eSik Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Jeg har aldri vært borti lysmålere før, men slik jeg forstår det forteller lysmåleren hvilken blender og lukkertid du må bruke for korrekt eksponering..? Noen som vil fortelle meg hvorfor jeg ikke trenger en? Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Nyere DSLR har innebygget lysmåler. Den eksterne lysmåleren er for kameraer som ikke har innebygget lysmåler. Du trenger den ikke fordi du har lysmåler;) Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Jeg har aldri vært borti lysmålere før, men slik jeg forstår det forteller lysmåleren hvilken blender og lukkertid du må bruke for korrekt eksponering..? Noen som vil fortelle meg hvorfor jeg ikke trenger en? Det er riktig som Pallesen sier. Men jeg vet at mange portrettfotografer bruker ekstern lysmåler for å måle lyset mer riktig i forskjellige deler av ansikt o.l. De blir ofte mer nøyaktig siden lyset måles tett ved motivet. Men ved generel fotografering ser jeg ikke behovet for annet en den innebygde lysmåleren i kameraet. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Du trenger en ekstern lysmåler hvis du skal fotografere med studio-lamper. Da klarer du deg nesten ikke uten. Fungerer omtrent sånn: Du stiller inn hovedlyset ditt til den lysmengden du ønsker, for eksempel f/16. Deretter skrur du av denne og stiller inn lysmengden på fill-in lyset til for eksempel f/11. Har du andre lyskilder stiller du så inn disse til den lysmengden du vil ha. Skal du for eksempel brenne ut bakgrunnen for et high-key bilde belyser du bakgrunnen med for eksempel f/22. Til slutt måler du det totale lyset med alle lampene på til, tja, kanskje f/18. Du stiller kameraet til manuell, stiller blenderen til f/18, og du får et nogenlunde riktig eksponert bilde. Bruke gjerne en blender lavere på kameraet, kanskje f/16 for å overeksponere bittelitt. Lukkerhastigheten trenger du ikke bry deg om, bare bruk en hastighet som gjør at du ikke får kamerabevegelse, la oss si 1/125 eller kanskje 1/160. Da skjønner du kanskje at uten lysmåler blir dette ganske mye pusling hvis du skal få det riktig. Skal du bare bruke eksisterende lys er nok lysmåler ofte uten særlig hensikt. Trur eg... Roger Endret 7. september 2005 av rogkas Lenke til kommentar
olemm Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Eksterne lysmålere gjør en bedre jobb i forhold til kameraets lysmåler... de har ofte andre funksjoner; mens kameraets måler måler reflektert lys måler en del eksterne målere innfallende lys, og som nevnt blitslysmåling. Portrettfotografi er et aktuelt område hvor man kan være interessert i å supplere kameraets lysmåler med en ekstern en; et annet område hvor ekstern lysmåling er relativt vanlig er landskapsfotografi, hvor man kan være interessert i å ha muligheten til å måle uavhengig av kameraet (ofte er det upraktisk å miste utsnittet for å måle lys). Det er dessuten lettere å presist anslå scenens totale toneomfang med et skikkelig spotmeter, det som de fleste dSLR kaller spotmeter er som regel alt for lite presist når det kommer til måleområde (ofte 5 % eller mer, mens spotmetre har 1-2 %). Mer om lysmåling; http://www.sekonic.com/IncidentVsReflect.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå