AxMataz Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Jeg ønsker å ha en profil i XP som jeg kun skal bruke til å jobbe med musikkprogrammer og da vil jeg ha alt annet drit jeg har på maskinen slått av (at det ikke autostarter) for at det ikke skal bruke minne eller ressurser. Ting som msn, gmail notifier, winamp agent, deamon tools osv osv. Alt som tar minne, men det skal kun gjelde i den profilen, ikke de andre. Jeg er helt newbie på det området, noen som kan vise meg hvordan jeg konfigurerer dette? Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Oprett den aktuelle brukerprofilen. Når det er gjort går du til Start -> Kjør og skriver: msconfig. Her fjerner du kryssene for de tingene du vil fjerne fra oppstarten. En annen ting du også bør gjøre, er å deaktivere alle servicene du ikke trenger. Nesten alle disse er påskrudd som default, men veldig mange av dem er helt unødvendige - de bruker gjerne 2-5 mb minne hver. Selv har jeg deaktivert 30 servicer på min maskin. Gå til www.blackviper.com for tips om hvilke du kan skru av. Edit: ( innlegg nr 1300! ) Endret 7. september 2005 av pmarius Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 De servicene du slår av vil gjelde for alle brukere, men du kan jo sjekke om det er servicer du ikke trenger uansett. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Opprett den aktuelle brukerprofilen. Når det er gjort går du til Start -> Kjør og skriver: msconfig. Her fjerner du kryssene for de tingene du vil fjerne fra oppstarten. En annen ting du også bør gjøre, er å deaktivere alle servicene du ikke trenger. Nesten alle disse er påskrudd som default, men veldig mange av dem er helt unødvendige - de bruker gjerne 2-5 mb minne hver. Selv har jeg deaktivert 30 servicer på min maskin. Gå til www.blackviper.com for tips om hvilke du kan skru av. De servicene du slår av vil gjelde for alle brukere, men du kan jo sjekke om det er servicer du ikke trenger uansett. Ja, det er riktig. Å skru av tjenester er universalt og gjelder alle brukere. MEN, hvis du oppretter en ny maskinvareprofil, vil de fungere uavhengig av hverandre. M.a.o. ypperlig til ditt formål. Også dette er beskrevet hos Black Viper. Da kan du f.eks. kalle den ene for musikk, skru av "alt" og starte denne etter behov. Lykke til! Lenke til kommentar
AxMataz Skrevet 10. september 2005 Forfatter Del Skrevet 10. september 2005 Ja, det er riktig. Å skru av tjenester er universalt og gjelder alle brukere. MEN, hvis du oppretter en ny maskinvareprofil, vil de fungere uavhengig av hverandre. M.a.o. ypperlig til ditt formål. Også dette er beskrevet hos Black Viper. Da kan du f.eks. kalle den ene for musikk, skru av "alt" og starte denne etter behov. Lykke til! Takk for hjelpen folkens! Men HappyRay, du sier at slike innstillinger gjelder for alle brukere, og at jeg må opprette en ny maskinvareprofil for å få andre innstillinger. Hva er forskjellen på å opprette en ny maskinvareprofil og ny bruker (refererer til "bruker" som "user account" på engelsk)? Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 (endret) Flere maskinvareprofiler blir som å ha flere maskiner (kort forklart). Disse kan ha forskjellige innstillinger og brukere. Å opprette en annen bruker (på samme maskinvareprofil) for deretter forandre på tjenestene, vil påvirke alle brukerne, ikke bare den aktive. Det var dette jeg mente med universalt, men kan være enig at det også var dårlig forklart Nå har ikke jeg brukt flere maskinvareprofiler selv, men dette er slik jeg forstår det. Forklart av Black Viper. Endret 10. september 2005 av HappyRay Lenke til kommentar
AxMataz Skrevet 10. september 2005 Forfatter Del Skrevet 10. september 2005 Ok, da skjønner jeg. Men det hørtes ut som om det var mer jobb enn det er verdt, altså å lage en ny maskinvareprofil. Dersom jeg kan slå av alle servicer jeg ikke trenger i noen av profilene så frigjør dette mer ram slik jeg har forstått det. Men en "service" er vel ikke det samme som et program? Altså, si at jeg ikke vil ha f.eks. msn til å starte opp i denne musikk-profilen min, så kan jeg velge det, uten at det påvirker de andre profilene? Eller er det noe jeg må velge i det spesifikke programmet? (i dette tilfellet gå inn på alternaltiver i msn og velge bort automatisk oppstart) Det var liksom det jeg ønsket i første omgang, altså å ha èn oversikt hvor jeg kan velge bort alt jeg ikke trengte i den profilen. (mulig jeg ikke ser forskjell på kuer og hester her, men jeg er super-rookie når det gjelder dette, derfor super-takknemlig for all hjelp ) Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Det er ikke noe pes å lage nye maskinvareprofiler. Start | Kontrollpanel | System | Maskinvare | Maskinvareprofiler (knappen nederst) Se bilde i denne post og forrige. Kopier gjeldene. Skift navn til f.eks. "Normal" og "Musikk". Velg at "Normal" skal starte etter ett gitt intervall. Så restarter du og velger "Musikk". En tjeneste kan være et program, men de fleste programmer har en egen innstilling for å starte opp med Windows. Se lenke i signatur (Raskere Windows (og oppstart) ) som tar for seg dette. Igjen, lykke til! Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Har noen av dere forsøkt FSAutoStart? Kan anbefales på det varmeste for den som enkelt vil frigjøre ressurser til et spill, og få dem tilbake etter spilling: http://www.kensalter.com/fsautostart/ Tre ting skal konfigureres: 1. Programmer du vil avslutte før du spiller 2. Tjenester du vil avslutte før du spiller 3. Spillet du vil starte Når det er gjort og du vil spille, starter du FSAutoStart i stedet for spillet ditt. FSAutoStart avslutter programmer og prosesser og starter spillet for deg. Når du er ferdig med spillet, starter FSAutoStart alle greiene igjen. FSAutoStart er gratis og i utgangspunktet laget for Microsoft Flight Sim - derav "FS" - men funker like godt på alt mulig annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå