z3rk Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Jobber nå på en Videregående skole. Her har vi tenkt å forenkle/"fornye" en del av dokumentasjonen. Den gamle dokumentasjonen er laget i Excel med full info om hver pc: Ip, mac adresse, bruker, maskinnavn, os, hardware osv osv. Vi har snakket om å lage en en database i access, men tenkte vi skulle høre om det var noen applikasjoner som også kan gjøre det samme, noen som vet om noe slikt? (Godt mulig dette er feil forum å poste i) Mvh. Daniel Strangstad Lenke til kommentar
deviant Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Det finnes en rekke inventory systemer som er spesielt tilpasset for å holde orden på pc'er, server, programvare, patch-nivåer med mer. Ofte er dette en del av et større verktøy for endrings-håndtering, dokumentasjon, problem-håndtering, vedlikehold osv. Et slikt verktøy bør velges som en del av en komplett strategi for IT-drift. Du kan jo ta en titt på opensource systemene phpMyInventory eller Open Computers and Softwares Inventory, eventuelt Information Resource Manager som er mer komplett og som også er ITIL tilpasset. Du finner samtlige av disse på www.sourceforge.net Lenke til kommentar
meitemark Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Selv har jeg brukt Everest Pro fra www.lavalys.com Det var satt opp slik at det var på en cd som jeg bare puttet inn i alle maskiner og en autorun funksjon som lastet all data inn i en passende mysql database. Lenke til kommentar
StianK Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Hvis det bare er 2000 og xp klienter du har kan du enkelt bruke msinfo32 til å få ut inventory informasjon. Les mer om bruk av msinfo32 her: http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;300887 Med et enkelt lite script kan du raskt og enkelt bygge opp en inventory samt lage automatiske rutiner for vedlikehold av dokumentasjonen. De beste systemene for inventory har jeg funnet i Enteo og Ghost, men disse blir dyre hvis du ikke skal utnytte noe av den andre funksjonaliteten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå