UAM Skrevet 7. september 2005 Rapporter Del Skrevet 7. september 2005 I dag lurer jeg på mye rart. Jeg kom til å tenke på at jeg aldri har satt IDE disker i RAID. Så hvis man har en RAID kontroller til sine to kanaler, har ikke det akkurat nå, hva gjør man? Må man ha diskene på hver sin kanal, eller setter man M/S på den ene kanalen, eller er det slik at man feks kan sette 4 disker til RAID 0? Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 7. september 2005 Rapporter Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Ikke noe problem å kjøre IDE disker i Raid0 :-) Skal du kjøre Raid0 kan du sikkert kjøre dette i Software og få helt fine ytelsestall. Generelt sett bør du ikke ha mer enn 1 disk per kanal - tror alle hardware raid kontrollere jeg har sett kun lar deg sette en disk per kanal. Men på de billigere kan det jo hende at de setter 2 disker per kanal... 4 disker i Raid0 er ikke noe problem! Går faktisk svært fort! Men husk at dersom en disk går så er alle data gone forever (Med mindre du tar kontakt med IBAS da, men det koster massa penga - særlig i et Raid oppsett) Endret 7. september 2005 av _BOFH_ Lenke til kommentar
UAM Skrevet 7. september 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. september 2005 Takk for svaret, selv om det dukket opp noen selvmotsigelser. Jeg kjøre allerede to disker i RAID, men da med SATA. Har egentlig ikke vurdert IDE i RAID, da jeg utelukkende bruker disse diskene til fillagring hvor hastighet ikke er viktig. Tittet på kontrollere grunnet mulig utvidelse av antall disker, dermed dukket denne problemstillingen plutselig opp i hodet mitt og jeg måtte ha et svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå