Filla Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 (endret) Finnes det noen spesielle "ord" å se etter i spesifikasjonene (hos netttbutikkene) til hovedkort for å finne ut om de har native SATA ? Jeg NEKTER å kjøpe inn og montere en floppy neste gang jeg handler meg HK/CPU. Kan eventuelt noen anbefale et 939 kort som har dette (AGP) plz ? Om lignende spørsmål er besvart annetsteds på forumet, er jeg mer enn happy med en link. Endret 6. september 2005 av Filla Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Jeg kjøpte et Abit AN8 ultra, trengte ikke ekstra drivere til dette.. Tror de fleste nye hk har støtte for dette, men VET at overnevnte har det. Lenke til kommentar
pc_freak Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 (endret) Asrock 939-dual sata2 har det også:)Dette kortet har agp og pci express-støtte. Endret 6. september 2005 av pc_freak Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Mener alle nForce3 har native SATA... ikke K8T800 ... heller ikke K8T800pro, tror jeg. Les sticky under "lagringsmedier" (SATA e.e.a). Det er en grunn til at vi har stickyer Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Du trenger floppy disken fordi OS't ikke har drivere, ikke fordi sata kontrolleren ikke er native i chipsettet. Mao, hvis du har et nyere OS som har native sata drivere så skal det gå bra. Tror jeg. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Det er feil... Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Har hovedkortet native S-ATA-støtte trenger du ikke drivere. Lenke til kommentar
wotg Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 For å være sikker så sørg for å kjøpe et HK med Nforce 4 brikkesett. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 MSI K8N Neo2 har også native sata. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Mener alle nForce3 har native SATA...ikke K8T800 ... heller ikke K8T800pro, tror jeg. Les sticky under "lagringsmedier" (SATA e.e.a). Det er en grunn til at vi har stickyer Ifølge Via støtter begge K8T800 og Pro Native Serial ATA/RAID Lenke til kommentar
Filla Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Har hovedkortet native S-ATA-støtte trenger du ikke drivere. ...som var poenget mitt. Mange er vel enige om at floppy disk slutta å være relevant utstyr til en PC for noen år siden, og løsningen med å MÅTTE ha en floppy disk klar ved windows innstallasjon var (er) direkte bakstreversk. Ser noen mener her at alle nForce3 baserte HK har native SATA, men stiller meg noe skeptisk til dette. Har uansett fått noen tilbakemeldinger på kort som man vet har dette, og da er jeg fornøyd. Takk for hjelpen ! edit: Ifølge Via støtter begge K8T800 og Pro Native Serial ATA/RAID Det at en brikke støtter en teknologi, betyr ikke nødvendigvis at produsenten har lagt det inn etter min erfaring. Endret 7. september 2005 av Filla Lenke til kommentar
Pedro80 Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Asrock 939-dual sata2 har det også:)Dette kortet har agp og pci express-støtte. Dette kortet ser veldig lovende ut. Leste testen på Anandtech, og kan ikke si annet enn at dette må være et idèelt overgangskort (fra AGP). Det er ikke dyrt Det støtter både AGP og PCI-E Det har god gaming-performance Det har også "gamle" PCI slotter Det har (ifølge pc_freak) nativ sata2 Det har til og med en "Future CPU" slot, som er ment å senere støtte AMD M2 Kan ikke skjønne annet enn at dette blir en vinner.. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Synd det ikke har firewire da... Men, pluss i margen for støtte for M2, selv om jeg ikke helt skjønner hvordan den skal kobles til.. Sikkert noe a la den gamle oppkoblingsmetoden for AMD (muligens også gamle intel) cpu'er, som ble tredd nedpå kortet i et pci lignende kort.. Go for it! Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Vell, etter som jeg husker har i hvertfall ikke Abit AV8 native SATA, men AN8 har ... trodde strengt tatt ikke K8T800 hadde native... Sticky "SATA-guide" B) Du trenger ikke å legge inn ekstra drivere da disse vil bli lagt inn under XP- installasjonen, dersom hovedkortet har native SATA kontroller. Dette gjelder alle nyere hovedkort f.eks. nForce4, Intel i 9xx serien og de nevnt her:*Intel hovedkort med southbridge brikkesettene ICH5/ICH5R eller ICH6/ICH6R, F.eks. 875P/865PE og 915/925 baserte kort. *AMD 64 med nForce3 250GB brikkesett med SATA integrert i "sørsiden". Sjekk manualen for om dette er tilfellet og hvilke kontakter som er de integrerte/originale/native. NB! Noen hovdkort har flere SATA kontakter på forskjellige kontrollere. Dersom disken kobles på andre kontrollere som f.eks. Sil3x12 eller Promise 20378 må drivere legges inn. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=204514 Lenke til kommentar
Zink Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 trodde strengt tatt ikke K8T800 hadde native... K8T800/Pro støtter native med VT8237R i sørbrua. Abit AV8 har VT8237 (uten 'R'). Lenke til kommentar
Filla Skrevet 8. september 2005 Forfatter Del Skrevet 8. september 2005 En av konklusjonene i denne threaden er vel at nettbutikker/produsenter må være flinkere til å oppgi om produktene de selger har en slik støtte. Bittert å sette sammen en PC for så å ikke kunne innstallere Windows grunnet manglende floppy-stasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå