Gå til innhold

Rød-grønt hever tollgrensa?

Anbefalte innlegg

Hvordan kan du si han lyver,det er jo bare noe du tar ut av luften, fjerning av utbytteskatten har ap hele tiden vert imot og de har sagt at de vil gjenninføre denne, noe Høyre har vert imot helt til det siste halvåret da mange høyrefolk begynte å innrømme at det var en stor feil å fjerne denne, da ble den foreslått innført igjen. Men nok en gang dette har ap stått på hele tiden, at høyre må krype til korset er en annen sak  :D

Poenget med at de fjernet utbytteskatten, var at dette resulterte i en dobbeltbeskatning på de samme pengene. Dette ville de borgelige gjøre noe med. Nå skal den innføres, men i en annen form enn det Ap vil. Ap har sagt at det kommer en skatteskjerpelse på 3-4 mrd (edit: for at de skal komme tilbake til 2004-nivå). De sier at dette utelukkende skal komme i form av utbytteskatt. Men problemet er bare det at utbytteskatten kommer i sammenheng med skatteletter. Da kan ikke Ap si at de skal innføre utbytteskatten, for den skal jo innføres uansett. Da må de ta de 3-4 mrd. fra et annet sted. Ergo lyver Stoltenberg.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De rødgrønne har alltid vært for en heving av tollgrensa. Hva får de godtroene til å tro at de vil gjøre noe med det denne gangen?

Når tollgrensen har ligger på det samme siden 1972 (tror jeg det var) så er det på tide.

På den annen side er det mye enklere å bestille over nettet nå enn den gang. Ja, jeg vil faktisk si at jeg ofte liker bedre å bestille over nettet siden jeg får det omtrent rett i postkassa i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar
De rødgrønne har alltid vært for en heving av tollgrensa. Hva får de godtroene til å tro at de vil gjøre noe med det denne gangen?

Når tollgrensen har ligger på det samme siden 1972 (tror jeg det var) så er det på tide.

På den annen side er det mye enklere å bestille over nettet nå enn den gang. Ja, jeg vil faktisk si at jeg ofte liker bedre å bestille over nettet siden jeg får det omtrent rett i postkassa i løpet av kort tid.

her handler det om å få flertall for et forslag.

Ved å stemme på dem denne gangen kan vi endelig få dette realisert.

Høyresiden er vel ikke spesielt for dette da det kan rykke litt i kontrollen til kapitalistene som i dag styrer markede . :hmm:

Lenke til kommentar
her handler det om å få flertall for et forslag.

Ved å stemme på dem denne gangen kan vi endelig få dette realisert.

Om du vil stemme venstrevridd får være din egen sak, men du kan ikke seriøst mene at du baserer stemmen din utelukkende på en fillesak som denne?

Det har jeg vel aldri nevnt heller, jeg ser det totale bildet der jeg prioriterer likeverd og deling av sosiale goder fremfor at jeg sel skal få noen kroner i skattelette. Egosimen på høyresiden har drevet meg over på den andre siden nå.

Lenke til kommentar
Men det er ikke noe moralsk i å stjele fra folk, eller tvinge folk til noe de ikke vil.

Det har du helt rett i derfor ble jeg lei av dette "tyveriet" der det fordekkes med skattelette til alle og der en gir de fattigste noen hundrelapper samtidig som de rike får titusener . Og som ikke det skulle vere nok så økes egenandelene med mere enn de fattigste får i skattelette.

Skatt er en plikt,noe som ser ut til å vere vanskeligere å vanskeligere å forstå jo høyere en kommer i inntektsgruppene, det er en plikt å vere med i fellelsskapet.

Topp moderne veier skal de ha sykehus og helsepersonell skoler og all mulig service skal de ha,men når det skal betales så er det en straff og et tyveri :whistle:

Jeg har ingenting imot at folk tjener penger,men det blir et paradoks at menst landet får flere og flere fattige så sitter de rikeste som nullskatteytere .

Jeg velger som sagt heller å si nei til noen kroner i skattelette for å få et mere solidarisk og rettferdig samfunn.

Lenke til kommentar
Når det gjelder bensinprisene, er jamringen over denne helt latterlig. Sammenlignet med inntekt har Norge nest billigst bensin i Europa. Bare Danmark har billigere bensin. Bensinprisene har økt mindre enn prisene generelt de siste 15 åra. Kollektivtrafikkprisene ligger derimot langt over den generelle prisstigninga, det er mye viktigere å gi folk et godt kollektivtrafikktilbud enn å senke bensinprisene!

Men hva med andre avgifter? Der ligger vi godt over nabolandene. Hva koster det å få ett pass her i landet? 990kr! Og i Sverige? Ca 230kr. Hva koster det å omregistrere en rimelig ny bil her landet? Ca 10-15000kr ++. Og hva koster det i Sverige? Noen hundrelapper..

Bensin er for dyr, og kollektivtilbudet er for dårlig. Når jeg skal på jobb på søndagsmorgen, er jeg avhenging av bil eller taxi. Skal jeg ta den ene bussen som går da, må jeg dra hjemmefra over 1 time tidligere enn nødvendig. Og det er uaktuellt! Kanskje har vi billig bensin i forhold til andre land, men vi knuser dem i andre avgifter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

VG: Tanker svensk.

Bensinavgifter og moms utgjør 59,6 prosent av dagens pumpepris i Sverige. I Norge utgjør avgiftene 62 prosent, og siden 1986 har våre bensinavgifter vært høyere enn i Sverige.

Så store forskjellen er det ikke i avgiftene. Pengene spares helst inn pga. sterk krone.

Lenke til kommentar
Bensinavgifter og moms utgjør 59,6 prosent av dagens pumpepris i Sverige. I Norge utgjør avgiftene 62 prosent, og siden 1986 har våre bensinavgifter vært høyere enn i Sverige.

Så store forskjellen er det ikke i avgiftene. Pengene spares helst inn pga. sterk krone.

Ja men de store forskjellene ligger i andre avgifter som er forbunnet med å kjøpe og eie bil, her ligger Norge milevis høyere .

Lenke til kommentar

Ja men de store forskjellene ligger i andre avgifter som er forbunnet med å kjøpe og eie bil, her ligger Norge milevis høyere .

Og vil de rødgrønne gjøre noe med de skyhøye bilavgiftene?

Lenke til kommentar
Men det er ikke noe moralsk i å stjele fra folk, eller tvinge folk til noe de ikke vil.

Det har du helt rett i derfor ble jeg lei av dette "tyveriet" der det fordekkes med skattelette til alle og der en gir de fattigste noen hundrelapper samtidig som de rike får titusener . Og som ikke det skulle vere nok så økes egenandelene med mere enn de fattigste får i skattelette.

Du klarer ikke så slingre deg ut av dette med retorisk akrobatikk. Når du gir noe tilbake til eieren igjen (skattelette), så er ikke det tyveri. Tyveri er det når du tar fra noen noe de eier (skatt). Nå har vi et velferdssamfunn så statens tyveri av våre penger må til. Men siden det er rent tyveri, så bør det begrenses noe. Dette har altså dagens regjering gjort, og samtidig har de faktisk fått inn mere skattepenger.

Skatt er en plikt,noe som ser ut til å vere vanskeligere å vanskeligere å forstå jo høyere en kommer i inntektsgruppene, det er en plikt å vere med i fellelsskapet.

Mer svada og generaliserende hat, som tatt rett fra Maos lille røde.

Topp moderne veier skal de ha sykehus og helsepersonell skoler og all mulig service skal de ha,men når det skal betales så er det en straff og et tyveri  :whistle:

Hvem snakker du om nå? Hvem er "de"?

Jeg har ingenting imot at folk tjener penger,men det blir et paradoks at menst landet får flere og flere fattige så sitter de rikeste som nullskatteytere .

De logiske kortslutningene sitter tett i argumentasjonen din. Du gjør det ikke noe bedre for de fattige ved å skatte de som skaper arbeidsplasser for hardt, for da forsvinner arbeidsplassene, og de fattige blir sittende igjen som fattige.

Nå kommer du selvsagt med den sedvanlige "men de som ikke kan jobbe da"-svadaen, hvorpå jeg igjen svarer: Disse som faller utenfor skal vi selvsagt ta oss av, men du trenger ikke å ødelegge for alle andre av den grunn ved å legge til rette for at arbeidsplasser skal forsvinne.

Jeg velger som sagt heller å si nei til noen kroner i skattelette for å få et mere solidarisk og rettferdig samfunn.

Nå viste det seg at skattelette var svært positivt, fordi det førte til enda mere skattepenger i kassa. Så du trenger ikke å stjele så mye for å få penger likevel. Men det har ikke sosialistene - nyfrelste sådanne eller ikke - skjønt.

Lenke til kommentar

Hva sosialistene har skapt opp gjennom tidene av usosiale skatter og avgifter:

Toppskatt med lavt innslagspunkt

Høye bilavgifter (takket være trangsynte og grådige sosialister var sikkerhetsutstyr som airbag svindyrt før)

Høye matpriser og alkoholavgifter, som fører til storslått handelslekkasje til utlandet

Delingsmodellen, en drepende skatt for bedriftseiere

Pluss mange andre usosiale avgifter. Måtte sosialistene tape valget med stor margin.

Resultat av sosialistenes destruktive politikk:

Faren min ville starte en ny bedrift på tidlig 90-tallet. Det var midt i Ap sitt sosialiststyre. Den første telefonen han fikk, var fra skatteetaten. Hun som ringte, ville ha greie på hva faren min regnet med å tjene første året. Det sier litt om det grådige samfunnet som sosialistene er for. Et godt samfunn må bygges nedenfra og opp med fokus på enkeltmenneskets valgfrihet. Ikke ovenfra og ned med en "staten vet best"-mentalitet som sosialistene og kommunistene står for.

Lenke til kommentar
Kort og godt: Dette er en fillesak. Hva i huleste spiller det for noen rolle om grensa for en frivillig handel økes til 1000kr når andre skatter og avgifter (som ikke er frivillge på samme måte) økes minst like mye??

Sett ditt eget liv i perspektiv i den store sammenhengen. Hvilken rolle spiller det egentlig om de lever eller dør, når man tenker på alle de lidelser som finnes ellers rundt i verden? :shrug:

Å antyde at man skal drite i små saker, fordi det finnes større, er bare dumt. Hvis du gir blaffen, så hvorfor bry deg med det?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...