Gå til innhold

Bra 3d og animasjonsprogram.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det hadde vært en fordel å si litt mer hva skal du animere? Hvor mye er du villig til å betale eller skal det være gratis programmer?

Et forslag for program er Bryce 5.5 det kan brukes til å lage ganske bra 3D bilder og animasjon i 3D og er ikke så veldig dyrt og ikke så veldig vanskelig å lære seg det grunnleggende. Det har helt klart en god del begrensinger, et alternativ som har mye av det samme er Vue 5. Begge disse programmene kan brukes til å lage ganske bra landskap, men å få til kompliserte objeter er mulig, men ikke alt er mulig.

Endret av pertm
Lenke til kommentar

Bryce får du på daz3d og Vue fra e-on. Du kan nok finne et eller begge av disse i nettbutikker i Norge, men da må du lette veldig gått fordi det er veldig få som har det. Jeg vil ikke påstå at dette er programmer som er lette å lære seg, det tror jeg det egentlig er veldig få ptogrammer som driver med 3D som er. Jeg vet det er demo for Vue, men er ikke sikker på Bryce. For Vue ville jeg anbefale å se på standar utgaven. De andre utgavene har jo mer egenskaper, og dermed nok noe vanskeligere å lære seg når en ikke kan så mye, men koster en god del mer.

Lenke til kommentar
Maya, best.

www.alias.com

Edit: Og nei, det er ikke så vanskelig til 'basic' bruk som alle skal ha det til.

Sålenge du skal holde deg til det basiske så tror jeg ikke det ene er lettere enn det andre, men de fleste gir jo opp før de har lært seg det basiske (ältså det du trenger for å komme igang).

Fordelen med maya og 3ds max er at det er tusenvis av tutorials ute på netter for de, pluss at du har ingen begrensninger, som du ville hatt i billige 3d-programmer.

EDIT: Selv synes jeg maya er et litt vanskeligere program å lære enn 3ds max, da det ikke er så "logisk" i startsfasen som det 3ds max er.

Endret av jh_
Lenke til kommentar

Heisann. Jeg foretrekker 3d Studio Max til både 3d og animasjon. Du får studentversjonen for 1000-lappen, og distribusjonslisens for rundt en 40-50.000 :) (slettes ikke ille!? :p )

Men jeg trur du har begitt deg ut på glatt-isen her! hehe...

Når man starter med et av disse programmene starter man med helt basic 3d-modellering. Tutorials og prøve-og-feile tar veldig lang tid før man får til noe som i heletatt blir sett på som brukbart av de som har brukt programmene før. Jeg vil regne med at man burde bruke minst 4 månder på dette stadiet før man begir seg ut på animasjon. Å animere i et av disse programmene er ikke bare å trykke på noen knapper, og maskinen gjør ting akkurat slik du vil ha de.

Selvsagt, det finnes unntak; hvis du med "animasjon" mener å få en liten ting til å flytte seg bortover en flate tar ikke dette mer enn noen dager å lære seg. Men jeg ser på animasjon som å få en figur til å bevege seg, så det ser bra ut i tillegg. Et annsikt må ha muskler, en kropp må ha skjelett (og veldig gjerne muskler) og alt dette lærer man seg ikke på 1-2-3 (desverre).

Med dette innlegget mener jeg absolutt ikke å skremme deg, men hvis du har planer om å begynne med dette vil du bli utrolig skuffet over hvor vannskelig det er, når du finner ut av du ikke lærer programmet iløpet av noen dager. (3d studio max kan man ta 3-årig studie i) ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...