Gå til innhold

Hvilken Linux-versjon er mest brukervennlig?

norco89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Treng ein ikkje i f.eks Ubuntu heller.

Som sagt, ein brukar Synaptic der ein peikar og klikkar seg til å laste ned drivaren, og så bruker ein eit grafisk tekstredigeringsprogram (ala notisblokk), og endrar eit ord i ei fil. Deretter loggar ein ut, og vips. Du må derimot restarte maskina.

Dessutan må du lære deg kva du pratar om. Linux er berre ei kjerne, og står for ca. 3% av koden i ein distribusjon. Alle som leverar ein distribusjon kan gjere installasjonen av drivar så enkel dei berre vil. Å legge skylda på Linux er patetisk. Skal eg sei at kernel32.dll er dårleg då liksom?

Unnskyld meg, men sei meg korleis det er enklare å installere f.eks Firefox i Windows enn å skrive dette:

apt-get install mozilla-firefox

(einaste som trengst om ein brukar apt).

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Uvitenhet er farlig!

Har en følelse at det er mange Windows-brukere som ikke har peiling på GNU/Linux, mens de fleste Linux-brukere har en god oppfatning om hvordan Windows fungerer.....

Sier som de andre....dropp trollet!

Stemmer.

Windows-folk får heil hetta om dei ser ein terminal.

Det er jo tross alt ein grunn til at alle profesjonelle brukarar veldig ofte foretrekk kommadolinja. Dei som ikkje vil, må ikkje (som regel, ting vert betre heile tida, og GNU/Linux har ikkje vore for desktoppen like lenge som Windows).

Lenke til kommentar
men man trenger ikke å skrive en eneste komando!

Fint for deg. Windows-troll er det siste vi trenger i denne avdelingen. Dette er tross alt Linux/UNIX-forumet. Tror du har havnet feil sted. Bry deg heller med å opprette tråder sånn som "HJEEEEELP!!! INTERNET EXPLORER VIRKER IKKE!!" Det er vel en sånn tråd du kan finne på å opprette :tease:

Lenke til kommentar
husk at eg, trådstarter er NYBEGYNNER når det gjelder Linux...har hatt windauge i alle år, men har forstått at Linux er 100000-ganger bedre...ingen kan si i mot, ingen virus, ingen avgift/kontigent, open source...

Som sagt, gratulerer med valget. Jeg bruker Linux/UNIX ganske enkelt fordi det er langt bedre enn det makkverket Windows. Er du nybegynner, ta en titt på de forslagene folk her har listet opp. Jeg er sikker på at du finner noe du liker. Og trenger du hjelp, er det bare å spørre. Det er derfor forumet er her.

Lenke til kommentar
husk at eg, trådstarter er NYBEGYNNER når det gjelder Linux...har hatt windauge i alle år, men har forstått at Linux er 100000-ganger bedre...ingen kan si i mot, ingen virus, ingen avgift/kontigent, open source...

Som sagt, gratulerer med valget. Jeg bruker Linux/UNIX ganske enkelt fordi det er langt bedre enn det makkverket Windows. Er du nybegynner, ta en titt på de forslagene folk her har listet opp. Jeg er sikker på at du finner noe du liker. Og trenger du hjelp, er det bare å spørre. Det er derfor forumet er her.

takker for det :thumbup:

Fedora håper eg får i gang snart...har innstallert det, men har ikkje hatt tid til å bruke det....har Ubunta + suse 9.3 å CD, så det blir litt prøving og feiling i begynnelesen. ;)

Lenke til kommentar
Venter på at en viss person her skal anbefale Slackware heller enn den vanskelige installasjonen i Ubuntu :p

Ingen grunn til bekymring. Det er faktisk ingen som enda har nevnt Slackware, selv ikke jeg (vet at jeg har nevnt den distroen en del ganger før). Og ingen kommer til å anbefale den distroen, og det kommer ikke jeg heller til å gjøre i denne sammenheng.

Lenke til kommentar

Hei...

E e nybegynner i linux servere , har lasta ned ubuntu 5.04 , etter å ha lest litt her...

noen som kan si meg om det er muligheter for å sette opp linux shell med ubuntu ??

Har en box e skal legg inn ubuntu på , å sett opp som eggdrop/BNC shell på...

kortere sagt linux shell , hvor e blant anna skal kan åpne eggdrop1.6.16.tar osv...

noen tips? svar gjerne på mail [email protected]

Eller her...

Lenke til kommentar
Ingen grunn til bekymring. Det er faktisk ingen som enda har nevnt Slackware, selv ikke jeg (vet at jeg har nevnt den distroen en del ganger før).
Joda! Dere har sjøl nevnt Slackware en gang vær i denna tråden :p

TOPIC: Ellers så kan jo også MEPIS anbefales. En god start distro som du kan teste uten å innstallere, såkalt liveCD. Hvis du liker'n er den lett å innstallere på harddisken.

EDIT: forresten ille lett man biter på trollinga her for tiden da

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Personlig foretrekker jeg fedora - også en svært brukervennlig distro, og etter min erfaring langt mer stabil enn Ubuntu.

Ang drivere og windows - kan jo fortelle litt om det. en venn av meg skulle installere en "Compaq EVO" desktop-pc. Ikke noe modellnummer. bare "evo" - selv laptoppen min går i kategorien "compaq evo"... Så det ble litt vanskelig å finne ut hvilke drivere man skulle laste ned for å få nettkortet til å funke etc.

Løsning? Stappe inn en linux-disk og skrive "lspci". Og ut kom typen på lydkort, nettkort, og skjermkort - allt ting vi lurte på. (og ting som er støttet rett-ut-av-boksen på linux)

Forøvrig var nettkortet et Intel 100/PRO. Temmelig standard... rettere sagt "Standard" med stor S.

Skjermkortet var også et Intel, som også er støttet 100% rett-ut-av-boksen på Linux. Lydkortet Intel AC'97, ditto.

Riktignok fant windows update selv lyddriveren og skjermdriveren når vi hadde fått den på nett...

Stakkars fyr, må laste ned så mye over ISDN. På Linux kunne jeg lett brennt en CD med alle oppdateringene, som kunne blitt installert med en enkelt kommando (rpm -Fvh *), eller svært mange pek-og-klikk dersom det passer deg bedre.

Lenke til kommentar
Venter på at en viss person her skal anbefale Slackware heller enn den vanskelige installasjonen i Ubuntu :p

Ingen grunn til bekymring. Det er faktisk ingen som enda har nevnt Slackware, selv ikke jeg (vet at jeg har nevnt den distroen en del ganger før). Og ingen kommer til å anbefale den distroen, og det kommer ikke jeg heller til å gjøre i denne sammenheng.

Time wil show ;).

Lenke til kommentar

Første Linux distroen jeg installerte var faktisk Gentoo, synes jeg lærte ganske mye på den tiden det tok å innstallere dette.

Nå kjører jeg Ubuntu, synes det er en helt super distro :D

P.S På den ene maskina mi finner GNU/Linux driver til nettverkskortet med engang, når det gjelder Windows så må jeg ha egne drivere til dette. Ikke så lett når man ikke kommer ut på nettet og ikke finner driver cden som fulgte med he he.-.

Lenke til kommentar

Hvilken distribusjon er best?

Dette er et spørsmål uten svar, men likevel et spørsmål som dukker opp jevnlig fra nye brukere (til mer erfarne brukeres oppgitthet). Alle distribusjoner har gode og dårlige sider i forhold til hverandre, og hvilken distribusjon som er «best» er derfor subjektivt og avhenger av hva slags bruker du er og hvilke behov du har.

Hvis du likevel stiller dette spørsmålet, vil du sannsynligvis oppleve å få oppimot like mange svar som antall personer du spør. Alle har sin egen personlige favoritt, og enkelte vil gjerne promotere denne, vanligvis uten mye hensyn til dine behov. Du må selv finne ut hvilken distribusjon som er riktig for deg. Likevel blir distribusjonene Fedora Core, Ubuntu Linux, Mandriva Linux og SUSE ofte sett på som de beste for nybegynnere innen Linux-verdenen.

Som vanlig så er denne tråden fylt opp av mye unødvendig tull (tråden er vel også unødvendig, da det finnes mange slike fra før).

Lenke til kommentar
noen som kan si meg om det er muligheter for å sette opp linux shell med ubuntu ??

Shell følger med enhver Linux-distribusjon (det er faktisk ikke mulig å installere uten). Bash er standard, men zsh er fint for kraftbrukere. Fjerntilgang med SSH er også standard og fungerer straks etter Ubuntu er ferdiginstallert.

Lenke til kommentar
Hei...

E e nybegynner i linux servere , har lasta ned ubuntu 5.04 , etter å ha lest litt her...

Har en box e skal legg inn ubuntu på , å sett opp som eggdrop/BNC shell på...

kortere sagt linux shell , hvor e blant anna skal kan åpne eggdrop1.6.16.tar osv...

noen tips? svar gjerne på mail [email protected]

Eller her...

Når du tenker på å "setje opp shell", så vil det i praksis berre sei å installere OpenSSH (dei fleste distroar har den køyrande etter installasjonen, men ikkje Ubuntu) og opprette brukarar. OpenSSH gjer at folk kan logge seg inn i kommandolinja (shellet).

Ubuntu er eigentleg meint for desktop, men skal fungere fint for servarar og.

Når ein skal installere Ubuntu som server, skal ein vel skrive noko i boot-prompten for å ikkje legge inn unødvendige ting, som GUI?

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...