm uten rpm men så vidt jeg husker er rpm tar.gz eller tar.bz2 arkiver, så du kan jo prøve å pakke den ut etter at du har lastet den ned fra f.eks. ftp://ftp.heanet.ie/pub/fedora/linux/core.../os/Fedora/RPMS men det høres litt snodig ut at de bare skal ha blitt "borte" sånn helt uten videre Lenke til kommentar
comicz Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Sikker på at de ikke f.eks. ikke befinner seg i PATH? (evt. # locate -u) locate rpm | less eller locate rpm | grep bin | less (/yum/apt-get) eller liknende kunne kanskje hjulpet deg? Høres særdeles snodig ut at slikt bare skulle forsvinne? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 dist-upgrade er ikke til å stole på. Lenke til kommentar
mikis Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 Jeg er sikker på at rpm ikke ligger på maskinen. Har sjekket med locate, og hverken yum, apt eller rpm finnes. De må ha blitt fjernet da jeg tok dist-upgrade. Det er siste gang jeg kjører den kommandoen ihvertfall Har forsøkt å åpne rpm-4.4.1-21.i386.rpm som tar.gz og tar.bz2 med uten hell. Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 http://www.rpm.org/tools/tarball/rpm-4.0.4.tar.gz Kanskje det hjelper å laste ned og kompilere den? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Det er en grunn til at alle rpm-basserte distroer faser ut apt-rpm... apt-rpm er spagettikode som ingen orker tanken på å vedlikeholde, og støtter definitivt ikke f.eks. 64-bit (multiarch). Bruk yum pluss ev. yumex. Mye bedre program! BTW utrolig at rpm -e rpm er *lov*... Lenke til kommentar
xeon Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 BTW utrolig at rpm -e rpm er *lov*... UNIX was not designed to stop you from doing stupid things, because thatwould also stop you from doing clever things. -- Doug Gwyn Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Ja. seff. Med "lov" mente jeg mer "mulig". Man hører jo stadig om "ikke mulig for et program å slette seg selv"? Lenke til kommentar
mikis Skrevet 8. september 2005 Forfatter Del Skrevet 8. september 2005 Det ser ut til at jeg mangler c/c++ kompilatorene, og da kan jeg bare glemme å installere rpm fra kildekode Er redd jeg må installere alt på nytt. Har brukt Redhat og Fedora i over 3 år, kanskje på tide å prøve ut en annen distro. Har sett litt på Debian som virker svært lovende til mitt bruk (desktop og servere). Dessuten bruker jo Debian apt som jeg har blitt vant til. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Nå er jo yum rimelig yummy da Ellers så kan du kompilere rpm på en annen maskin, og overføre tarballen. Hvis du på en annen maskin kompilerer rpm for å lege i /opt eller /usr/local, og så kopierer over filene, så kansje det virker? Lenke til kommentar
mikis Skrevet 8. september 2005 Forfatter Del Skrevet 8. september 2005 (endret) Nå er jo yum rimelig yummy da Ellers så kan du kompilere rpm på en annen maskin, og overføre tarballen. Hvis du på en annen maskin kompilerer rpm for å lege i /opt eller /usr/local, og så kopierer over filene, så kansje det virker? Det er kanskje verdt et forsøk. Har Fedora med rpm (som fungerer) på en annen maskin (med samme arkitektur). Kan jo se hva jeg finner av filer relatert til rpm der. edit: Fant en liste over alle filene som kopieres når man installerer rpm til Fedora Core 4. Det er snakk om over hundre filer. Endret 8. september 2005 av mikis Lenke til kommentar
xeon Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 cd / rpm -ql rpm > files-to-rpm tar czf rpm-files.tar $(cat files-to-rpm | grep -v /var/lib/rpm) og flytt rpm-files.tar over på maskinen uten rpm og pakk ut i / albeit.. vær litt forsiktig Lenke til kommentar
mikis Skrevet 8. september 2005 Forfatter Del Skrevet 8. september 2005 cd / rpm -ql rpm > files-to-rpm tar czf rpm-files.tar $(cat files-to-rpm | grep -v /var/lib/rpm) og flytt rpm-files.tar over på maskinen uten rpm og pakk ut i / albeit.. vær litt forsiktig Har nå laget rpm-files.tar og sjekket at den inneholder de korrekte mapper og filer. Filen er kopiert til / på maskinen uten rpm. Er litt usikker på hvilke argumenter jeg skal sette når jeg pakker ut med tar. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 (endret) cd / tar xzf rpm-files.tar burde selvfølgelig hett tar.gz, men glemte det..spiller ingen rolle.. Endret 8. september 2005 av xeon Lenke til kommentar
mikis Skrevet 8. september 2005 Forfatter Del Skrevet 8. september 2005 Jeg får kjørt rpm, men får tilbakemelding om at jeg mangler librpm. Sannsynligvis en avhengighet mellom dem. Skal gjøre det samme med librpm. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 kan hende du må kjøre ldconfig etterpå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå