Anonym5656 Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Har 2 skjermer, og tenkte jeg skulle utnytte det litt med og kjøpe meg et nytt skjermkort med tilgang til 2 skjermer, Eller kanskje et pci kort. Hvordan funker dette? Går om jeg kjøper et gammelt pci skjermkort, og kjører det sammen med agp kortet? Hvis ikke, er det noen som vet om et billig agp kort med støtte for 2 skjermer? Skal ikke brukes til noe særlig spill. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 I Linux går det fint å ha 2 skjermer på to forskjellige skjermkort. Derimot veit eg at det har vore problem med å køyre 2 skjermar på eit enkelt ATI-skjermkort, men dette kan vere problem som ikkje finns lengre (dette er ei stund sidan). Om du trenger stikkord å google på, så er Xinerama det mest kjente systemet for å få dette til. Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Flere skjermer er ingen problem. Hvis du har tenkt å kjøpe deg et nytt skjermkort som støtter to skjermer så kan du se nærmere på f.eks dette: PowerColor Radeon 9250 128MB DDR, 64bit AGP8X, ATI 9250,DVI-I,TV-Out,LowP,Retail 349,- hos Komplett. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 hva med et billig nvidia kort, når det skal kjøpes nytt, og brukes på linux? Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 hva med et billig nvidia kort, når det skal kjøpes nytt, og brukes på linux? Fant ingen fra nVIDIA som støttet to skjermer og var billig. Jeg valgte 9250 bevisst, siden dette kortet er ekte "plug & play" (slipper stress med drivere osv). Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Det ati-kortet fungerer fint og det er jo et stort pluss at det er uten vifte, eneste problemet er at du ikke få openGL støtte på begge skjermene(med de frie driverene). Så f.eks blender fungerer ikke perfekt. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Nvidia-skjermkort funker fantastisk med to skjermer. Jeg har to skjermer på mitt gamle GF4 MX440 og rent funksjonelt er det som en skjerm, men ytelsen er nok litt lavere. Både video- og opengl-vinduer viser innholdet på begge skjermene, selv med vinduet plassert med halvparten på hver skjerm. Med to skjermkort må man bruke xinerama og det spiser cpu-krefter. Ikke gir det samme funksjonalitet heller, og ytelsen er lav. Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Med to skjermkort må man bruke xinerama og det spiser cpu-krefter. Ikke gir det samme funksjonalitet heller, og ytelsen er lav. Har kjørt både 2 og 4 skjermer og har ikke merket noen som helst ang. dårlig ytelse eller CPU-bruk, med eller uten xinerama. Har brukt nVIDIA, ATI, Intel og Matrox. Kjører pr.idag to skjermer (på jobb) med TwinView og composite, bruker null CPU eller andre ressurser (nVIDIA). Prøvde xinerama og merket ingen forskjell i ytelse. Hjem så bruker jeg Intel og der ser jeg ingen negativ ytelse ved bruk av to skjermer (3D-ytelsen er like dårlig som på en skjerm ). Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Mitt FX5200 (PCI, riktignok) kostet vel 300,-, og fungerer utmerket med to skjermer. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Takk for masse svar! Tror jeg går for olear sitt. Fikk akkurat et tilbud fra en jeg vet om. Han skulle ha 50-100kr for sitt Radeon 9000 pro 128mb. Noen som vet om dette vil fungere bra? Endret 7. september 2005 av Gakkakk Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Fikk akkurat et tilbud fra en jeg vet om. Han skulle ha 50-100kr for sitt Radeon 9000 pro 128mb. Noen som vet om dette vil fungere bra? Kjøp heller det. Et Radeon 9100/9000 pro yter mye bedre en 92x0. 92x0 er egentlig bare et helt vanlig 9000 med AGPx8. Endret 7. september 2005 av olear Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 Fikk akkurat et tilbud fra en jeg vet om. Han skulle ha 50-100kr for sitt Radeon 9000 pro 128mb. Noen som vet om dette vil fungere bra? Kjøp heller det. Et Radeon 9100/9000 pro yter mye bedre en 92x0. Takk takk! Lenke til kommentar
Palme Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Når vi er inne på temaet: Jeg har 2 skjermer og skulle gjerne benyttet begge. Jeg har prøvd å sette opp xorg.conf til å kjøre begge to, men har liksom ikke helt fått det til.. Jeg har altså ett ATI x800 kort. Noen som kan gi meg noen små hint om hva jeg skal gjøre i xorg.conf for å få det til? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Når vi er inne på temaet: Jeg har 2 skjermer og skulle gjerne benyttet begge. Jeg har prøvd å sette opp xorg.conf til å kjøre begge to, men har liksom ikke helt fått det til.. Jeg har altså ett ATI x800 kort. Noen som kan gi meg noen små hint om hva jeg skal gjøre i xorg.conf for å få det til? Om du brukar den proprietære drivaren til ATI er det umogleg å få til Xinerama. Du kan bruke dual-head-funksjonen, men den er så som så... Om du brukar den frie "radeon"-drivaren, skal det vere greit å setje opp Xinerama. http://www.tldp.org/HOWTO/Xinerama-HOWTO/ Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 jeg brukte fglrxconfig og satte det opp så godt jeg kunne, så brukte jeg XF86Config-4 som mal. slik ble min xorg.conf (er nok som er litt feil) Section "Device" Identifier "ATI Graphics Adapter connector 0" Driver "fglrx" Option "DesktopSetup" "0x00000000" Option "MonitorLayout" "AUTO, AUTO" Option "IgnoreEDID" "off" Option "ScreenOverlap" "0" BusID "PCI:1:0:0" Screen 0 EndSection Section "Device" Identifier "ATI Graphics Adapter connector 1" Driver "fglrx" BusID "PCI:1:0:0" Screen 1 EndSection Section "Monitor" Identifier "SyncMaster" HorizSync 31-100 VertRefresh 40-160 Option "DPMS" EndSection Section "Monitor" Identifier "Hitachi" HorizSync 30-95 VertRefresh 50-120 Option "DPMS" EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "ATI Graphics Adapter connector 1" Monitor "SyncMaster" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 24 Modes "1600x1200" EndSubSection EndSection Section "Screen" Identifier "Screen1" Device "ATI Graphics Adapter connector 0" Monitor "Hitachi" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 24 Modes "1600x1200" EndSubSection EndSection Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" Screen "Screen0" Screen "Screen1" LeftOf "Screen0" InputDevice "Generic Keyboard" InputDevice "Configured Mouse" EndSection Section "DRI" Mode 0666 EndSection Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Som sagt, Xinerama + ATI sin propreitære drivar = Fungerar dårleg. Set opp X med xorgconfig f.eks, så les du Xinerama-HOWTO-en. Endret 7. september 2005 av objorkum Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Om jeg ikke tar feil så kan du på fedora/redhat bruke system-config-display til å sette opp to skjermer Ikke at jeg har mer enn en, så det er fra min side uprøvd! Lenke til kommentar
Palme Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Jeg har 2.. Og kunne meget gjerne tenkt meg å benytte de begge.. Har prøvd det meste, men får det liksom bare ikke til.. Er det kanskje noen som har en xorg.conf-mal til dualscreen med ATI-kort? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå