Gå til innhold

Problemer med Hovedkort og rambrikker

Fjelldal83

Anbefalte innlegg

Hei, når jeg kom hjem fra ferien oppdaget jeg noe rart med pc'en min. Det var bare 512mb ram :dontgetit: Har 1 gb til vanlig, men det virker som at når jeg har begge i vil bare den ene virke. Har kjørt memtest86 og fant ingen feil. Hovedkortet mitt er et Abit Kv8-max3 med nyeste bios. Rambrikker er Corsair XMS et eller annet. Hva tror dere det kan være?

Edit; glemte å nevne at ingenting er overklokket på pc'en.

Takker for svar

Endret av Daemonifuge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg har prøvd en og en rambrikke i forskjellige slot'er og da funker det som bare det, men når de er sammen blir bare den ene registrert. Fatter ikke hva som kan være galt. Vil anta at det er noe galt med hovedkortet. Kan heller ikke finne noe i cpuz som indikerer at noe er galt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde akkurat det samme problem. Stokket om litt på brikkene og så plutselig virket alt igjen. Satt så tilbake til orginal plassering som dual og alt ok.

Tror rett å slett at det er vakelfeil. Rammbrikkene har jo stått stille i ca. 1,5 år. Mulig det blir noe kontakt problemer i sokkelen til minnebrikkene (rust :!: )

Arne M

Lenke til kommentar
Hei, når jeg kom hjem fra ferien oppdaget jeg noe rart med pc'en min. Det var bare 512mb ram :dontgetit: Har 1 gb til vanlig, men det virker som at når jeg har begge i vil bare den ene virke. Har kjørt memtest86 og fant ingen feil.

Minnekontrolleren er i CPU og ingen feil der eller på rambrikkene, kan det være statisk el/ jordingsfeil/ psu leverer ikke nok/ lekkaje i kondensator?

Tror jeg ville prøvd med 2 rambrikker, ut med strøm og nettkabel, neste 'clear cmos' (s2-7 i manual), og start opp. Hvis ingen hjelp, åpne 'Soft menu' i Bios og prøve noen steg opp med 'Core voltage' og 'ddr voltage' :hmm:

Lenke til kommentar

Hei igjen

Må først takke for responsen jeg har fått :thumbup: Skal prøve først å blåse med trykkluft nedi ramslottene, hvis ikke det gå, må jeg vel gjøre noe mer drastisk som var nevnt lenger opp i tråden.

Edit: må bare nevne at jeg tror psu'en leverer nok strøm. Har en Bzerk 500watt, så det burde vel holde.

Endret av Daemonifuge
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...