Gå til innhold

pentium d 820 temperaturer?

Anbefalte innlegg

hei

jeg har nettopp kjøpt ny pc, og har satt sammen alt selv, og er egentlig ikke sikker på om jeg satt på cpuviften (northq giant ufo) skikkelig, og har egentlig ikke peiling på temperaturer, osv... derfor lurer jeg på hva som er "farlig," evt. for mye, og om det finnes noe som bare slår av dersom det blir for varmt?

den kjører vanlig på 47-52 grader uten load og spratt opp på ~70 når jeg kodet video og begge kjernene angivelig gikk på 99-100%... jeg tror den kanskje ville fortsatt oppover i temperatur óg, men jeg følte meg litt usikker, så jeg slo av kodingen...

viften går på 1800-1900 rpm, men den ser ikke ut til å gå fortere eller tregere når cpu'en blir varm.. den er koblet på hovedkortet (asus p5ld2) og jeg kjører "Qfan control" vanligvis på "silent," men...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har D830, den er muligens litt kaldere på lav load enn 820 pga C1E (senker spenninga på lav load/idle), men på full guff blir de alltids litt varme ja, og vifta bør gå på fullt da, så sjekk om viftestyringa virker som den skal. Har hatt problem med uorginal kjøler (7700cu) på 830'n, viftestyringa er lagd for 4-pins vifte og 3-pins vifter virker for dårlig på hovedkortet mitt.

Hvis vifta di går på 1800-1900 også på idle vil jeg tro at du har MER støy enn med boxed-vifte og du risikerer throttling og overoppheting ved lengre video-koding e.l.. Det er ikke fare for å ødelegge CPU, men enkelte hovedkort tåler ikke allverden så litt forsiktig bør du være likevel. Sånn teoretisk vil Pentiumer begynne å throttle på 72 grader, i praksis rundt 76 grader, så hvis temp-målinga di er riktig er du ikke i faresonen. Men skulle det bli problemer så anbefaler jeg å bruke boxed-kjølern istedet, da blir det stille på lav/moderat load og den vil speede opp til 2700 på max load men det får tåles for den stunden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...