Ongabonga Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Ja, har noen kamerater som mener at man mister ganske mange hestekrefter ved montering av pop-off ventil. Stemmer det? Hva i alle dager skal man med det hvis man mister krefter? Man monterer det vel ikke bare for lyden sin skyld? Lenke til kommentar
VolvoRacing Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 mister ikke hk ved montering av pop-of nei. samme hesteantallet men bedre respons ved girskifte. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Ja, har noen kamerater som mener at man mister ganske mange hestekrefter ved montering av pop-off ventil. Stemmer det?Hva i alle dager skal man med det hvis man mister krefter? Man monterer det vel ikke bare for lyden sin skyld? Om det er ventilen som lager "ptsssj"-lyd når man girer, så skal man vel ikke miste noe hestekrefteffekt av det. Poenget med ventilen er at når man slipper gassen som holder turboen igang, så slipper ventilen ut luft som holder turboen (turbinen) gående slik at når man trykker inn gassen igjen, så får man effekt med en gang (slipper å spinne igang turbinen igjen), og slipper det man kaller turbo-lag.. Correct me if I'm wrong.. Lenke til kommentar
VolvoRacing Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 stemmer Marvil. Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 Takk, men Marvil, det betyr at pop-off ikke er smart? Eller betyr det at det er bra for turboen? Skjønte det ikke helt Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Avlastningsventilen sparer turboen en del. Men et alternativ for å holde liv i turboen er ei dyse som spruter litt bensin inn i eksosanlegget før turboen ved gassoppslett. Bilen bruker nok en del meir bensin, og det høres ut som om den feiltenner, men det virker. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Takk, men Marvil, det betyr at pop-off ikke er smart? Eller betyr det at det er bra for turboen? Skjønte det ikke helt Jo, det er smart. Det betyr i praksis at man får mer "effekt" med en gang man trykker inn gassen igjen etter at man har girt. Turboen slår inn med en gang, man trenger ikke spinne den igang før den begynner å hjelpe til. Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 Ah, tusen takk. Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Nok en gang Ongabonga, han erix hadde feil Folk har peiling her på forumet. Sinnsykt fint å lære ting her. Ongabonga, regner med at du får Turbo og pop-off på bilen din da? Lenke til kommentar
dreadful Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 (endret) Jeg var av den oppfattning at hoved funksjonen til BOV'n(Blow Off Valve) er å forhindre kontra luft mot turbinen i Intercooler/intake pipingen, og dermed avlede stress på turbinen noe som vil føre til at den spooler ned fortere. Kanskje dette marvil sa på en litt annen måte? Nei, man mister ikke hestekrefter av å ha en BOV installert. Under akselerasjon er det wastegaten som regulerer trykk til turbo'n og dermed også antall hestekrefter som blir produsert av bar/psi økningen, bov'n har sin hovedfunksjon når man slipper gassen. Endret 8. september 2005 av dreadful Lenke til kommentar
G_Bone Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 regner med at det er dump ventil vi snakker om her?... pop-off ventil er noe helt annet.. Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 regner med at det er dump ventil vi snakker om her?... pop-off ventil er noe helt annet.. Hæ? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 (endret) G_Bone: Dump ventil og pop-off er er 2 forskjellige navn for akkurat samme tingen. Du har antageligvis forvekslet pop-off ventilen med wastegaten, for det er den som regulerer turbotrykket ved å slippe en del av eksosen forbi turbinhuset når en oppnår trykket som kreves for at bypasventilen som wastegaten faktisk er, skal åpner seg Endret 17. september 2005 av zandro Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 Trodde jeg hadde dummet meg ut jeg nå :-) Lenke til kommentar
G_Bone Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 sitat av techpoint følg med. En pop-off-ventil er overtrykksventil, typisk sitter den på innsuget og er egentlig bare ei 'plate holdt på plass av ei fjær'. Nå trykket blir for høyt (slik at kraften på plata blir større enn fjærkraften) så åpner ventilen. En slik ventil er ofte montert direkte på innsuget. En bov/dumpventil sitter mellom turbo og innsug og styres av vakum fra innsuget. Den bryr seg i utgangspunktet ikke om trykk, men åpnes når man går av gassen og det blir vakum i innsuget. Ved å slippe ut/resirkulere lufta som alt har passert turboen oppnår man både mindre slitasje på turbo (som ellers vil stå og slå luft mot gasspjeldet) og man oppnår at turboen ikke bremses like mye ved girskift. Svar med sitat Quotet BOV kalles oxo dump-ventil eller avlastnings ventil. Den har til hensikt å slippe ut overtrykket mellom gasspjeld og kompressorhuset til turboen. Dette for å gjøre att turboen slutter og spinne rundt, og du får kjappere respons ved gearing. Popp off: En ventil som bare har til hensikt å slippe ut alt trykk under innstilt verdi. Disse blir ikke brukt lengre. Ikke på turbo biler i alle fall. Men er ett fint sikkerhets tiltak for å slippe altforhøyt turbotrykk. Hvis noe er feil. Disse har heller ikke noen tilkobling for vacum. Atså en ren overtryksventil som feks sitter på en vanlig luft kompressor. er du med ? Lenke til kommentar
Peter Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Uten at jeg har noen som helst peilig på bil. Går det an å ha pop-off uten å ha turbo? Bare for lydens skyld? Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Uten at jeg har noen som helst peilig på bil. Går det an å ha pop-off uten å ha turbo? Bare for lydens skyld? Nei. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Quotet BOV kalles oxo dump-ventil eller avlastnings ventil. Den har til hensikt å slippe ut overtrykket mellom gasspjeld og kompressorhuset til turboen. Dette for å gjøre att turboen slutter og spinne rundt, og du får kjappere respons ved gearing. er du med ? Nei er så absolutt ikke med der du... "Dette for å gjøre att turboen *slutter* og spinne rundt, og du får kjappere respons ved gearing." Feil *AGAIN*, er det rart folk blir forvirret med slike utsagn? Har du noen gang hatt en kran på full åpning og skrudd vannet veldig fort av? kan nesten garrantere at det smeller i vannrøra. Akkurat det samme skjer når gassspjeldet klapper igjen når du skal bytte gir på en turbobil, du får trykkstøt tilbake i turboen og dette kan turboen ta skade av i tillegg til at turboen blir kraftig nedbremset. Dump ventilen er laget for å enten slippe trykket som oppstår ut i friluft eller sende luften tilbake til sugesiden av turboen, slik at impellerhjulet får spinne fritt siden det ikke oppstår trykkstøt og medfølgende nedbremsing av impelleren når gasspjeldet lukkes, Dump Ventil(med resirk) når gasspjeldet er åpent Dump Ventil(med resirk) når gasspjeldet er lukket Endret 18. september 2005 av zandro Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Uten at jeg har noen som helst peilig på bil. Går det an å ha pop-off uten å ha turbo? Bare for lydens skyld? Nei. Jo, på en måte. Det finnes fake slike, som bare lager lyden, men det har ingen praktisk effekt, bortsett fra show-verdien.. Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Uten at jeg har noen som helst peilig på bil. Går det an å ha pop-off uten å ha turbo? Bare for lydens skyld? Nei. Jo, på en måte. Det finnes fake slike, som bare lager lyden, men det har ingen praktisk effekt, bortsett fra show-verdien.. Men blir det riktig å kalle det en pop-off ventil når det praktsk talt bare er en høyttaler som lager lyden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå