Gå til innhold

Ny grafisk arbeidsstasjon, budsjett ca 35 k

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny PC som skal brukes hovedsaklig til grafisk arbeid. Bruker programmer som Photoshop, InDesign, Dreamweaver, Flash, osv. Trenger hjelp til konfigurering av denne. Ønsker at alt skal kunne settes sammen av en webshop (kanskje med unntak av skjerm og ekstern HD) og har gode erfaringer med Netshop.

Stikkord vedr. maskinen: Høy ytelse, kommer ikke å oppgradere på minimum 2 år. Stille. God kvalitet. Sikkerhet mot tap av data. Ønsker 2 skjerms LCD-løsning, helst 20" pga. oppløsning. God kvalitet på billedvisning.

Mitt forslag fra Netshop:

• 15115 Lian Li Miditower, Aluminium, Sølv - PC-V1100USB u/powersupply - kr 2 575,00
  • 17278 MIST 500 watt strømforsyning - 20/24 pins, S-ATA, med nettkabel - kr 895,00
  • 15243 DFI Lanparty NF4 SLI-DR hovedkort - ATX/S-ATA/Dual-GB-LAN/8ch-LYD/1394 - kr 1 795,00
  • 16745 AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2 Ghz BOXED - Socket 939 2x1MB cache Dual-Core - kr 4 695,00
  • 15886 OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition - PC-3200 2x1024MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L. - kr 2 295,00
  • 17356 Club3D Geforce 7800 GT 256MB PCIe - 256MB GDDR3/VIVO/Dual DVI/TV-out/SLI - kr 3 695,00
  • 13480 Western Digital 250GB S-ATA 7200 RPM - Caviar RAID Edition 8MB cache FDB - kr 2 550,00 (2 stk)
  • Tastatur, mus og musematte i god kvalitet - kr 1 000,00,-
  • 16735 Western Digital USB/Firewire 320GB 8MB - Dual-option MediaCenter 8-in1Card Reader - kr 2 050,00 (ekstern backupHD)
  • 14312 Microsoft Windows XP PROFESSIONAL OEM Norsk versjon m/SP2 (E85-03026) - kr 1 195,00
  • 13665 LaCie Photon Vision II 20" LCD DVI/VGA - kr 13 990,00 (2 stk)
  • 12352 Produksjon og testing av PC stasjonær - kr 370,00

Sum ca kr 37 000,-

Skulle gjerne ha krympet denne prisen litt. Er også veldig usikker på komponenter. Alle innspill tas i mot med takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjønner at du til den prisen gjærne vil LL men kan du ikke klare deg med noe billigere. selv om du ikke har så mange disker er kansje CM stacker noe for deg (skal jo ha god kvalitet det) :thumbup: Du sparer jo også 1180kr!

Kan gjerne klare meg med billigere :) Hvor mye større er stacker, hva med støynivå, andre fordeler/ulemper?

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg bytta ut hovedkortet med et Asus A8N Premium, siden det har passiv chipset kjøler. DFI kortet har en liten rakker av en vifte, som sitter slik at den ikke er så lett å bytte ut siden skjermkortet er i veien. Vil også driste meg til å si at den WD disken bråker mer enn samme disk fra Seagate. Har prøvd et Stacker kabinett nå en stund, og det fungerer meget bra, har plass til mange disker. Dyben på Stacker kabinettet er på 58cm, som gjør at det blir meget godt med plass mellom disker og hovedkort. Så ville jeg også investert i en annen vifte, f.eks Zalman 7700

Endret av Lord_Linus
Lenke til kommentar
Stacker er STOR!53cm høy, 58dyp og22 bred. Den kan lett oppgraderes med flere diker! Støynivået er vel normalt hvis ikke hadde vel ikke så mange kjøpt det! :thumbup::w00t:

eg kan absolutt anbefale CM stacker, fekk det for 1 mnd sia..er rett og slett fantastisk bra kabinett. harddisk modulen fungerer bra:D og det er MASSE plass, har vannkjøling med radiator og mange disker inni, passer fint, og er fortsatt masse rom:P

Lenke til kommentar

Ok, har oppdatert valget til en CM Stacker, sparer litt penger der. Har også byttet til Asus hovedkort og Zalman 7700 CPU-kjøler. Mitt forløpige oppsett: Min handlevogn.

Diskene er det ikke mye å spare på, tror ikke jeg ønsker å bytte disse, men går for en mindre utgave på den eksterne utgaven, og sparer litt penger der.

Skjermkort: Her er jeg usikker, vil jo helst ha litt 3D ytelse også, men det er 2D ytelsen som er viktig - at bildet er bra, og at det er stillegående. Er det noen som har forslag til stillegående kort som også takler dual-dvi?

Har noen erfaringer med LaCie-skjermen som jeg har tatt med?

Endret av Gammon
Lenke til kommentar
Mine erfaringer med 7800Gt og GTX kortene er at dem er meget stillegående, merket faktisk forskjell fra asus x800xt til 7800GTX.  Du har ikke vurdert dette tastaturet:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5227 , meget deilig å skrive på.

Men jeg ville fremdeles byttet ut den interne WD disken med enn fra Seagate, dette pga støynivået. Ellers ser det toppers ut.

Ja, tastaturet så lekkert ut, ikke tvil om det. Men - nå sitter jeg på det KeyTronic-tastaturet hjemme, og er så fornøyd med det - vil derfor ikke bytte ;) Harddisk: Dette er jo Raid-edition og skal ikke støye så mye som de ordinære diskene, er oppgitt til 26dB. Hva er støynivået på de du forslår?

Lenke til kommentar
Mine erfaringer med 7800Gt og GTX kortene er at dem er meget stillegående, merket faktisk forskjell fra asus x800xt til 7800GTX.  Du har ikke vurdert dette tastaturet:

Men jeg ville fremdeles byttet ut den interne WD disken med enn fra Seagate, dette pga støynivået. Ellers ser det toppers ut.

Ja, tastaturet så lekkert ut, ikke tvil om det. Men - nå sitter jeg på det KeyTronic-tastaturet hjemme, og er så fornøyd med det - vil derfor ikke bytte ;) Harddisk: Dette er jo Raid-edition og skal ikke støye så mye som de ordinære diskene, er oppgitt til 26dB. Hva er støynivået på de du forslår?

Hadde faktisk Keytronic selv før jeg gikk over til det Logitech, men nok om det. Fant på sidene til komplett at lydnivået lå på 28dB. Men så også gj.snitt søke tid på WD var på 8.9ms, mens den til seagate hadde 8ms, har den WD disken støtte for NCQ, fant det nemlig ikke ut. Men må få lov til å si at oppsettet ditt ser meget bra! Håper du blir fornøyd med den.

Lenke til kommentar

Hadde faktisk Keytronic selv før jeg gikk over til det Logitech, men nok om det. Fant på sidene til komplett at lydnivået lå på 28dB. Men så også gj.snitt søke tid på WD var på 8.9ms, mens den til seagate hadde 8ms, har den WD disken støtte for NCQ, fant det nemlig ikke ut. Men må få lov til å si at oppsettet ditt ser meget bra! Håper du blir fornøyd med den.

Jepp, tror nok jeg blir fornøyd - skulle bare mangle til den prisen, hehe. Du har et poeng der, søketiden er litt lavere på Maxtor, og jeg tror ikke WD støtter NCQ, får fintenke litt på det da. Har også tenkt å kjøre disse i RAID0.

Trenger jeg kabinettvifter til Stacker-kabinettet, og hva anbefales i såfall?

Lenke til kommentar

Du sier at du "ønsker" 2stk. lcdskjermer, er det virkelig nødvendig? det er det som dytter prisen opp til det ultimate..

kanskje vurdere 2stk. litt billigere lcd-er, eller gå over til 1 som er litt bedre.

:thumbup:

EDIT: Vil anbefale det stacker på det sterkeste! Har stacker selv og synes at stacker passer perfekt til alt! kabinett vifter følger med som sagt!

(Stacker spesifikasjoner!)

Endret av Man0war
Lenke til kommentar

* • 2 x 2,3 GHz PowerPC G5

* • 512 MB DDR400 SDRAM (PC3200) - 2 x 256 MB

* • 250 GB Serial ATA - 7200 rpm

* • DVD±R/CD-RW (16x to-lags-SuperDrive-stasjon)

* • ATI Radeon 9650 - 256 MB DDR SDRAM

* • Apple Cinema HD Display (23-tommers LCD)

* • Apple Keyboard & Apple Mouse

* • Mac OS X

* • Én FireWire 800-utgang

* • To FireWire 400-utganger

* • Tre USB 2.0-utganger

* • Apple Mouse

Image

Sendes vanligvis innen:

3 dager

Gratis levering

Pris: NOK 28.328,00

Mva.: NOK 7.082,00

Sum: NOK 35.410,00

Så kjøper du ram fra et annet sted standard 2GB. Det er en KONGE grafisk stasjon med apple cinnimadisplay 23" som også er superb. Hvis mac er ikke er helt uspiselig så vil nok et slikt oppsett kicke ass.

Eller 2 x 20" apple cin. display koster mer eller mindre det samme som en 23"

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Siden du skal kjøre to skjermer kan du jo egentlig se bort i fra SLI. I beskrivelsen av hva du skal bruke PC'en til står det ingenting om dataspill.

I så tilfelle foreslår jeg følgende:

Hovedkort: MSI K8N NEO4 F nforce4 S-939 til kr. 850,- (Spart kr. 945,-)

Skjermkort: XFX GeFORCE 6600GT 128MB PCIe til kr. 1695,- (Billigste jeg fant med Dual DVI.) Penger spart: 2000,-

Totalt spart kr. 2945,-

Ny totalpris: 34055,- :thumbup:

Lenke til kommentar
Du sier at du "ønsker" 2stk. lcdskjermer, er det virkelig nødvendig? det er det som dytter prisen opp til det ultimate..

kanskje vurdere 2stk. litt billigere lcd-er, eller gå over til 1 som er litt bedre.

EDIT: Vil anbefale det stacker på det sterkeste! Har stacker selv og synes at stacker passer perfekt til alt! kabinett vifter følger med som sagt!

(Stacker spesifikasjoner!)

Ja, det er selvfølgelig en mulighet. Det er ihvertfall viktig at en skjerm er av god kvalitet, for å vurdere bilder og slikt. Grunnen til at jeg vil ha to skjermer er at de programmene jeg bruker har så mye paletter og slikt. Samtidig bruker jeg ofte flere program samtidig, klipper og limer i mellom...

Er det noen som har erfaringer med å jobbe med dual LCD? Har ikke gjort det selv på endel år nå, men savner det fortsatt :)

Kom forresten på at jeg har en 2-3 år gammel 19" LCD fra Samsung tilgjengelig, kan jo være en løsning å kjøre den som en skjerm nr. 2...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...