Gå til innhold

Telnet med PHP + bruke shell_exec()

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve meg på å koble til UNIX/Linux-servere ved hjelp av Telnet i PHP-script hvis dette lar seg gjøre (?)

Og i så fall lar det seg vel også gjøre å utføre kommandoer ved bruk av shell_exec() i det samme scriptet?

Det jeg i korte trekk ønsker å gjøre er å få logget meg på en Oracle-database/sjekke at en Oracle-service kjører, hente ut oppetid og evt. diskbruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en ting jeg ikke henger helt med på... Du ønsker å lage en telnet client ved hjelp av PHP for å bruke shell_exec?

Finnes det virkelig hoster som fortsatt kjører telnet? (er det i så fall en seriøs host?)

Hvis denne server hvor databasen er lokaliser er samme server som du lagrer dine PHP file så trenger du ikke å lage en telnet client, da trenger du bare å kjøre shell_exec() direkte på serveren. Du bruker ikke shell_exec() for å kjøre kommandoer på en annen pc.

Lenke til kommentar

1. Jeg vet ikke om shell_exec() er det riktige å bruke - det var bare en antakelse fra min side.

2. Databasene ligger på andre servere enn der PHP-scriptene skal kjøres fra.

3. Samtlige av serverne står i et lokalnett, så det er ikke snakk om en server hos en hosting-leverandør/ISP e.l. Jeg har full tilgang til de aktuelle serverne (altså som root).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...