Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hastigheter ved LAN

Anbefalte innlegg

Lurer litt på om det finnes no bra verktøy for å teste kvalitet på LAN?

Hastighet og slikt?

Og hva kan jeg forvente meg gjennom en 100mbits switch?

Hadde vært morsomt å benchmarke litt med andre, for å se om det ligger noen korkehalser i nettverket.

(Det går mistenkelig treigt av og til.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teoretisk hastighet på et 100Mbps-nettverk, målt i MBps, er 100Mbps / 8 (åtte bit=en byte) = 12MBps. Men pga. overhead (tilleggsinfo som blir med på overføringene. Det må mer til enn selve fila for å få overført den over f.eks. FTP-protokollen) vil du naturligvis ikke få 12MBps. Får du litt over 11MBps er det rimelig greit.

Er ikke så kjent med verktøy for Windows, men for *BSD, Linux etc. er netcat og discard fint for å få kjapt svar på hva som går mellom to punkter (du finner helt sikkert noe tilsvarende til Windows). Som sagt tidligere funker filoverføringer fint, og de fleste bra FTP-klienter har grei visning av faktisk hastighet.

Hvis du har litt dyrere utstyr kan det og hende at du har SNMP-muligheter (og kanskje til og med netflow) på nettverksutstyret, hvis utstyret har støtte for dette og du har lyst til å gjøre ting ordentlig (og litt mer avansert enn å dra over en FTP-overføring og si at nettverket er greit) anbefaler jeg å ta en titt på de to protokollene og verktøy som fungerer som "frontend" for protokollene.

Det å teste et lokalt nettverk ordentlig krever flere maskiner som står og pøser ut dritt. Hvis du f.eks. har et alt for stort segment uten noe særlig sperringer på broadcast o.l. vil dette føre til mye trafikk du gjerne kunne klart deg uten. Dette er ikke så lett å teste med to maskiner. Men det finnes mange guider til hvordan du bør designet et nettverk, hvis leser noen slike og setter seg inn i temaet bør det gå greit. (Eller hvis du bare har et lite nettverk, trengs ikke så mye for å få 20 maskiner til å utveksle et og annet Word-dokument).

Lenke til kommentar

Hmm, vel jeg har 5 maskiner i nettverket, alle er koblet via en 100mbits HP switch. Alle skulle i teorien kjøre på 100mbits full duplex.

Den ene maskinen er "server" og deler internett (har to nettkort).

Når jeg kopierer fra min maskin til denne får jeg 6000-6666KB/s med total copy.

Når jeg kopierer med FTP (ServU server, og FlashFXP klient) får jeg rundt 6900KB/s. Mistenker noe for å gå seint her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...