Gå til innhold

Rpm forsvant ved bruk av apt-get

mikis

Anbefalte innlegg

Kjørte apt-get dist-upgrade, noe som resulterte i at apt og rpm forsvant fra systemet (Fedora Core 4). Hvordan får jeg installert rpm igjen? Jeg ønsker å holde meg til pakkesystemet og vil helst ikke installere rpm fra source.

Jeg har forsøkt å oppgradere med CD'en. Problemet her er at man ikke kan velge hvilke pakker som skal installeres/oppgraderes. Kun pakker som allerede eksisterer på systemet installeres. Har tittet litt på kickstart. Kan det løse problemet?

Har også prøvd å boote i rescue mode fra CD'en, men der har jeg heller ikke tilgang til rpm.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er sikker på at rpm ikke ligger på maskinen. Har sjekket med locate, og hverken yum, apt eller rpm finnes. De må ha blitt fjernet da jeg tok dist-upgrade. Det er siste gang jeg kjører den kommandoen ihvertfall :(

Har forsøkt å åpne rpm-4.4.1-21.i386.rpm som tar.gz og tar.bz2 med uten hell.

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at alle rpm-basserte distroer faser ut apt-rpm... apt-rpm er spagettikode som ingen orker tanken på å vedlikeholde, og støtter definitivt ikke f.eks. 64-bit (multiarch).

Bruk yum pluss ev. yumex. Mye bedre program!

BTW utrolig at rpm -e rpm er *lov*...

Lenke til kommentar

Det ser ut til at jeg mangler c/c++ kompilatorene, og da kan jeg bare glemme å installere rpm fra kildekode :(

Er redd jeg må installere alt på nytt. Har brukt Redhat og Fedora i over 3 år, kanskje på tide å prøve ut en annen distro. Har sett litt på Debian som virker svært lovende til mitt bruk (desktop og servere). Dessuten bruker jo Debian apt som jeg har blitt vant til.

Lenke til kommentar
Nå er jo yum rimelig yummy da :)

Ellers så kan du kompilere rpm på en annen maskin, og overføre tarballen. Hvis du på en annen maskin kompilerer rpm for å lege i /opt eller /usr/local, og så kopierer over filene, så kansje det virker?

Det er kanskje verdt et forsøk. Har Fedora med rpm (som fungerer) på en annen maskin (med samme arkitektur). Kan jo se hva jeg finner av filer relatert til rpm der.

edit: Fant en liste over alle filene som kopieres når man installerer rpm til Fedora Core 4. Det er snakk om over hundre filer.

Endret av mikis
Lenke til kommentar
cd /
rpm -ql rpm > files-to-rpm
tar czf rpm-files.tar $(cat files-to-rpm | grep -v /var/lib/rpm)

og flytt rpm-files.tar over på maskinen uten rpm og pakk ut i /

albeit.. vær litt forsiktig

Har nå laget rpm-files.tar og sjekket at den inneholder de korrekte mapper og filer. Filen er kopiert til / på maskinen uten rpm. Er litt usikker på hvilke argumenter jeg skal sette når jeg pakker ut med tar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...