Gå til innhold

XLS og XXLS på tilbud hos eltek

moray

Anbefalte innlegg

Vurderer et par slike i jakten på jordskjelvbass. Men hvilke elementer skal man velge?

Noen som har hørt begge? Hvem av disse gir mest "pulver", og kontrollert?

Kasseløsning får komme i andre rekke etter at elementene er i hus. Har sett på Brontes og evt. lage en slik løsning.

Edit: her er link: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18.../newsdet401.htm

Endret av morcan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har sittet og sett på disse elementene jeg også nå...

lastet ned noen regneark fra www.diysubwoofers.org og simulert en del...

nå er disse elementene beregnet på forskjellige ting i utgangspunktet.

jeg endte opp med 830845 som er beregnet på lukket kasse, men er ikke helt sikker på hvordan kasse jeg skal bygge enda, trur det kanskje blir noe ala Brontes, men den er bare 50 liter, og jeg burde opp i mer som 100 liter (etter mitt ønske på Qtc), men det blir litt for stort synes jeg...

må lese litt mer på kassebygging og bruk av dempemateriale før jeg bestemmer meg for kasse.

Er noen tråder på www.avforum.no/forum under DIY, se der så finner du noe mer om elementene også...

Lenke til kommentar

en kamerat bestilte også, så vi skal prøve å få tak i noen billige sponplater og teste forskjellige størrelser før vi bestemmer oss. (skal bygge kasse i MDF når vi har bestemt oss)

trur vi begynner på ca 110 liter (som gir Qtc 0,7071) og jobber oss nedover i volum for å se hva som skjer.

Lenke til kommentar

var på OBS bygg i dag (jeg og kameraten min som også skal bygge).

De hadde ikke MDF plater, men de hadde noen sponplater som vi fikk, og det var det vi var på jakt etter i dag, for i dag skulle vi bygge beta kasse for å teste ut ting.

Bygde en kasse på 110 liter, ble stor, men ikke meget fryktelig stor...

fylte den med dempemateriale og satte inn elementet. Dette elementet kan bevege på seg skal jeg si...

men ble ikke så mye testing på forskjellige volum i dag da, fant ut at vi skal spille inn elementet slik det står nå, og så begynne og teste med forskjellig mengde dempemateriale og volum..

testet litt:

vi klarte å høre lyder over 25Hz

responsen var veldig flat fra 100Hz og oppover (180-200Hz eller no) (etter det vi kunne høre)

liten topp i responsen på 80Hz, faller fort av under ca 60Hz virka det som.

simulert skulle denne kassen ha hatt lavest knekkfrekvens (ca 33Hz) som er mulig og helt flat respons, men simuleringen tar ikke hensyn til dempemateriale, så vi må teste litt mer,

synes denne responsen lignet litt mer på en tsjebysjev respons (topp og raskt avtagende), noe som en vil få i kasser under 110 liter (i følge simuleringen)

Edit: må bare legge til at det ble mer bass en hva jeg hadde fra før da, og det skulle bare mangle. :cool:

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

fant et program som tok med dempemateriale i simuleringen,

JBL SpeakerShop Enclosure

http://www.avtozvuk.com/infores/soft/jblspkrshp.zip

ser ut til at 62 liters kasse med "heavy fill" er en bra løsning (hva nå enn heavy skal være), gir knekkfrekvens på 40Hz da, små må vell bruke litt eq (eller tvike litt på forsterkeren) for å komme ned i de laveste frekvensene da

må teste ut litt mer mens elementet spilles inn i test-kassa....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...