Blib Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Fant en annonsen for en bil på finn.no: http://www.finn.no/finn/car/object/;pdc=11...28&pos=6&tot=30 Viser seg at den fremdeles er til salgs og eier vil la meg prøvekjøre den i morgen. Men så vet jeg fryktelig lite om biler og om denne er noe å satse på. Noen her som har noe erfaring å dele? Vet jo at det ikke er verdens beste bil, men til 4800kr er den vel verdt det? 4000kr forsikring er heller ikke store pengene. Bilen skal forresten brukes hovedsakelig til bykjøringer en gang eller to i uka for å handle mat og den typen ærend. Noen ganger i året har jeg også tenkt å kjøre Bergen-Haugesund med den hvis mulig. Den bør vel duge til dette? Hadde satt pris på litt hjelp mvh Blib Lenke til kommentar
Nils`n Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 den e sekkert krute go Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 (endret) Det er en gammel bil med mini-motor. Ikke stol på km-standen. Den er sikkert tungsolgt, så prut på prisen, om du vil ha den. Dersom du liker den, og den dekker dine behov, så slå til. Det er jo ikke mye penger. Men ha følgende i bakhodet: - Biler fra 80-tallet ruster mye mer enn nyere biler - Denne får du aldri solgt igjen, du er siste eier. Så pass på at den nettopp er EU-godkjent, slik at du har bil i to år. - Slitedeler koster like mye på gamle biler som på nye biler. Du kan fort få kostnader på 10.000 neste året, om du ikke er litt på vakt. - Pass i hvert fall på at dekkene (alle 8) holder i et par år til. Dvs minst 5-6 mm spordybde. - Og pass på at eksosanlegget er tett. - Sjekk at de viktigste funksjonene virker (alle lys og bremser). - Pass på at ingen glassdeler (ruter, lykteglass) er knust. Ei baklykt koster fort 2000,-. - Virker den ok å kjøre? Høres motoren ut som på andre biler, eller kakler det fælt? - Lukter det for jævlig inne i bilen, slik at du ikke orker å være der? - Sikkerheten er elendig i denne, så hold deg på veien. Ellers fins det mange andre, mer "tekniske" råd jeg kunne kommet med. Men som du sier, så vet du ikke så mye om biler. Men jeg ville lagt noen flere kroner i potten for å få en litt nyere bil. (Men også en dyrere bil må du passe på at minimum det over er på plass. Du slipper ikke unna å sjekke dekkene + + + + selv om du legger i 200.000,-). Men om du klarer 30-40.000, er det med ett mye mer å velge i. Endret 6. september 2005 av perjohan Lenke til kommentar
Blib Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 Tusen, tusen takk perjohan, skal prøve å pugge flesteparten av de punktene der Angående nyere bil så har jeg rett og slett ikke råd. Denne med forsikring havner under 10k som også egentlig er for mye. Dette var egentlig bare billig for noe som funker. Kjøper ikke bilen for å kjøre raskt, lenge, akselerere raskt, imponere noen eller den typen ting. Har jeg rett og slett ikke råd til. Trenger en bil for fordelene det gir generelt med tanke på handling osv Hvor lenge bør jeg regne med at denne bilen holder, dersom den funker helt greit i morgen? Skal kjøres under 5k årlig tipper jeg, ikke noe spesiell utslitning. Og hvordan sjekker jeg forresten eksosanlegget? :S Lenke til kommentar
ToyDoc Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 (endret) For å sjekke om eksosanlegget er tett eller ikke, så er det vel bare og holde hånda foran eksosrøret. Om bilen kveles så er det tett, men om den ikke gjør det så er det ett hull. Skyt meg om jeg tar feil. Må jo holde helt inntil, så eksosen ikke har noen vei og gå. Og bilen må jo så klart gå. Kaller det eksosrøret, siden jeg er for trett til å huske det rette navnet Edit: lagt til ett par ting Endret 7. september 2005 av dankle Lenke til kommentar
Blib Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 Takker. Skal prøve å huske på det også Lenke til kommentar
VolvoRacing Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 bilen er sikkrt grei til handlig og småturer. den bruker jo nesten ingenting i bensin. det er vel kanskje 3sylindra motor i disse?? billig bil og forsikring også. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Det var da voldsomt til spekulering.. En bil til et par tusen kroner er da ikke noe å stresse så mye. Hvis den bilen er i tipp topp stand, vil jeg påstå at den er verdt 10k. Hvis du byr personen 3500 kr elns, så får du den nok. Om bilen er totalt ubrukelig, noe jeg regner med du sjekker når du sjekker den, får du allikevel igjen 1500 på vrakpanten! Klin til sier nå bare jeg. Lenke til kommentar
Darksun Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Kjøp. Corollaen min har gått nesten dobelt å langt og jeg har null i deleutgifter, aldri kjøpt så mye som en resvervedel på et år. Minus noen tennplugger da.. 4800 er billig, prøv seff å prute men jeg ville gått for den prisen. Du må bare være obs på at du får en bil, og ikke et 0-100 monster eller en H2. Gamle toyotaer dør aldri. Men som sagt, du blir siste eieren, så forsikr deg om at du liker bilen.. Det bør ikke være rust på noen av delene som går rundt, legg deg under bilen å se etter, kan godt være skitt der men ikke rust. Ser du mye rust så pirk i det med negelen, virker rusten fast og hard er det som regel overflade rust og kan fjernes med en kjærlig pussemanskin. Men hvis du kan grave i rusten med negelen, nesten som sand, ville jeg holdt meg unna. Skrappanten er på 1500, så i realiteten taper du ikke mer enn 2700 om alt skulle gå til h... Men prøv å prut på ting som kollisjonssikkerhet, rust og dårlig plass innvendig. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Her er det rom for pruting - bilen er kun eu godkjent til februar 06. Dvs du må ut med kostnader til eu-kontrollen om 5 måneder. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Ikke prøv å prut på denne, en forestående EU kontroll er ikke et pruteargument, den ser fin ut utvendlig og slitasjen på inventaret er antageligvis lavt med tanke på km. stand denne er veldig rimelig priset, når det gjeller motorlyden så har den orginalt en "mindre pen" motorlyd, det høres veldig godt at det er en 1 liter men starlet er per definisjon "basic transportation", kjøp den før noen andre gjør det Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Pass på EU-godkjenningen. Litt kjedelig om du står der i februar 2006 og ikke kommer gjennom godkjenningen når du har brukt 2815 (ca) på årsavgift.. Har forøvrig en VW Golf II 1989 modell til salgs i samma prisklasse, PM om du vil ha mer info.. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Pass på EU-godkjenningen. Litt kjedelig om du står der i februar 2006 og ikke kommer gjennom godkjenningen når du har brukt 2815 (ca) på årsavgift.. Men ettersom årsavgiften betales i mars, så er ikke det noe problem da Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Pass på EU-godkjenningen. Litt kjedelig om du står der i februar 2006 og ikke kommer gjennom godkjenningen når du har brukt 2815 (ca) på årsavgift.. Men ettersom årsavgiften betales i mars, så er ikke det noe problem da Og om vi er litt oppdaterte, så er alle biler med skilt på per 1.1.2006 årsavgiftspliktige, noe ikke alle har fått med seg.. Edit; På den annen side, om du ikke kommer gjennom EU-kontrollen, men har betalt årsavgiften, så kan du avregistrere bilen, samt vrake den, så får du igjen halve årsavgifta dersom du gjør alt før 1.juli 2006.. Endret 7. september 2005 av Marvil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå