Gå til innhold

Er linux bedere en xp

Myrstad

Anbefalte innlegg

hei.

vurderer å skaffe meg linux men er usikker på om det er bedere en windows xp.

er det noen som veit om noen om brukergrensesnitt, filsystem, sikkerhet og funksjonalitet til linux.

bryr meg ikke noe om spilling.

takk for alle svar.

Endret av Myrstad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det ikke slik at Linux/Unix er som WinXP... Linux er ikke et operativsystem men mange. Altså, det finnes mange forskjellige distroer osv. Disse kan variere i brukervennlighet og alt fra grafisk grensesnitt til kun konsoll eller en kobinasjon. Personlig ville jeg ha anbefalt mandrake, redhat eller ubuntu. Hvorvidt disse er "bra" eller ikke, driter jeg i, de har fungert bra for meg.

Lenke til kommentar

Som sagt, spør du folk her inne om GNU/Linux er betre enn Windows, så får du sjølvsagt ja som svar.

Det er berre å prøve i veg. Kan anbefale Ubuntu (som eigentleg er den einaste nybyrjarvenlege distroen eg har prøvd skikkeleg).

Det du snakkar om er ikkje Linux, men ein GNU/Linux-distribusjon. Linux utgjer ca. 3% av koden i dagens GNU/Linux-distribusjonar.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
men er det noen som har noen konkrete fordeler og ulemper med linux forhold til xp

Fordeler: Ingen virus, ingen spyware, gratis utviklingsverktøy, valgfrihet blant grafiske brukergrensesnitt, kraftig shell og mange shell å velge mellom.

Det er fritt og gratis, du har mye valgfrihet, om en distro ikke passer deg, kan du prøve en annen.

Ulemper: Hvis du har eksotisk hardware uten drivere, kan opplevelsen føles noe sur, men det er sjeldent jeg snubler over "vanlig" pc-hardware som ikke er støttet.

Lenke til kommentar

Den store «ulempen» med å bytte til GNU/Linux er alt arbeidet som må til for å venne seg til å bruke et annerledes system. Så snart man har kommet over det så er det lett å se fordelene av at man byttet.

Se for eksempel på installasjon av programvare. Si at du vil installere Firefox.

På Windows innebærer det at man må gå på nettsiden til Mozilla/Firefox, laste ned, kjøre installasjonsprogram, trykke gjennom flere sider med innstillinger.

På f.eks Debian, Ubuntu og andre Debian-baserte distribusjoner skriver man apt-get install firefox på en kommandolinje, så lastes det ned og installeres.

Andre distribusjoner har andre pakkesystemer og derfor andre kommandoer, men det er like enkelt.

Ofte er det programmer som er avhengige av andre ting, og i så fall lastes også dem ned og installeres automatisk.

For å lykkes med å bytte til GNU/Linux er det viktig at man har et åpent sinn, og ikke ombestemmer seg så snart noe ikke gjøres nøyaktig som i Windows.

Lenke til kommentar

Se for eksempel på installasjon av programvare. Si at du vil installere Firefox.

På Windows innebærer det at man må gå på nettsiden til Mozilla/Firefox, laste ned, kjøre installasjonsprogram, trykke gjennom flere sider med innstillinger.

På f.eks Debian, Ubuntu og andre Debian-baserte distribusjoner skriver man apt-get install firefox på en kommandolinje, så lastes det ned og installeres.

Andre distribusjoner har andre pakkesystemer og derfor andre kommandoer, men det er like enkelt.

Og når det så kommer en ny versjon av firefox(eller noen av av de andre programmene du har på maskinen) får du beskjed, og oppdatering skjer automatisk. Med andre ord har man alltid siste versjon av alt uten å måtte manuelt instalere nye versjoner.

Lenke til kommentar
Ulempen med GNU/Linux, er at verden er tilpasset Windows. Dette kan i noen tilfeller få innvirkning på mediavspilling og drivere til hardware.

Det er vanskeligere å få kjøpt musikk med ufyselig DRM til linux, da mye av dette er låst til Windows/WMP, evt MacOS. Men dette bryr meg langt opp et visst sted :p

Jeg kommer aldri til å kjøpe musikk eller film som er låst til en arkitektur. Paradokset er jo at man kan laste ned alskens ulovlig materiale, som attpåtil er bedre og plattformuavhengig.

Når det gjelder drivere er det alltid lurt å sjekke ut sånt før man kjøper hardware, siden det er såpass store forskjeller på produsenter, bla innen printere.

Lenke til kommentar
Det er vanskeligere å få kjøpt musikk med ufyselig DRM til linux, da mye av dette er låst til Windows/WMP, evt MacOS. Men dette bryr meg langt opp et visst sted :p

Eller rett og slett hvis du vil spille av noe fra Nrk Web-TV, Tv2 eller filmsnutt fra VG kan by på problemer p.g.a. den WMA-driten.

Berre å bruke f.eks denne:

https://addons.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?id=446

Evt mplayerplug-in som er litt meir stress

Lenke til kommentar
veit noen osen filsystem linux bruker

Kan også nevne XFS, et filsystem utviklet av SGI (Silicon Graphics). Dette filsystemet skal visstnok egne seg meget bra til store filer. Jeg bruker XFS på en av mine harddisker i filserveren, og jeg er godt fornøyd med det valget.

Edit: kan også nevne et par fordeler med GNU/Linux (noe av dette er sagt før)

få/ingen virus

ikke spyware

bedre filsystem (NTFS er et makkverk)

bedre sikkerhet

du kan forme systemet slik DU vil og ikke slik M$ vil gjøre for deg i windows

gratis

Edit edit: kan også nevne FreeBSD som egner seg meget godt til serverbruk. Men det er nok mer krevende enn de nybegynnerdistroene som de andre har listet opp.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...