tore_v1 Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Er en nybegynner, og student, og har således veldig begrenset med penger, men en brennende lyst til at bildene skal bli litt bedre enn med mitt ixus 40... Vil ha digital speilrefleks, men innser at jeg kun kan sette av rundt 7000 til dette formål, om husfreden skal bevares. Jeg tar en del makrobilder av interiørdetaljer, småting i naturen, men vil ha allroundfunksjoner som gjør at jeg fint kan bruke det i et familieselskap, ta litt actionbilder av marsvinet Elvis, og fylle en del andre funksjoner som gjør at samboeren min ser nytten i et bedre kamera.. Det er mange kamera fra ca 5-7k og jeg har ikke filla peiling på hva som vil fylle mitt behov best. Jeg har store hender, ift til grepet på kamera, og vil gjerne ha et kamera som tilgur et par nybegynnerfeil de første ukene.. Hjertelig takk for all hjelp!! Ser forresten at netshop har et nikon kamera på tilbud, er dette et godt kamera? Virker som det får gode kritikker på forumet her, men det er som sagt mange kamera i oversikten, og jeg vil heller bruke litt mer tid på å velge, enn at jeg hopper på et tilsynelatende godt kamera når jeg har bruk for mer funksjonalitet etterhvert.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234580zv Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Kjøp Canon D350 m/ kit-linsen ( 18-55 mm tilsvarende 28 - 95 mm i 35mm format ). Da får du et supert kamera med et greit allround-objektiv og har fremdeles 5 kr. igjen. Fordel: 350D er det absolutt minste digitale speilreflekskameraet > noe jeg ser på som en stor, stor fordel: Det er lett å ta med og med kit-linsa kan du ta masse flotte bilder ( i forhold til et kompakt-kamera ) - nærgrensa er 25 cm så du kan til og med ta nærbilder. Vil du ta macro-bilder kjøper du en mllomring som du bruker sammen med kit-linsa og - voila - fokusplan helt opp i linseglasset ..... Men viktigst av alt: Den dagen du vil ha bedre og/ eller raskere optikk har Canon et svært utvalg og både 350D ( og mellomringen ) vil fremdeles levere varene ! ! ! Lenke til kommentar
kawak Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Brorparten av tester mener at str på 350d er et problem og ikke en fordel, og at kit-linsen ikke er noe særlig og spare på. Linsen som følger med nikon d50 går for å være bedre. Når du skriver at du har store hender vil jeg tro at 350d vil kle deg yttert dårlig(men et meget bra kamera). Hvis du ikke skal ha speilrefleks, er det et hav og velge mellom. Digit.no er medlem av Diwa-awards som er en samling av sider og som derfor kan gi karakter/pris ut ifra flere tester. På digit sin forside står det om Olymus Camedia c-7070 wide zoom, som "vant" gullmedalje hos Diwa. Det er også en link til Diwa siden øverst i høyre hjørne. Bladet Fotorafi har også nettopp testet kamera og var meget positive. Bladet med testen selges nå hos narvesen. Tror du kan få kameraet til under 5 000,-. Ellers er det et par gode kameraer rundt hjørne, og ofte er nyere kameraer best(sannhet med modi.). ER det noe du lurer på så bare spør...... Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 Takker for flotte og utfyllende svar (en sjeldenhet noen ganger).. Har tittet litt rundt på nett, men ikke sjekket digit.no, skal titte litt der også tenker jeg. At kamera er lite er hverken positivt eller negativt.. Er to meter høy, og da er ofte hendene litt over gjennomsnittet, så samboeren min sitt Ixus 40 blir fort litt lite for meg, selv om det er kjekt å ha med på tur. Jeg vil heller ha et litt større speilreflekskamera som holder en stund, som kan utvides. Således er kanskje innmaten det viktigste.. Mellomring sier meg absolutt ikke noe, men jeg studerer optometri, så jeg finner nok ut av hvordan det fungerer. Blir vel en manipulering av dioptrien til reseptoren i kamera, hva nå enn det kalles på fagspråket til de sakkyndige på dette området.. Jeg vil, dog, ha et speilrefleks. Ser for meg at jeg kommer til å bli mer og mer interessert i fotografi som hobby, og utvikle en utstyrspark basert på det kameraet jeg ender opp med. Er ikke meningen å "lene" meg fullstendig på dere på forumet, men jeg kan som sagt ikke mye om kamera annet enn at jeg skjønner at jeg har mye å lære.. hehe Men, skal lese litt mer, skal sjekke bruktmarkedet også, men det oppfatter jeg som enda vanskeligere å tolke siden jeg har null peiling.. Lenke til kommentar
opsahle Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Brorparten av tester mener at str på 350d er et problem og ikke en fordel, og at kit-linsen ikke er noe særlig og spare på. En pressefotograf som er på jobb med kamera har andre preferanser sammenlignet med en amatør som har lyst på bedre bilder. De som tester er også vant til større kameraer og føler det uvant å få et såpass lite kamera mellom hendene. Uansett, dra til butikken og prøv begge og se hva som føles best. Kit linsa til Canon er kanskje den mest undervurderte objektiv i historien og det virker som om bare man gjentar en myte ofte nok så blir den sann. Faktisk så er den veldig (ekstremt?) bra til den prisen (500kr) pluss at den er lett og liten. Greit, den sliter litt med skarphet ut mot hjørnene men hvilket objektiv i denne klassen gjør ikke det i større eller mindre grad. Blir uansett bare tull å sammenligne den med objektiver som koster 3 til 6 ganger så mye. Linsen som følger med nikon d50 går for å være bedre Javel?? 18-70 er bedre men den koster da også mange ganger så mye. d50 kit greia har jeg ikke sett sammelignet med Canon sin så det er vanskelig å uttale seg. tore_v1, dra til butikken og sjekk begge to. Ønsker du dslr så er det kun 350D og D50 å velge mellom. Husk at du trolig velger et system for mange år framover som det blir vanskelig å bryte ut av. Begge to er det beste markedet kan tilby i dag og ingen av dem er dårlige kjøp. Lenke til kommentar
opsahle Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 En ting som ikke så ofte blir nevnt er prisen på objektiver. Nikon ligger ofte en 10-20% høyere i pris sammenlignet med Canon pluss at sistnevnte har et bredere utvalg. Dette er noe man må ta i betraktning når men velger mellom disse merkene. Begge leverer uansett kvalitetsobjektiver. Lenke til kommentar
Sojourner1 Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Takker for flotte og utfyllende svar (en sjeldenhet noen ganger).. Har tittet litt rundt på nett, men ikke sjekket digit.no, skal titte litt der også tenker jeg. At kamera er lite er hverken positivt eller negativt.. Er to meter høy, og da er ofte hendene litt over gjennomsnittet, så samboeren min sitt Ixus 40 blir fort litt lite for meg, selv om det er kjekt å ha med på tur. Jeg vil heller ha et litt større speilreflekskamera som holder en stund, som kan utvides. Således er kanskje innmaten det viktigste.. Mellomring sier meg absolutt ikke noe, men jeg studerer optometri, så jeg finner nok ut av hvordan det fungerer. Blir vel en manipulering av dioptrien til reseptoren i kamera, hva nå enn det kalles på fagspråket til de sakkyndige på dette området.. Jeg vil, dog, ha et speilrefleks. Ser for meg at jeg kommer til å bli mer og mer interessert i fotografi som hobby, og utvikle en utstyrspark basert på det kameraet jeg ender opp med. Er ikke meningen å "lene" meg fullstendig på dere på forumet, men jeg kan som sagt ikke mye om kamera annet enn at jeg skjønner at jeg har mye å lære.. hehe Men, skal lese litt mer, skal sjekke bruktmarkedet også, men det oppfatter jeg som enda vanskeligere å tolke siden jeg har null peiling.. Jeg er også lang og finner 350 uproblematisk for mine hender. Men forøvrig - det er objektivene som du bør legge pengene i. Nye hus dukker opp hele tiden, pga den teknologiske utvikling Forgjengeren til 350D - 300D er 24 måneder gammel - og mange av disse forsøker å oppgradere til 350D eller 20D. (For ikke å snakke om 5D). De som spanderte seg noen halvprofesjonelle obektiver sammen med D350 kan ta de med seg over til nytt hus. "Kjøp så billig hus som mulig og så dyre objektiver du har råd til" Det rådet har jeg forsøkt å følge selv. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Hmmm... Takker for hjelpen! Ikke sikker på hva jeg ender opp med, men 350D ligger godt an.. Skal se om jeg finner et brukt til salgs.. Fant dette kameraet her, som jeg da tolker til å være forgjengeren til nevnte 350D kamera; Canon EOS 300D Stemmer det, og er det en grei pris? Ser han kjøpte det i mai, men om modellen er gammel, og "utdatert" hjelper ikke det så mye.. Er det for dyrt? Er vel den kit linsen dere har snakket om som er veldig god? Og, hva er den "mellomringen" som zevs1000 snakker om, hva er det, og hvor mye koster det? Endret 7. september 2005 av tore_v1 Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 (endret) mellomring festes mellom objektivet og huset.. gjør at du kan fokusere nærmere.. billig investering til litt over 500 kr.. Syntes 5500,- var litt i overkant for D300.. Forskjellen i forhold til 350 er hastighet og bildebrikke + int. software. 350 gir rett og slett bedre bilder spesiellt på høy ISO og den bruker ikke 1-2 sek på å starte opp som sin forgjenger.. USB 2.0 er vel også en fordel selv om mange bruker kortlesere. Hus blir dessverre ofte fort gamle og faller fort i verdi.. objektiver derimot holder seg godt.. ofte kan 3-5 år gamle objektiver selges til 60-70% av nypris. Noen som 50mm F1.0 og 200mm F1.8 går faktisk opp i verdi (kanskje fordi de ikke produseres mer.. ) Endret 7. september 2005 av scuderia Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 Syntes det var litt dyrt egenlig.. Men, hva med dette? Canon EOS 350D Omtrent samme pris som webshopene har for tiden, etter hva jeg vet, men det medfølger en 1gb minnebrikke. Foreløpig uvisst hva slags minnebrikke, sendte en mail, og avventer svar.. Er det en grei deal? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234580zv Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Kjøp for all del IKKE et digital-kamera som er utviklet for 2 år siden - uansett pris. 300D mangler både funksjonalitet, brukervennlighet og oppløsning ....... dette er oppgradert i 350D - som derfor er et mye mer atraktivt kamera ( og en bedre investering ). Canon har dog både BILLIG og DYR optikk samtidig som de har kamerahus i flere "kategorier" - 350D har en fantastisk billedkvaliitet i forhold til prisen og kit-linsa på dette kameraet er i en helt annen klasse en et hvilket som helst kompaktkamera. Vedr. mellomring: Den settes mellom huset og linsa og "trekker" skarphetsplanet ( fokusområdet ) nærmere linsefronten slik at du kan gå "tett på" motivet. Jeg har en 25 mm mellomring som jeg bruker med et 50 mm fast-objektiv = høy billedkvalitet - dette gjør også at jeg har en makrolinse med lysstyrke 1,4 = enkel å stille skarp. Vedr. størrelse: Jeg har store hender >>> noe som faktisk er en FORDEL med 350D - det er nok å bruke 2-3 av fingrene + tommel på høyre hånd - lillefinger støtter på undersiden. Dette poenget er ikke kommet frem i tester men noe du vil oppdage når du bruker kameraet. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 8. september 2005 Forfatter Del Skrevet 8. september 2005 Da sier vi det Da skal jeg på jakt etter en god pris på 350D! Tusen hjertelig takk for hjelpen! Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Da sier vi det Da skal jeg på jakt etter en god pris på 350D! Tusen hjertelig takk for hjelpen! Før du handler ville jeg tatt en tur i butikken og prøveholdt begge. Jeg har hatt gleden av å holde begge og for min del ligger D50 best i hånden. Prisen er vel såpass lik at dette ikke er av betydning. En sammenlignig av det tekniske har du kansje sett, men legger frem denne i vertfall. Per Lenke til kommentar
kernelb Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Du får vertikalgrep på 350D for ca 1000 kr, dette gjør kameraet betraktelig bedre å holde i. På denne måten får du en "2 i en løsning" et lite og lett kamera når du trenger det og et stødig og tungt kamera når du trenger det. Usikker på om det er mulig å få vertikalgrep på Nikon D50? Lenke til kommentar
eSik Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 For all del, ikke kjøp brukt. Det er så utrolig lite å spare, i forhold til hva du får. Et brukt kamera tar fra deg den herlige følelsen av å holde et helt nytt produkt i hånden, og du vil alltid oppdage en eller annen irriterende småfeil ved det, om det enten er støv på sensor, ripe i objektivet, ripe i huset, dårlig batterilevetid, at noe i originalpakken mangler eller andre ting... Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 Sto at det ikke var mulig med vertikalgrep på D50, så jeg heller kraftig mot 350D... Lurer på hvorfor de ikke kunne vært litt mer kreative med navnene.. hehe Kjøpe nytt ja... Hmmm.. Kan jo spare en måned til.. Noen som sa noe om at det kom et par nyheter om kun kort tid. Ikke det at jeg vet hva som ble siktet til, men jeg kan sikkert vente litt.. Lenke til kommentar
thorandre Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Kjøp for all del IKKE et digital-kamera som er utviklet for 2 år siden - uansett pris. Synes det er en litt drøy påstand..? 300D tar gode bilder. Har ikke dette selv, men har sett resultatene og strengt talt så gjør linsa på kameraet mye av jobben når vi først snakker Canon speilrefleks. Om et halvannet år er også 350D to år gammelt. Mange vil fortsatt bruke sine 300D og være fornøyd med det. Bildene blir jo dårligere selv om kravene våre blir høyere. Oppstartstid og megapixler trenger ikke være liv og død for en amatør som vil ta fine bilder. For min del går jeg ofte rundt med kameraet skrudd på og i hånden uansett. -Billige og effektive ekstra-batterier. Husk også at 2 Mpix holder for framkalling i 10x15cm. Jeg er enig i at 5500 kr er overprising for et 300D, men det er ikke vits i å forkaste dette kameraet helt. Jeg ville kjøpt det for 3500-4000kr for å si det sånn. Dessuten synes jeg ikke 350D har blitt så uhyre mye mer brukervennlig..? Men selvfølgelig; Skal du først kjøpe nytt er valget enkelt! Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Var innom en fotobutikk nå i helgen og prøveholdt alle tre kameraer.. Jeg må si at med vertikalgrep føltes D350 som støpt i hånden min.. hehe De hadde blant annet en pakke til 11.900 på D350 med en annen linse enn kit-linsa, en 17-70 linse, og vertikalgrep. Er dette en god pris? Var i drammen, på japanfoto i gågata, så det er ikke så langt unna kongsberg om jeg blir sint og vil kjefte på noen.. Skal titte en del mer, men om noen kommer over en god pris på et godt bruktkamera.. hehe.. Tar gjerne imot tips på brukt, men kommer nok til å kikke på det før jeg kjøper brukt. Hater å oppdage riper og slikt, holdt på å klikke på en jeg kjøpt bil av.. Lenke til kommentar
Sojourner1 Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Var innom en fotobutikk nå i helgen og prøveholdt alle tre kameraer.. Jeg må si at med vertikalgrep føltes D350 som støpt i hånden min.. hehe De hadde blant annet en pakke til 11.900 på D350 med en annen linse enn kit-linsa, en 17-70 linse, og vertikalgrep. Er dette en god pris? Var i drammen, på japanfoto i gågata, så det er ikke så langt unna kongsberg om jeg blir sint og vil kjefte på noen.. Skal titte en del mer, men om noen kommer over en god pris på et godt bruktkamera.. hehe.. Tar gjerne imot tips på brukt, men kommer nok til å kikke på det før jeg kjøper brukt. Hater å oppdage riper og slikt, holdt på å klikke på en jeg kjøpt bil av.. Hvis objektivet var Canons 17-40 F 4.0 er det et kjempekjøp, Det objektivet koster over 7k. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Det må sjekkes opp!! Tusen takk for alle innspill, blir 350D på meg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå