Gå til innhold

Norske studenter svømmer i penger

smetho

Anbefalte innlegg

Henviser til denne artikkelen i VG. Her sier de at studenter aldri har hatt bedre råd enn idag.

Utifra egne erfaringer og andre studenter jeg kjenner så vasser vi studenter langt ifra i penger. Innser de ikke i denne undersøkelsen at vi også har utgifter som alle andre, og at disse utgiftene har økt iløpet av årene? Det er mye dyrere å leve idag enn det var før. Ja, levestandarden har også økt og vi forventer mer idag, men det betyr ikke at studenter har bedre råd. Kjenner studenter som har måttet levd for 1000kr i måneden når alle utgifter var betalt, selv når en bodde sammen med andre.

Klarer meg ok idag, men da må jeg jobbe store deler av sommeren samt to og tre kvelder i uken resten av året. Hadde jeg ikke jobbet og heller fokusert 100% på studiene så hadde jeg ikke klart meg. Da MÅTTE jeg hatt foreldre som hjalp meg økonomisk, eller ha sultet.

I tillegg: et lån er et lån, det er ikke mine penger og må tilbakebetales.

Hvordan har du det som student? Er det bare meg som reagerte litt på hvor godt studenter tilsynelatende har det ifølge den undersøkelsen?

EDIT:

PS. Jeg har enda ikke betalt bøker som er nødvendige for studiet. Normalt koster disse mellom 2-3000kr

EDIT 2: Hadde visst skrevet 100kr måneden - den var vel litt drøy.

Endret av smetho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidenes bullshitundersøkelse. Jeg har drøye 15000 på bok som snart forsvinner ut av vinduet grunnet ødelagt datamaskin. Jeg klarer heller ikke å skaffe meg jobb. Foreldrene mine har også kuttet meg bort rent økonomisk.

Ergo, jeg må leve på studielånet. (Som jeg enda ikke har fått)

Lenke til kommentar

Studenter som har begynt på forkurs for ingeniørutdanninger, men som kun mangler realfagene (ikke norsk, engelsk, samfunnsfag m.m). Får fra dette året av kun halvt studielån. Skjønner igrunn ikke denne tankegangen, skal man bli straffet fordi man ikke vil ta opp fag man har fått bra i?

Lenke til kommentar
Det er basert på timetall. De regner med at siden du kan skal ta visse timer, så kan du jobbe utenom.

Poenget er at i en by som Trondheim med x-tusen studenter så er det ikke barebare å få en jobb ved siden av. Slikt kan ta tid, og hva skal man så gjøre fram til man får jobb? Dessuten, det å ta fag tilsvarende 2MX, 3MX, 2FY og 2KJ på kun ett år er jo relativt hardt, så det finnes grenser for hvor mye man har tid til å jobbe.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...