Gå til innhold

b-OX: Swiftech WC sett og temperaturer, Forslag ? Obs : Bild

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har følgende oppsett:

Vannkjøling:

- Swiftech MCW462-U CPU kjøler

- Swiftech MCW40 GPU kjøler

- Swiftech RAD676 Radiator

- 1 stk Enermax vifte, UC12FAB på radiatoren

trekker lufta ut av kabinettet. Kjører på minste

hastighet.

- Eheim EH1048 pumpe

- Myke silikonslanger 3/8"

Ellers:

- Asus A7V266 MB

- Asus AGP-V7700 Pro

- Passiv kjøler på Chipset (fjernet viften)

- Artic Silver brukt som kjølepasta

- PSU'en har fått ny Enermax vifte med regulerbar

hastighet som kjører på minste hastighet.

Trekker luft ut av kabinettet.

I og med at kabinettet ikke er 100% tett i bakkant

så tror jeg ikke at det er for liten sirkulasjon av luft som trekkes ut av kabinettet, men jeg kan ta feil.....

Pumpa er nedsenket i en tupperware beholder som

er littegranne større enn selve pumpa og vannivået

står ca 1,5 cm over toppen av pumpa. Dette fører

selvfølgelig til at pumpen varmer opp vannet litt.

Rekkefølgen på komponentene i vannkjølingen er:

1. Pumpe/vanntank ->

2. Radiator ->

3. CPU ->

4. GPU ->

5. Pumpe/vanntank

Alt dette står i et selvbygget kabinett på

ca 40x40 cm (Kubisk) uten luftinntak. Gjorde dette

for å få et så stille system som mulig (noe jeg har

oppnådd). Eheim pumpa bråkte litt så jeg måtte

montere en lysdimmer på den for å justere ned

hastigheten litt, da ble den lydløs.

Jeg vil i løpet av uken legge ut bilder

av selve kabinettet på en web site.

Temperaturene mine er som følger:

Idle:

- Mobo 36-40 C

- CPU 61-65 C

- GPU 56 C

- Vann 33-38 C (måles i pumpe/vanntank)

Last:

- Mobo 40-45 C

- CPU 65-71 C

- GPU 58 C

- Vann 38-42 C (måles i pumpe/vanntank)

Det var temmelig varmt i romet da målingene ble

gjort, ca 25 C.

Lurer på om noen har noen forslag til tiltak for å

senke temperaturen ytterligere. Bortsett fra å

montere en vifte til på radiatoren (noe som skal

gjøres), og å øke viftehastigheten (dette øker jo

støyen og ser ikke ut til å ha noen særlig effekt).

Det har heller ingen særlig effekt å øke hastigheten

på pumpen, bortsett fra at den bråker litt da

(rattle lyd).

Har forøvrig vært nøye med kjølepastaen slik at det

ikke ble et for tykt lag....

Før jeg monterte vannkjølingen lå tempen på CPU'en

rundt 69 grader konstant, hadde da en

Zalman CNPS6000ALCU kjøler og standard vifter på

chipset og GPU. Da bråkte systemet som en F16 på syre

selv med hastigheten på CPU kjøleren på minimum.

Et tidlig bilde av kabinettet kan sees her:

http://www.odegard.it/b-OX/b-OX_1.jpg

b-OX_1.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Står radiatoren din virkelig inne i den boksen din og får luftgjennomstrømning fra den varme luften inne i boksen ? Det sier jo seg selv igrunn at det er dømt til å mislykkes, du må kjøre kaldest mulig luft gjennom radiatoren for å få ned temp. i systemet ditt.

2. Du sier at pumpen blir regulert med en lysdimmer, det er ganske farlig hvis du ikke har noen indikator som forteller deg at det faktisk er vanngjennomstrømning. Momentet til slike motorer øker med kvadratet av spenningen, hvis du senker spenningen for mye så vil rotoren bare stå og vibrere fordi lastmomentet er for høyt. En slik "lysdimmer" vil også føre til at motoren i pumpen blir varmere en det den skal være grunnet koppertap og virvelstrømstap blir større. Redusert levetid må du regne med.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

1. Radiatoren står ikke "inni" boksen. Den står montert på bakplaten, og viften står på utsiden av radiatoren (altså på utsiden av selve kabinettet).

Har kjørt viften slik at den blåser luft inn i kabinettet istendfor også, uten at det gir noen merkbar effekt på temperaturen.

(Forsøker med en tegning) Slik:

V-> Vifte

| Bakplate

|

|

-xx Radiator

|---| xx

| V | xx <-- Luftstrøm

|---| xx

-xx

|

2. Vet at det ikke er helt sunt å regulere hastigheten på pumpa på denne måten, men det var den enkleste måten jeg kunne få den til å slutte å "rattle" på ved full effekt. Regulerer den ikke mye ned, det er bare så vidt dimmeren er aktiv.

Det er langt fra der den ikke støyer til der hvor den stopper. Har ikke målt spenningen på den annen side så det er ukjent hvor mye.

Har ikke tenkt på at pumpen kan bli varmere med denne løsningen....hmmm.

Vanngjennomstrømning er jeg sikker på at det er, har sett at vannet strømmer inn i vanntanken. Men jeg burde kanskje montere en strømningsindikator for å være sikker, de har jo en slik på microplex. Vet du om den passer på 3/8" slanger ?

Kabinettet er forøvrig todelt med en øvre plate hvor hovedkortet sitter og en nedre plate hvor PSU, vanntank/pumpe, relee for pumpe, radiator og cd-rom'er og disk er montert.

Den øvre platen med hovedkortet på er kuttet slik at den ikke opptar hele kabinettets bredde og lengde og på den måten gjør det enkelt å føre kabler til hovedkortet. Skulle ikke hindre noe luftstrømning ned i kabinettet fra den øvre delen heller.

Problemet er jo at varm luft stiger, men jeg valgte denne løsningen av praktiske og designmessige årsaker. Luft suges altså ut i bunnen av kabinettet av radiatorviften og psu viften.

Ønsker egentlig ikke å montere flere vifter da dette vil støye mere men et alternativ kan jo være å snu retningen på viftene i bunnen og montere luftehull i toppen av kabinettet med en eventuell saktegående vifte i tillegg.

Mye av poenget med kabinettet er at ingen komponenter er montert fast i sideplatene, kun i selve rammen.

Lenke til kommentar

Ok... iallefall, du har en systemtemp. på 40-45 grader og cpu ligger ca 20 grader over dette igjen, noe som har en sammenheng. Du har for lite luftgjennomstrømning, rett og slett =) Radiatoren din er underdimmensjonert, er jo rene stekeovnen den boksen din..hehe :wink: Husk at varmen ikke bare blir plukket opp av cpu, men av alle rør, koblinger osv inne i kabinettet. Hadde du hatt lavere systemtemp. så hadde ikke så mye varme blitt "overført" til vannkjølesystemet ditt, men kun fra cpu ( likevekt når systemtemp = vanntemp )

Radiatoren trenger selvfølgelig en vifte, den oppvarmede luften fra radiatoren bør ikke blåses rett inn i kabinettet, ei heller varm luft FRA kabinettet som holder 45 grader, gjennom radiator. Dette er jo absurd.

Virker jo som du har stor plass i kabinettet ditt, kanskje det er plass til en støyfelle der luft kommer ut ? Hvis du liker å ha det stille..

Honda1.jpg

[ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-08-12 14:02 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...