Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Jeg tror folk generelt er litt løsslupne med bruken av ordet svindel. I dette tilfellet er det ikke tale om et bedrageri. Selv om man klart nok kan kritisere DVDsoon, så dreier dette seg om en kjøpsrettslig tvist og da er det lite hjelp å få fra Skandiabanken, siden dette ikke dreier seg om et kredittkjøp men en kontantkjøp jf. det jeg tidligere har forklart ang. kredittkjøpslovens § 8. Chrichton: Hvorfor skriver du så skråsikkert når du hverken makter å underbygge påstandene eller på noensomhelst annen måte overbevise oss om at du har peiling? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Jeg tror folk generelt er litt løsslupne med bruken av ordet svindel. I dette tilfellet er det ikke tale om et bedrageri. Selv om man klart nok kan kritisere DVDsoon, så dreier dette seg om en kjøpsrettslig tvist og da er det lite hjelp å få fra Skandiabanken, siden dette ikke dreier seg om et kredittkjøp men en kontantkjøp jf. det jeg tidligere har forklart ang. kredittkjøpslovens § 8. BennyBanassi: Er enig i deg i at det ikke er en svindel, men heller en tvist og at forbruker hadde hatt mer beskyttelse hvis det hadde vært et kredittkort. Men Visa har en policy at hvis man ikke har fått varen etter x antall dager pengene er trukket fra konto så får man dem igjen. Dette betinger at man har vært i skriftlig kontakt med selskapet (så end de mail og ta vare på det som dokumentasjon.). Dette er ikke lovfestet, men en policy som Visa selv har. TommyL Det er ikke knekkende likegyldig omdet er debet kort eller kredit kort. Ved kredit kort så har man en ekstra beskyttlse i lovverket med tanke på kredittkjøpsloven. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Ok, var ikke klar over denne policyen fra VISA sin side, men hvis det stemmer så er det jo veldig bra -nesten som en gratis forsikring i samme duren som PayPal tilbyr! Lenke til kommentar
gammalost Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Litt av problemet er at alt må via banken som du har visakortet hos. Dem kan være litt vanskelige av og til. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 (endret) Overskrider man beløpet på kontoen blir vel Skandiabanken VISA et kredittkort. Endret 9. september 2005 av toretors Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Nei, det blir det selvsagt ikke - dette er uberettiget kreditt og overtrekk er faktisk straffbart. I praksis lar banken det passere og tar en blodrente med mindre du går helt av skaftet naturligvis Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Overskrider man beløpet på kontoen blir vel Skandiabanken VISA et kredittkort. Nei, det gjør det alldeles ikke. I verstetilfelle får man et fint brev i postkassen der det står at man må levere inn kortet eller det blir slukt. gamalost: hadde det samme problem med GS- Banken (sparebank 1) og de nektet. Da jeg ville informere Visa om denne butikken, skrev de det klart at man får pengene igjen. Dette og flere andre ting gjorde at jeg byttet bank. Til trådtarter: send en mail til [email protected] ogforklar problemet ditt. BennyBanassi: var ikke jeg heller før jeg tok kontakt me de. Dette er noe ikke bankene opplyser om frivillig. Til og med når jeg hadde utskrift av mailen fra Visa var de litt vrange mot meg. men ble fort litt rare etter at de hadde "sjekket" opp saken med Visa he he. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Chargeback er noe som Visa er nødt til når det gjelder visa handel på nettet. For hvordan kan de bevise at det er deg som har kjøpt produktet, når du ikke legger igjen signatur eller pin-kode. Egentlig så er det ikke VISA som må dekke det, men butikkene (og dette er en av risikoene som butikkene har med å tilby handel over internett). Det er også grunnen til at enkelte mellomledd mellom selve butikken og visa har satt av en viss prosent andel i en slags buffer sone mot chargebacks, i tillegg til de har systemer for å oppdage mulige svindel kjøp som kan medføre chargeback. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Chargeback er noe som Visa er nødt til når det gjelder visa handel på nettet. For hvordan kan de bevise at det er deg som har kjøpt produktet, når du ikke legger igjen signatur eller pin-kode. Dette fordi du selvsagt opplyser om dette til VISA. Og man kan jo relativt enkelt spore ip-adressen bestillingen ble foretatt fra -så sitter du og påstår at du ikke har bestilt en vare mens ip-adressen viser det motsatte åker du raskt i uføre med straffelovens § 260 om bedrageri. Dessuten krever normalt banker/kortselskap at påståtte svindelforsøk anmeldes til politiet for at de skal tilbakeføre beløp -og da må du attpåtil levere inn falsk forklaring, noe som er enda mer alvorlig! Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Nå snakker vi om utenlandske nettsteder, sannsynligheten for at de får mappet opp ip-adressen mot navnet ditt er liten. Det er jo ikke mange plateselskaper som får gjort dette heller. Og de som driver med dette er stort sett folk i utlandet som klarer å lokke visa nummerene ifra godtruende spam offer. Men regelene hos Visa har som mål for å beskytte kundene sine med det hovedmålet at kundene skal benytte visakortet sitt på nettet. Og da er det viktig at visa kundene kan lett hindre misbruk av kortnummeret (ved å lett si ifra at noen har misbrukt kortet ditt, og jeg regner med at du da får nytt visa kort nummer) og at kundene har forsikring om at dersom leverandøren ikke leverere produktet eller på en eller annen måte svindler deg så skal det gå lett å få tilbake beløpet. Når det gjelder å politianmelde saken så er det ikke nødvendig, men det kan være at lokale banker ikke kan regelene til visa godt nok. En egenerklærling er ikke en anmeldelse. Og det er ikke bankene som skal betale deg, det er visa (som igjen trekker det ifra kontoen til selger). //Sitat ifra Visa.no: Hva må jeg gjøre hvis jeg oppdager at noen har misbrukt kortet mitt på Internett? Dersom du opplever at noen misbruker kortet ditt på Internett, må du ta kontakt med banken din og fylle ut en egenerklæring der du skriver under på at du ikke vedkjenner deg kjøpet. Du får da tilbakeført beløpet. Benytter du kredittkort, må du informere banken om at beløpet ikke skal trekkes på grunn av feil. Er det farlig å betale med kort på Internett og oppgi kortnummer? Nei, det er ikke farlig å betale med kort på Internett og oppgi kortnummer, så lenge du utviser "nettvett". Dine rettigheter beskytter deg også dersom uhellet er ute. //Sitat slutt Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Jepp. Selv om det er et debet-kort så har du samme rettigheter som på et kredittkort når Visa-delen er brukt. Hvor i all verden har du dette fra? Hele beskyttelsen ligger i kredittkjøpsloven og den omfatter ikke kontantkjøp -enkelt og greit. Det du sier er positivt feil. Ikke for å briefe men er faktisk ju§§tudent og ferdig utlært på akkurat dette området. Jeg ser det har vært litt presiseringer etter innlegget mitt her .... .. Jeg vet dette fordi jeg har brukt det selv, - og som du kanskje forstår så ligger altså ikke beskyttelsen i kredittkjøpsloven, men i Visa systemet (mener Mastercard har samme praksis) .. så lenge du har kjøpt noe med Visa-nummeret ditt, så er det ikke interessant for Visa om nummeret er tilknyttet et kredit eller debet kort ... - du har foretatt en Visa-transaksjon, og Visa tar ansvaret for den. Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 TommyL Det er ikke knekkende likegyldig omdet er debet kort eller kredit kort. Ved kredit kort så har man en ekstra beskyttlse i lovverket med tanke på kredittkjøpsloven. Mener du da at hvis man blir svindlet når man bruker VISA, så er det større sjanse for å få pengene tilbake hvis det er et kredittkort og ikke et debetkort? MVH TommyL Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Jeg vet dette fordi jeg har brukt det selv, - og som du kanskje forstår så ligger altså ikke beskyttelsen i kredittkjøpsloven, men i Visa systemet (mener Mastercard har samme praksis) .. så lenge du har kjøpt noe med Visa-nummeret ditt, så er det ikke interessant for Visa om nummeret er tilknyttet et kredit eller debet kort ... - du har foretatt en Visa-transaksjon, og Visa tar ansvaret for den. Ja, disse forsikringsordningene hos VISA var helt ukjent for meg. Det er jo flott at VISA ordner opp overfor rotete nettbutikker! Bra initiativ. Men de fleste svindelforsøkene er uansett VISA eller banken pliktige til å ordne opp i, dette følger av den alminnelige finansavtaleloven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå