Xqtor Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Tenkte jeg skulle prøve meg på å koble til UNIX/Linux-servere ved hjelp av Telnet i PHP-script hvis dette lar seg gjøre (?) Og i så fall lar det seg vel også gjøre å utføre kommandoer ved bruk av shell_exec() i det samme scriptet? Det jeg i korte trekk ønsker å gjøre er å få logget meg på en Oracle-database/sjekke at en Oracle-service kjører, hente ut oppetid og evt. diskbruk. Lenke til kommentar
ZiZe Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 nå har da php mulighet for ssh vel, http://no2.php.net/manual/en/function.ssh2-connect.php ville ikke dette kansje vært bedre? ellers er det ve mulig og gjøre det du spør om med fsock? http://no2.php.net/function.fsockopen Lenke til kommentar
???????? Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Det er en ting jeg ikke henger helt med på... Du ønsker å lage en telnet client ved hjelp av PHP for å bruke shell_exec? Finnes det virkelig hoster som fortsatt kjører telnet? (er det i så fall en seriøs host?) Hvis denne server hvor databasen er lokaliser er samme server som du lagrer dine PHP file så trenger du ikke å lage en telnet client, da trenger du bare å kjøre shell_exec() direkte på serveren. Du bruker ikke shell_exec() for å kjøre kommandoer på en annen pc. Lenke til kommentar
Xqtor Skrevet 6. september 2005 Forfatter Del Skrevet 6. september 2005 1. Jeg vet ikke om shell_exec() er det riktige å bruke - det var bare en antakelse fra min side. 2. Databasene ligger på andre servere enn der PHP-scriptene skal kjøres fra. 3. Samtlige av serverne står i et lokalnett, så det er ikke snakk om en server hos en hosting-leverandør/ISP e.l. Jeg har full tilgang til de aktuelle serverne (altså som root). Lenke til kommentar
???????? Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Hvorfor vil du da løse det så tungvindt? Bare sett opp en cron tab som sjekker dette og lagrer det i en fil. Så bruker du PHP til å kun hente innholdet i filene. Lenke til kommentar
Xqtor Skrevet 6. september 2005 Forfatter Del Skrevet 6. september 2005 (endret) Poenget er at jeg skal slippe å installere noe på hver server (30++), men heller lage en oppføring for hver server (med IP/DNS-navn og OS) i en databasetabell og bruker det til telnet. Endret 6. september 2005 av Xqtor Lenke til kommentar
???????? Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Det vil være MYE mer jobb å lage en TELNET klient enn å bare sette opp en enkel crontab. Lenke til kommentar
Xqtor Skrevet 6. september 2005 Forfatter Del Skrevet 6. september 2005 Ja, det er det nok. Og jeg kunne jo i tillegg risikere å lære noe nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå