Gå til innhold

Kjappeste boot av windows


cyc

Anbefalte innlegg

Hallo. Trenger noen tips til hvilket OS som starter kjappest. Og da tenker jeg på windows OS.

 

Har prøvd endel forskjellige greier og har erfart at winMe og XP starter kjappest.

 

Tror jeg velger winME da jeg skal bare bruke pc'en til å spille divx'er og mp3.

 

Noen som vet om det er mulig å tweake ME til å starte enda kjappere enn det gjør fra før?

 

Eventuelt fjerne alt mulig "crap" som starter med ME?

 

Trenger tips, fordi jeg holder på med en mediabox. Skal legge ut bilder etterhvert

 

CyC.

http://www.cyc.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kansje ikke så viktig at den booter raskt dersom den er stabil når den først kommer.

 

Min PC booter opp med WinXP pro og alle bjeller og fløyter på ca.50 sek fra strømmen er av til alle programmer, dill og dall er oppe, og jeg kan jobbe i vei.

 

Har du derimot en maskin som bruker 500 sekunder, har du en god unnskyldinig for å hente en kaffekopp/brus/ta en kjappis me dama... :wink:

Lenke til kommentar

Her er noen forslag til å kutte boottiden i ME:

 

 

Ikke la Windows lete etter nye floppystasjoner. Høyreklikk My Computer, Properties, Performance. Velg 'File System', 'Floppy Disk'. Velg vekk 'Search for new floppy disk drives...'

 

Fjern 'Office Startup' og 'Find Fast' og annet du ikke trenger fra 'Startup'-mappa som ligger på startmenyen.

 

Forandre boot-rekkefølge i BIOS. Du sparer litt tid på å boote direkte fra harddisk.

 

Fjern hardware du ikke trenger fra 'Device Manager'. Hvis du bare skal spille divx og spill, trenger du neppe å laste driverne til skriverporten o.l.

 

Ellers finnes TweakME, som sikkert kan lastes ned fra et eller annet sted.

 

Dette skulle få ned boottiden, men jeg anbefaler å kutte ut ME. Bruk 98 eller XP.

 

Win98 kan da være veldig stabilt. Har ikke hatt en kræsj på det jeg kan huske.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar.

 

Vet at ME er ganske primitivt og ustabilt.

Jeg skal kjøpe meg et mini-itx kort med en 800 mhz cpu på.

 

Regner med at dette klarer å spinne opp XP rimelig kjapt.

 

Er egentlig drittlei "ulovlige operasjoner" fra ME sin side.

 

Har sett et program som heter TweakXP også. Noen som har erfaringer med det?

 

CyC

http://www.cyc.no

Lenke til kommentar

Å kjøpe TweakXP er vel anvendte penger.

Fjerner endel irriterende wizards, og dingeldangel, og har dessuten pop-up stopper og ad - blocker.

Kombinert med Pop-Up Stopper PRO fra Panicware hindrer dette all irriterende uønsket popup - reklame.

Ypperlig til å tweake XP opp mot f.eks RAM - bruk, og for optimalisering opp mot spesifikk hardware.

 

Les litt på sider som http://www.win-xp.no.

Lenke til kommentar

Til en stabil maskin med rask oppstart anbefaler jeg Win2000 eller XP pga. stabilitet. (98 blir mye fortere ustabilt både pga menglende ECC-rutiner i OS'et og pga at programvare roter det ofte til for Win98)

 

Anbefaler også en rask harddisk (7200rpm med 40GB/plate eller mer) evt. to harddisker. En til OS og en til swapfil. Du bør også sette swapfilen til en fast størrelse og disable hibernate i windows. Nok minne er også bra. (dvs. minst 256MB) Raskt minne hjelper også f.eks PC2700DDR-ram med CAS2. I bios bør du følge rådene som er nevnt ovenfor og detektere harddiskene og disable "autodetect IDE devices". Du bør ikke kjøre raid siden det forlenger tiden biosen bruker med 5-30 sek.

 

Jeg har gjort dette og WinXP starter på ca 30-35 sek fra jeg trykker knappen til timeglasset er borte. Da har virusfjerner, 2 Instant messengere og 6-7 andre småting startet. PC'n er forresten en Athlon XP1800+ med 512MB DDR CAS2, MSI Kt3 Ultra, og Seagate barracuda IV harddisk.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å kjøre f.eks. windows 2000, og bruke suspend to ram (hovedkort & de fleste devices må støtte dette(?)).

 

Da starter maskien opp på noen sekunder, forutsatt at du har suspendet den forrige gang du brukte den og ikke kuttet strømtilførselen. Må du gjøre dette, kan hibernate være et alternativ.

 

PS: er ikke helt sikker på om alt dette stemmer.. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...