Gammon Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 * • 2 x 2,3 GHz PowerPC G5 * • 512 MB DDR400 SDRAM (PC3200) - 2 x 256 MB * • 250 GB Serial ATA - 7200 rpm * • DVD±R/CD-RW (16x to-lags-SuperDrive-stasjon) * • ATI Radeon 9650 - 256 MB DDR SDRAM * • Apple Cinema HD Display (23-tommers LCD) * • Apple Keyboard & Apple Mouse * • Mac OS X * • Én FireWire 800-utgang * • To FireWire 400-utganger * • Tre USB 2.0-utganger * • Apple Mouse Image Sendes vanligvis innen: 3 dager Gratis levering Pris: NOK 28.328,00 Mva.: NOK 7.082,00 Sum: NOK 35.410,00 Så kjøper du ram fra et annet sted standard 2GB. Det er en KONGE grafisk stasjon med apple cinnimadisplay 23" som også er superb. Hvis mac er ikke er helt uspiselig så vil nok et slikt oppsett kicke ass. Eller 2 x 20" apple cin. display koster mer eller mindre det samme som en 23" Ja - er jo ett alternativ, har brukt Mac i de fleste av mine år som grafisk designer. Men, forrige gang (ca 1,5 år siden) jeg kjøpte arbeidsstasjon så ble det faktisk en PC. Selvfølgelig fyfy i miljøet, men jeg følte vel da at Mac-en hengte litt etter hastighetsmessig ift. PC-en. Kan nevne at jeg satt på en dual 2 Ghz G5, så det var den beste maskinen de hadde da. Opplevde da også en solid opptur i programmene jeg brukte etter overgangen til PC. Tror nå at Mac er på rett vei med Intelprosessor-planene, men jeg har ikke tid til å vente, og sånn sett er det jo litt uheldig å kjøpe Mac nå. Lenke til kommentar
Gammon Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 Siden du skal kjøre to skjermer kan du jo egentlig se bort i fra SLI. I beskrivelsen av hva du skal bruke PC'en til står det ingenting om dataspill. I så tilfelle foreslår jeg følgende: Hovedkort: MSI K8N NEO4 F nforce4 S-939 til kr. 850,- (Spart kr. 945,-) Skjermkort: XFX GeFORCE 6600GT 128MB PCIe til kr. 1695,- (Billigste jeg fant med Dual DVI.) Penger spart: 2000,- Totalt spart kr. 2945,- Ny totalpris: 34055,- Ikke dumt forslag, det der. Men tror jeg går for det 7800-kortet. Kan være greit med litt spill innimellom Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Hvis du prioritetrer seriøst arbeid foran spill: http://www.pny-europe.com/uk/quadro_fx_700.asp (vifteløs) http://www.pny-europe.com/uk/quadro_fx_pcie_1400.asp http://www.pny-europe.com/uk/quadro_fx_pcie_4400.asp Det er nVidia Quaddro FX som gjelder utafor lekegrinda. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Vel, det høres litt merkelig ut. Hele adobe cs2 pakken så er jo apple vanlig vis et stykke foran x86 verden. Eller så kan jeg nevne at tiger har gitt oss grafikere en heftig ytelses økning. Grunnet core image http://www.apple.com/macosx/features/coreimage/ og at Tiger har gitt en generel ytelses øknin og mye bedre minnebehandling. Men det er jo mange som synes at mac henger etter og mange som synes win henger etter. Men når du begynner å sette MYE minne i maskinen så begynner macen å sparke skikkelig fra seg. Uansett om du velger win, mac eller linux for den del så vil jeg på det strerkeste anbefalle apple sine skjermer. De er fantastiske, rett og slett. De slår lacie hands down. Angående Intel prossesorene så vil jeg tørre å si at de første vil være ganske treige grunnet at svært mye software må bli emulert. Skal ikke gå mye inn på det, mne jeg hadde heller vært den siste som hadde kjøpt en G5, enn den første som kjøpte intel. De siste 2 OS oppdateringene har gitt G5 en solid ytelses økning, og det har vært store os optimaliseringer som har hjelpet brukerene å være mye mer produktiv. Minne håndteringen har også blitt bedre. Det har skjedd mye siden 1,5år siden som har gjort at mac har kommet i en mye sterkere posisjon. Men har du en maskin til 35k så vil nok du være fornøyd anyhow. Endret 7. september 2005 av Macfan Lenke til kommentar
Lorang-Dahl Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Mine småtips, som grafiker; Du vil spare mye penger på å bytte ut prosessoren, hvor mye PS-filter bruker du egentlig? =) At du har 2 gb minne, er en fordel, det er der man fort merker forskjell.. Jeg ville heller ha spart de to tusen på prosessorbytte.. Videre, av toskjermsoppsett; Jeg har brukt det nå en god stund, og finner det behagelig. MEN jeg tror nødig jeg hadde brukt mye penger på det. Kjøper du deg en god skjerm med høy oppløsning får du nesten (klypesaltosv.) samme effekten. Christoffer Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 En liten kommentar til dere som synes det blir for mye med to skjermer: Jeg er tilhenger av to skjermer når det gjelder masse bruk av forskjellige vinduer og slikt. Sitter nå på 2x 24" widescreen LCD fra Dell og det er utrolig behagelig med så mye plass å boltre seg på. Evt. kan du kjøpe deg en god skjerm (20"+) nå men sette av penger til en til i nærmeste framtid Lenke til kommentar
Gammon Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Mye gode innspill her nå. Ang. Quadro, hvor får man tak i disse, pris...? Tror nok også jeg vil bli fornøyd både med PC og Mac til den prisen, Macfan. Men et annet argument til at jeg heller mot PC er at jeg har det hjemme, og det kommer til å bli aktuelt med en del hjemmejobbing Kommer absolutt til å vurdere Apple skjerm, det vet jeg de er gode på. To skjermer vs en: Er litt usikker enda her. Alternativ 1 er å gå for en god skjerm, og så evt. bruke den gamle Samsung 19" som skjerm nr. 2. Alternativ 2 blir å kjøpe 2 gode skjermer. PS: hvilken prosessor foreslår du da, Lorang-Dahl? Endret 7. september 2005 av Gammon Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 å kjøpe quadro FX og slike spesialkort når det ikke er 3d du holder på med. Bare bortkastede penger. Kjøp et vanlig skjermkort med dual dvi (så du har mulighet for 2 lcd skjermer). Lenke til kommentar
Gammon Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 å kjøpe quadro FX og slike spesialkort når det ikke er 3d du holder på med. Bare bortkastede penger. Kjøp et vanlig skjermkort med dual dvi (så du har mulighet for 2 lcd skjermer). Ja, regner med at de er mer beregnet for 3D, ja. Lenke til kommentar
Lorang-Dahl Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Jeg ville nok heller gått for en AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, til ca 2400 kr. Du sparer mye penger, og ytelsen vil nok ikke droppe merkbart. Er jo mye i minnet arbeidet vårt ligger =) Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Mye gode innspill her nå. Ang. Quadro, hvor får man tak i disse, pris...? http://www.psdata.no/ps.asp?tcl=2623&mlevel=011300 Pris fra ca. 1.700,- til ca. 55.000,- inkl. mva. Er usikker på hvilken modell du bør velge da jeg ikke kjenner Maya og hva det krever, men produsenter av 3D-programmer har gjerne en liste over anbefalte kort... Lenke til kommentar
Gammon Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 Mye gode innspill her nå. Ang. Quadro, hvor får man tak i disse, pris...? http://www.psdata.no/ps.asp?tcl=2623&mlevel=011300 Pris fra ca. 1.700,- til ca. 55.000,- inkl. mva. Er usikker på hvilken modell du bør velge da jeg ikke kjenner Maya og hva det krever, men produsenter av 3D-programmer har gjerne en liste over anbefalte kort... Ja, men jeg bruker ikke maya, ingen 3d-programmer, stort sett Adobe CS-serien og Macromedia Studio-serien Lenke til kommentar
Gammon Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 Jeg ville nok heller gått for en AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, til ca 2400 kr. Du sparer mye penger, og ytelsen vil nok ikke droppe merkbart. Er jo mye i minnet arbeidet vårt ligger =) Tror nok ytelsen vil droppe mye når jeg bruker flere programmer samtidig, og det gjør jeg jo stadig vekk. Flere tester på multitasking og X2-prosessorene tilsier ihvertfall det. Derfor er det verdt de par tusen ekstra for meg Lenke til kommentar
tema95 Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Mye gode innspill her nå. Ang. Quadro, hvor får man tak i disse, pris...? http://www.psdata.no/ps.asp?tcl=2623&mlevel=011300 Pris fra ca. 1.700,- til ca. 55.000,- inkl. mva. Er usikker på hvilken modell du bør velge da jeg ikke kjenner Maya og hva det krever, men produsenter av 3D-programmer har gjerne en liste over anbefalte kort... Ja, men jeg bruker ikke maya, ingen 3d-programmer, stort sett Adobe CS-serien og Macromedia Studio-serien Måtte bare ile til: Tror de fleste her ikke arbeider mye med 2D, foto etc. Jeg ville valgt et Matrox kort, fra G550 og oppover. Matrox har også proffe 2D kort spesielt utviklet for filmrendering, men da begynner det å koste. Mvh Terje Edit: Rettet skrivefeil. Lagt til: Bruker selv Matrox G450 på DVI 19" LCD. Photoshop, InDesign m.m. Uslåelig! Tilføyd: Les Matrox p650 Endret 7. september 2005 av tema95 Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Hva med en amd x2 3800+ 2 GB minne og et msi K8N neo-F kort? Skal vel kicke bra unna det og har to kjerner uten at den koster skjorta. Trenger du firewire, får du kjøpe enten et firewire kort eller kjøpe premium versjonen av kortet. Lenke til kommentar
Gammon Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Mye gode innspill her nå. Ang. Quadro, hvor får man tak i disse, pris...? http://www.psdata.no/ps.asp?tcl=2623&mlevel=011300 Pris fra ca. 1.700,- til ca. 55.000,- inkl. mva. Er usikker på hvilken modell du bør velge da jeg ikke kjenner Maya og hva det krever, men produsenter av 3D-programmer har gjerne en liste over anbefalte kort... Ja, men jeg bruker ikke maya, ingen 3d-programmer, stort sett Adobe CS-serien og Macromedia Studio-serien Måtte bare ile til: Tror de fleste her ikke arbeider mye med 2D, foto etc. Jeg ville valgt et Matrox kort, fra G550 og oppover. Matrox har også proffe 2D kort spesielt utviklet for filmrendering, men da begynner det å koste. Mvh Terje Edit: Rettet skrivefeil. Lagt til: Bruker selv Matrox G450 på DVI 19" LCD. Photoshop, InDesign m.m. Uslåelig! Tilføyd: Les Matrox p650 Meget interessant det der - skal sjekke opp litt nærmere rundt den, virker som midt i blinken for meg, takk for tipset. Edit: Fant ikke den Matrox p650 128 MB på noen webbutikker i Norge Endret 7. september 2005 av Gammon Lenke til kommentar
Gammon Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 Hva med en amd x2 3800+ 2 GB minne og et msi K8N neo-F kort? Skal vel kicke bra unna det og har to kjerner uten at den koster skjorta. Trenger du firewire, får du kjøpe enten et firewire kort eller kjøpe premium versjonen av kortet. Det vil være et godt alternativ. X2 3800 gjør det også godt på flere tester jeg har sett. Her vil mitt endelig valg på resten av komponenten avgjøre hva jeg velger Lenke til kommentar
tema95 Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Mye gode innspill her nå. Ang. Quadro, hvor får man tak i disse, pris...? http://www.psdata.no/ps.asp?tcl=2623&mlevel=011300 Pris fra ca. 1.700,- til ca. 55.000,- inkl. mva. Er usikker på hvilken modell du bør velge da jeg ikke kjenner Maya og hva det krever, men produsenter av 3D-programmer har gjerne en liste over anbefalte kort... Ja, men jeg bruker ikke maya, ingen 3d-programmer, stort sett Adobe CS-serien og Macromedia Studio-serien Måtte bare ile til: Tror de fleste her ikke arbeider mye med 2D, foto etc. Jeg ville valgt et Matrox kort, fra G550 og oppover. Matrox har også proffe 2D kort spesielt utviklet for filmrendering, men da begynner det å koste. Mvh Terje Edit: Rettet skrivefeil. Lagt til: Bruker selv Matrox G450 på DVI 19" LCD. Photoshop, InDesign m.m. Uslåelig! Tilføyd: Les Matrox p650 Meget interessant det der - skal sjekke opp litt nærmere rundt den, virker som midt i blinken for meg, takk for tipset. Edit: Fant ikke den Matrox p650 128 MB på noen webbutikker i Norge Komplett, hvis det er PCIe du skal ha: Komplett Lenke til kommentar
Gammon Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 Mye gode innspill her nå. Ang. Quadro, hvor får man tak i disse, pris...? http://www.psdata.no/ps.asp?tcl=2623&mlevel=011300 Pris fra ca. 1.700,- til ca. 55.000,- inkl. mva. Er usikker på hvilken modell du bør velge da jeg ikke kjenner Maya og hva det krever, men produsenter av 3D-programmer har gjerne en liste over anbefalte kort... Ja, men jeg bruker ikke maya, ingen 3d-programmer, stort sett Adobe CS-serien og Macromedia Studio-serien Måtte bare ile til: Tror de fleste her ikke arbeider mye med 2D, foto etc. Jeg ville valgt et Matrox kort, fra G550 og oppover. Matrox har også proffe 2D kort spesielt utviklet for filmrendering, men da begynner det å koste. Mvh Terje Edit: Rettet skrivefeil. Lagt til: Bruker selv Matrox G450 på DVI 19" LCD. Photoshop, InDesign m.m. Uslåelig! Tilføyd: Les Matrox p650 Meget interessant det der - skal sjekke opp litt nærmere rundt den, virker som midt i blinken for meg, takk for tipset. Edit: Fant ikke den Matrox p650 128 MB på noen webbutikker i Norge Komplett, hvis det er PCIe du skal ha: Komplett Selvfølgelig, hvorfor fant ikke jeg den? Lenke til kommentar
tema95 Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Selvfølgelig, hvorfor fant ikke jeg den? Kanskje du ikke brukte PRISGUIDEN? Terje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå