Gå til innhold

gsm.no (notel.no) har dårlige salgsvilkår

KVTL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2. Varen: Kunden er innforstått med at det generelle prisnivå på mobiltelefoner er fallende. Kunden svarer selv for de forventninger han har til kjøp av varen utover dette. NT kjenner ikke til hvilket formål kunden har ved kjøp av varen, og kunden innestår således selv for at varen passer til kundens formål.

Hva så om det generelle prisnivået er fallende? NT kjenner ikke til hvilket formål kunden har ved kjøp av en mobil? Tja, kanskje kunden skal bruke den som en mobil og ringe?

Fortsatt samme ulla, men de sier det ikke like direkte som før.

Lenke til kommentar

Nuffern : Du har selvfølgelig rett, men de har ihvertfall hatt nok mellom ørene til å fjerne det som var en innskrenking av rettighetene til forbrukerene.

Det kan jo selvfølgelig diskuteres hva som menes med "generelle prisnivå på mobiltelefoner er fallende".

Kan ikke akkurat påstå at jeg er helt enig i den kommentaren fra dem, så dette er langt fra nok til at jeg kan anbefale dem til de jeg vet om som skal kjøpe ny telefon.

Jeg kommer ihvertfall til å "misjonere" alle jeg vet om til å heller handle hos seriøse aktører som ikke prøver seg med denne typen innskrenkinger.

Som tidligere nevnt vurderte jeg selv å kjøpe telefon fra dem, men det kommer fortsatt ikke på tale med denne typen betingelser.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt samme ulla, men dei har nå sikkert ungått det som er ulovligheter i sin gamle avtale.

Du har nok rett i det, og jeg kommer ihvertfall til å holde meg unna dem.. regner med det er flere som heller ikke er helt fornøyd med deres forsøk på innskrenking av forbrukernes rettigheter.

Lenke til kommentar

De har fortsatt en del rusk i betingelsene sine når det gjelder DOA.

Dersom kunden mottar en telefon som er defekt ved levering (kalt DOA - defect on arrival), altså at telefonen ikke fungerer når kunden mottar telefonen, plikter kunden å kontakte NT straks for å melde fra om dette. Avhengig av produsent er det ulike tidsfrister som gjelder for å melde fra om en DOA. Nokia 2 dager, Samsung 14 dager, Sony Ericsson 7 dager, Siemens 7 dager. Dvs at dersom kunden mottar en Nokia telefon som er defekt, plikter kunden å kontakte NT innen 2 dager etter at pakken er hentet ut fra Posten.

Selv om det sikkert i det lange løp er fordelaktig for kundene totalt sett om forhandler får tatt flest mulig defekter som DOA i forhold til sine egne leverandører så er dette på ingen måte en *plikt* som kan overføres til forbruker. Måten betingelsene er formulert på gir inntrykk av at man skal kunne miste sine reklamasjonsrettigheter om man venter i tre dager med å si fra om at en ny Nokia levert av notel.no har defekter allerede ved levering. Dette medfører selvsagt ikke riktighet da de eventuelle avtaler som gjelder mellom produsent/leverandør og forhandler er kunden *totalt* uvedkommende. Forbrukerkjøpslovens §27 sier da også eksplisitt at:

[...] fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sorry GSM.NO etter at jeg fikk lest denne tråden må jeg og nok lete etter en anna nettbutikk med anna serviceholdning selvom det er snakk om noen hundre kroner dyrere.

Var veldig nær på å kjøpe en SEW800I, men fikk heldigvis lest tråden i siste liten :yes:

Endret av duqe77
Lenke til kommentar

F....å

Nå var jeg i ferd med å legge inn en bestilling hos Sense på en SE K750i. Sense sponser egne kunder og bruker Norwegian Telecom /gsm.no som leverandør på telefon. Har hatt en del telefoner men aldri hatt behov for å reklamere på noe, trolig fordi jeg behandler telefonene mine meget pent :yes: Hvis NT setter slike betingelser som reduserer mine lovelige rettigheter i forhold til norsk lov så tror ikke jeg at jeg bruker de for å spare NOK 250.

Jeg skal sende en henvendelse til Sense på denne saken så får vi se om ikke NT kommer på banen igjen....

Edit. Tar en telefon til de i dag for å sjekke lagerstatus. Skal samtidig spørre hva de regner som normal levertid på mobil...

Edit 2: Sense er informert om NT praksis og jeg har bedt om deres syn på dette.

Endret av bengh
Lenke til kommentar

Jeg har snakket med Norwegian Telecom og de opererer fortsatt med en en forventet levetid på 18 mnd. Imidelertid, sier de, har de fleste leverandører i løpet av de siste månedene utvidet garantien fra ett til to år slik at levetiden da i praksis blir min 2 år.

Man kan reklamere etter dette intill 5 år men da blir det gjort en vurdering fra sak til sak og man stiller vel relativt svakt.....

Sense har jeg ikke hørt noe fra enda - mulig de snakker sammen og det var formålet :thumbup:

Lenke til kommentar

For ordensskyld her er Sense sitt svar:

Vi har tidligere hatt noen andre kjøpsbetingelser, men disse er fornyet for en god stund siden. Det at vi har modert de viser jo at vi ikke er ute etter å krenke noen sine rettigheter. Vi har ingen problemer med å ta selvkritikk når vi gjør feil, dette har vi da gjort ved å forandre kjøpsbetingelsene.

Dagens retningslinjer er i tråd med forbrukerkjøpsloven. Dermed begrenser vi ikke kunder sine rettigheter.

Sense støtter derfor NT sine endringer, og vi håper at du ønsker å kjøpe telefon der til gunstige priser

Det er tydelig at de har snakket sammen. Bare synd at selv om dette er bra skriftelig så tenker fortsatt NT i de baner at mobil telefoner bare holder i 18 mnd selv om mange leverandører nå opererer med 2 års garanti. Det bekreftet sakbehandler senest i dag....

Har imidlertid handle tross dette - noe risikosport skal også jeg drive :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg skulle bestille en W800i og det stod mellom GSM.no og MPX.no. GSM.no skulle ha 3160 kr (Chess-pris) ferdig levert mens MPX skulle ha rundt 3450 kr ferdig levert. Har lest denne tråden gjennom og føler at GSM.no i bunn og grunn er temmelig useriøst. Har lest avtalevilkårene til GSM.no og MPX og føler meg MYE tryggere på mine rettigheter hos MPX. Betaler derfor gladelig 300 kroner ekstra for denne tryggheten. Har bestilt mye her tidligere (10-15 bestillinger) og aldri hatt noen problemer.

Sorry, gsm.no (notel.no), men med (fortsatt) slike uklare og vage avtalevilkår, så mister dere kunder! Skjønner ikke at Chess bruker dere som "partnere".

Lenke til kommentar
Skjønner ikke at Chess bruker dere som "partnere".

5444351[/snapback]

Men det er jo Vollvik (Telia) som styrer hele butikken og eier den. Derfor er det ikke så rart at butikken opererer med Chess-priser.

Disse innskrenkede rettighetene er vel kun for at de skal spare penger, kjenner jeg Vollvik rett.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg ikke at Chess og Vollvik driver butikken. Er nok eksterne aktører utenfor Chess-systemet som driver butikken, men Chess benytter seg av denne markedsplassen for å gi sine kunder en rimeligere telefon. Det er bare så synd at de har valgt en aktør som opererer i grenseland når det gjelder forbrukerrettighetene.

Under betingelsene for kontantkjøp, http://www.gsm.no/gsm/kundesenter/betingelser_kontantkjoep . Anbefaler alle som har tid til å lese nøye gjennom hva som egentlig står der. Mange artige tolkninger :D

Ser man betingelsene til f.eks. MPX, http://www.mpx.no/aspx/kundesenter/kundese...aspx?aid=259039 , så ser man kjapt hvem som er seriøse og profesjonelle her!

Endret av johanch
Lenke til kommentar

Denne er fra gsm.no kundeservice etter at jeg henviste til denne tråden:

Som trådstarter selv sier så er saken løst. Jeg må også få påpeke at det er ingen fra den tråden som har negative erfaringer med oss, det er kun en del som tidligere stod i kjøpsbetingelsene (nå fjernet) det var uenighet om.

Vi jobber for tiden med nye kundesider og når de er ferdig vil det være en oppdatert versjon av kjøpsbetingelsene der det er ryddet opp i litt ting småting. Håper du vil vurdere oss en gang i fremtiden.

Ha en fin dag

Mvh

Norwegian Telecom AS

Kanalveien 54

PB 6142 Postterminalen

5892 BERGEN

www.gsm.no <http://www.notel.no>;

"NB: Vennligst la all historikk følge med mailen inntil saken er avsluttet"

Er det lys i tunnelen tro? :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...