Marvil Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 (endret) Hei, Var på vei hjem med bilen nå nettopp, så plutselig begynner det å kvine noe intenst framme på bilen. Stoppa, skrudde av bilen, starta, og prøvde å trille litt, men samma opplegget. Fikk en til å stå ved hjula for å høre, og det høres like bra ut fra begge sider, så det utlukker vel ideen min om at det kunne være noe bremser ellerno som tok borti..? Så når jeg klarte å få trilla bort til huset, så spylte jeg bremseskivene og litt oppunder bilen med hageslangen, og da forsvant lyden. Så det er tydeligvis noe som trengs å smøres.. Men hva kan dette være..? Siden det høres like bra ut fra begge sider, så må det vel være noe felles fester under bilen ellerno..? Lyden er vertfall metall mot metall.. Får vel ta en tur på verksted ellerno imorra, men er lite intressert i å betale 800 spenn i timen til Møller for at de skal se på det, så tenkte om noen hadde noen idèer, så var jeg litt lenger vertfall.. Lyden kommer forøvrig ikke (vertfall ikke samma nivået) når jeg har sving på hjula.. Bilen er forøvrig min Golf 3. Endret 6. september 2005 av Marvil Lenke til kommentar
Darksun Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Du har vel vinduet helt igjen: Har du en bitteliten åpning på et av vinduene begynner det å kvitren noe helt sinnsykt, iallefall på de bilene jeg har vært borti, er lett å forveksle det med hjuloppheng og det intrer bare over en hvis hastighet. Utenom det så har jeg ikke snøring.. Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Kanskje du har fått ein stein som har satt seg fast i bremseskivene dine. Har du prøvd å rygge? Muligens steinen( dersom det er det da) vil løsne da. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 6. september 2005 Forfatter Del Skrevet 6. september 2005 @Darksun; Hehe, vinduene er det ikke. Det er en metall mot metall lyd, og det kommer definitivt fra rundt hjulene et sted. @Ulvestad; Jeg tenkte på det jeg også, men siden det kommer like sterkt fra begge sider, så blir vel det litt rart..? Lyden kan minne om det, men. Rygge har jeg prøvde, lyden var der da også. Har ikke prøvd å bruke den etter at vannet har tørka, men får prøve det senere. Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Det er advarsler på bremseklossene som stikker ut... tror jeg Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 6. september 2005 Forfatter Del Skrevet 6. september 2005 Det er advarsler på bremseklossene som stikker ut... tror jeg Å? Vært borti noe lignende før..? Bremsene har forøvrig kvinet en del (ikke samma type kvining, mer som en høy lyd, slik bremser lager om de er "tørre".. Kvining er kanskje feil ord å bruke på den lyden som er nå. Kanskje mer romling. Bah, vanskelig å forklare.. Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Det er advarsler på bremseklossene som stikker ut... tror jeg Vært borti noe lignende før..? Nei, men pappa stod over skuldra mi når jeg leste det. Lol. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 En ting er sikkert, det er ikke er noen felles deler mellom sidene på hjulopphenget utenom stab.staget. Du kan jo prøve å jekke opp bilen og dreie på hjulene, på den måten kan du kanskje klare å isolere lyden. Har lyden konstant frekvens, eller endres den paralellt med farten på bilen? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Å sjekke bremseskjoldet kan være lurt, så lav som bilen din er så skal det ikke mye til før det blir skjevt Lenke til kommentar
trra Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Har du abs? isåfall kan du sjekke abs kransene foran, lager ulyd når de tar i bremseskiva. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 6. september 2005 Forfatter Del Skrevet 6. september 2005 @dan1el; Hm, ok. @Opus; Skal prøve å jekke opp bilen i morgen og se. Lyden var vel relativtlik uavhengig av farten. Det var mer romling, enn høy kvining. Det høres ut som en stein som tar borti noen ganger mer enn andre.. @zandro; Og dette skjoldet ligger hvor..? Noen andre måter jeg kan se om dette er skeivt..? Det hadde ingen respons om jeg brukte bremsene eller ikke når lyden kom. @trra; ABS har jeg. Mulig det er disse. Men syns det er rart at lyden høres lik ut fra begge sider, om kransen på ene siden tar borti. At begge skal ta borti samtidig er vel litt usannsynlig..? Prøvde bilen nå nettopp. Første meteren var lyden der, så forsvant den. Kjørte noen hundre meter, tok 360 graders sving begge veier, ingen lyd. Ikke når jeg rygger heller. Begrensa hvor mye jeg fikk testa den, siden jeg bor i et nabolag med mye gamle folk, samt unger.. Vurderer å ta en tur på Mekonomen i morgen, høre om de har mulighet til å se på det. Litt kjedelig om lyden ikke er der da, siden det da kan bli vanskelig for dem å finne en teori.. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Hvorfor ikke bare ta av forhjulene og ta en nærmere titt med lomelykta da? Regner med at du finner ut av dette. Men hvis du sier at bremeskivene har gitt fra seg lyd i det siste er det nok på tide å skifte disse ut. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 Har vært en tur på Mekonomen nå, fikk en til å se på det, samt kjøre bilen en tur, og ingen skumle lyder. Så midlertidig konklusjon er at det har vært/er en stein i bremsene. Har forøvrig mye bremseklosser igjen, så da lurer jeg på hvorfor de av og til hviner når jeg bremser..? Skjer forøvrig oftest når det er sol ute.. Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 gåene hjullager? det får det til å bli en slags "brumming" når du kjører... jekkopp bilen og rist hjulet litt rundt.. sitter det fast er det greit, men er det "løst" dvs. du har litt bevegelse med metallisk klonkelyd. så bytt hjullagrene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå