Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger råd om WLAN Prob. Nytt utstyr

Anbefalte innlegg

Saken gjelder i et hybelkompleks. Det er 4 etasjer med ca 5 hybler i hver etasje. Rundt halvparten bruker nette så vil anta ca 10 tilkoblede maskiner.

Problemet den siste tiden har vært at jeg mister kontakt med internett med jevene mellomrom. For å gå i detalj,

Sånn i snitt hver 3 dag mister jeg tilgangen til internett, noen ganger flere ganger om dagen(ikke no fast mønster). Jeg får da singnal fra routern men får kun noen ganger koblet meg til for å få de nødvendige nettverks adr. Har ingen internettforbindelse eller forbindelse med de andre på det trådløse nette når jeg er tilkoblet under nedetiden. Singnastyrken blir halvert i forhold til når det er opperativt hver gang jeg faller ut.

Alt før routern funnker som det skal.

Problemet løses med å resette (kun starta på nytt) routern eller dra ut strømmen noen sek.

Har lite informasjon om selve produktene siden jeg ikke står ansvarlig men har fått ansvaret for å få en løsning her nå.

Det var først en Belkin Router som senere har blitt bytta ut med en TopCom router. Begge har samme problem.

Det brukes 64bits kryptering og det er ca 10 andre trådløse nettverk i samme området. 2 usikra, resten sikra med kryptering og kode.

Brukes kun trådløst så er ikke koblet til noen maskine direkte på routern med kabel.

Rekevidden er også noe for dårlig og er den del som sliter med å få kobla seg til så må bytte router

Mulig feilkilder jeg kan tenke på:

- For mange på netterverket til at routern kan takkle det

- Forstyrrelser fra andre trådløse nettverk

Mulige løsninger, kom med innspill gjerne

- Gå over fra Kryptering med kode til MAC adr system (gjerne for og mot her)

- Bytte router

Har prøvd

- Sette fast ip

Singnalstyrken er god ellers og litt dårlig under nedetid men mer enn bra nok til å få kontakt

Routern jeg har tenkt på er Linksys WRT54GX

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308435&cks=PRL

Grunnet at den har god rekevidde(testet på dinside.no)

og har hørt mye bra om linksys. Hastigheten skal vist være bra den og.

Så her trenger jeg erfaringer og forsalg

Endret av Duffy85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...