Gå til innhold

Onboard grafikkort vs nytt Asus Radeon X800 PCI-Ex


medlem-3841

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Har et problem med min nyanskaffede Aopen Barebone XC Cube EZ482. Det er et onboard grafikkort av typen ATI Radeon Xpress 200X (eller noe slikt) som absolutt ikke vil at jeg skal bruke mitt også nyanskaffede PCI-Express skjermkort Asus Radeon X800.

 

Her er scenarioet:

 

X800 kortet har kun DVI-utganger og onboard-kortet har kun VGA-utgang. Onboard-kortet funket fint, men jeg ville jo selvsagt ha inn det nye kortet. Jeg deaktiverte derfor onboard-kortet i Windows, samt at jeg satt "Init first" i BIOS til PCIEx (jeg regner med det er dette som må til for at maskinen skal bruke PCI-Express slotten istedet for det innebygde kortet).

 

Når jeg nå tok ut VGA-kabelen og satt DVI-kabelen i det nye kortet ventet jeg spent på at maskinen skulle boote. Men niks, fikk ikke noe signal. Ikke engang på onboard-kortet hvis jeg satt inn VGA-kabelen igjen.

 

Min første tanke: for lite strøm. (Det er bare 275W på PSU'en i kabinettet). Jeg dro ut PCI-Ex kortet og fyrte opp igjen. Satt så "Init first" i BIOS til Onboard, satt inn PCI-Ex kortet igjen og bootet. Dette funket fint, og dermed vil jeg påstå at det ikke kan være for lite strøm.

 

Allikevel får jeg altså null signal på det nye kortet, og det er jo litt trist. Hadde håpt at jeg ikke måtte sende inn kortet igjen for å sjekke om det er defekt. Har ingen annen maskin å teste det på heller...

 

Noen som har noen forslag eller tips til hva jeg kan prøve? :dontgetit:

 

EDIT: Skrev 915, men det er altså snakk om EZ482!

Endret av Trophy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* Update *

 

Har nå fått til å boote maskinen med det nye kortet. Jeg resatt CMOS og den loadet defaults. Trykka F1 for å gå videre og vips rett inn i Windows.

 

Men, og dette er et stort men. Neste gang jeg booter maskinen får jeg samme problemet. Fortvilet nok resetter jeg CMOS igjen, og vips rett inn i Windows. Det samme skjer hver gang.

 

Har sjekket etter ny BIOS på Aopen sine sider, men der ligger det ingen nye.

 

Skjønner ikke så mye... :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom du ikke har vært inni bios, så gjør du det ved å trykke del knappen like etter oppstart.

 

Vil tro at det finnes et område i biosen som heter integrated peripherals eller lignende.

 

Der skal nok integrated graphic stå listet opp sammen med nettverk, usb, evt lyd osv osv.

 

Sjekk manualen en ekstra gang. Kan være at du har hoppa over en side.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...